Skriv ut  

Hård kamp om krisande Air Berlin

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 augusti 2017
Air Berlin har länge haft ekonomiska problem. Nu är de akuta och den tyska regeringen och Lufthansa ska nu tillsammans försöka rekonstruera flygbolaget. Det har retat upp andra flygbolag som talar om ett fabricerat konkurshotet.

Air Berlin
Air Berlin

Air Berlin har en längre tid haft allt svårare ekonomiska problem. Tysklands näst största flygbolag drabbades bland annat hårt av misslyckandet med den nya flygplatsen i Berlin som ännu inte öppnat. Brandenburg skulle ha blivit den stora språngbrädan för Air Berlin, bland annat med en ökande satsning på interkontinental trafik. När flygplatsen inte kunnat öppnas förlorade Air Berlin stora summor och den planerade expansionen gick i stå. Förra året var förlusten 782 miljoner euro, närmast en fördubbling från förlusten året innan. Det var åttonde året i rad med röda siffror i bokslutet samtidigt som antalet passagerare minskade med 16 procent. 

De senaste åren har storägaren Etihad, som äger 29 procent, hållit Air Berlin under armarna och även påbörjat en anpassning av flygbolagets verksamhet. Men i dagarna meddelade man att det inte blir mer kapitaltillskott. Det gjorde krisen akut och i går meddelade den tyska regeringen att man startat en rekonstruering av flygbolaget. Bland annat får Air Berlin ett statligt lån på cirka 1,4 miljarder kronor för att hålla trafiken igång och undvika att stora mängder passagerare strandar ute i världen. Den tyska regeringen har också tagit in Lufthansa i arbetet på att förhindra en konkurs och det har retat upp bland andra Ryanair. Det irländska flygbolaget menar att det hela är en jättelik konspiration för att ge Lufthansa möjlighet att på ett enkelt sätt ta över Air Berlin och plundra bolaget på dess tillgångar. Ryanair har anmält ärendet till den tyska motsvarigheten till Konkurrensverket och till EU och menar att det är en ”uppenbar konspiration” mellan Lufthansa och den tyska staten. Ryanair påpekar också att statliga lån och subventioner inte är tillåtet enligt EU’s regelverk. 

Helt ogrundade är inte Ryanairs anklagelser. Air Berlin och Lufthansa har, trots en tidigare tydlig konkurrenssituation, närmat sig varandra de senaste åren. Bland annat flyger Air Berlin en del trafik för Eurowings och Austrian Airlines. I ett pressmeddelande meddelade Lufthansa pckså att man nu, i och med rekonstrueringen, är beredd att ta över en del av personalen från Air Berlin. Det är å andra sidan något som Ryanair också är intresserade av och har tidigare talat om att de gärna tar över 20 procent av Air Berlin.

Samtidigt har Easyjet återuppväckt det intresse som man redan tidigare visat för att ta över delar av det skadeskjutna Air Berlin. 

I Sverige flyger Air Berlin på Arlanda, Landvetter och under vissa delar av vintersäsongen också Arvidsjaur. 



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Äntligen vaknar svensken när det gäller Tyskland
Skrivet av kenneth, 2017-08-19 19:18:49
Det är väl ingen nyhet att Tyskland bara gynnar sig själva. se hur dom behandlar alla EU medlemmar. Tvingar EU länder att bara köpa dyra Tyska produkter samt låna pengar till dubbel så hör ränta som ute på marknaden.
Anmäl inlägget
Tår i ögat =/
Skrivet av Hemliga Harry, 2017-08-18 21:18:28
Riktigt fint bolag att flyga med, riktigt bra service och bra personal. De är med en tår i ögat jag väljer ett annat bolag att flyga med familjen på usa semester det här året =(
Anmäl inlägget
Tyskarna gör som dom vill
Skrivet av MD11, 2017-08-17 19:19:31
Tyskarna struntar i EU överenskommelser så fort dessa inte gynnar dom.Hoppas att Ryanair kör hårt med hänvisning till gällande ök.
Anmäl inlägget
brandenburg
Skrivet av Svantespeedy, 2017-08-17 10:13:51
Det kanske är så att den Tyska staten har rätt dåligt samvete för att man inte fått igång den nya flygplatsen i Berlin.
Den som varit på Tegel undrar säkert hur detta kan vara sant att Tysklands huvudstad har en så erbarmligt kass flygplats.
Anmäl inlägget
Tyskland gör alltid som de vill...
Skrivet av ABC, 2017-08-16 13:17:07
Den som tror att Tyskland skall anpassa sig till övriga EU tror grymt fel. Detta är herrefolket och vi andra skall snällt titta på och hålla truten.
Anmäl inlägget
många bolag måste bort
Skrivet av thomas, 2017-08-16 12:54:27
ja låt marknadskrafterna verka, hur kan man köpa ett konkursbolag? låt det konka sen går man in och plockar upp gratis linjer personal etc
Som SAS som betalade 500 miljoner för Braathens
de kunde fått det gratis.
Anmäl inlägget
Ryanair har rätt
Skrivet av Diavel, 2017-08-16 09:13:48
Tyskland tror sig kunne göra exakt som dom vill, med statsliga lån och subventioner. Air Berlin har stort sett alltid gått med brakförlust. Låt detta fiasko bolag konka, det behövs inte. Andra bolag kan ta över där det behövs.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev