Skriv ut  

Debatt om ny flygplats i norr

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 augusti 2017
Bygga ut en befintlig flygplats eller satsa på en helt ny? Diskussionen är inte ny och denna gång handlar det inte om Sälen. Nu ska frågan utredas en gång för alla.

Runway
 
Härjedalen Sveg Airport är den regionala flygplatsen i Härjedalen och har idag upphandlad linjetrafik till Arlanda. Flygplatsen tillhör de minsta i landet och hade förra året drygt 5 000 passagerare. Den idag 1 700 meter långa banan ger inte utrymme för större maskiner och därmed inte heller någon satsning på inkommande charter under vintertid. Det har nu dragit igång en debatt om att flytta flygplatsen till Hedlanda, sju mil norrut och närmare fjällen, allt för att underlätta utvecklingen av fjällturismen. 

Diskussionen är inte ny och fokuserar även denna gång på möjligheten att bygga ut det mindre flygfältet i Hedlanda som i så fall skulle utgöra grunden för en helt ny flygplats. Det är idag ett privatägd mindre flygfält med 1 200 meter bana som används av allmänflyg och en del taxiflyg. 

Att använda det flygfältet är i så fall samma upplägg som det nu påbörjade arbetet på Scandinavian Mountain Airport i Sälen. Till skillnad från den satsningen finns alltså redan en fungerande flygplats i området, centralt belägen i Härjedalen. Det menar de som vill att flygplatsen i Sveg ska fortsätta att vara regionens flygplats. De pekar bland annat på att den nu uppgraderas till 3C och därmed kan ta emot större maskiner än idag. Ytterligare ett argument är att förutsättningarna för en flygplats i Hedlanda inte är bra med bland annat svåra geografiska förutsättningar och naturskyddsområden som försvårar in- och utflygningar. Hedlanda ligger inte heller i närheten av någon större ort.

De som förespråkar alternativet med Hedlanda vill dock att den segdragna frågan ska utredas fullt ut en gång för alla. Besöksnäringen är viktig för regionen och nu vill man räkna på om en ny flygplats skulle öka den. Debatten för eller mot en ny flygplats, handlar också om vem som ska betala för själva utredningen. Beslut om det tas i mitten av september.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ljusnedal
Skrivet av Ali, 2017-08-21 12:51:44
Ska man till Funäsdalen vill man väl komma närmare än så? Bygg längs nån av sidorna av Ljusnedalssjön så är det nära till fjällen.
Anmäl inlägget
Dumheter
Skrivet av Karlsson, 2017-08-18 19:16:22
Finns ingen ekonomi i att bygga ut Hedlanda. Aldeles för lite turism för att det ska bära sig. Låt turisterna landa i Östersund och fixa vägarna så att det går snabbare att ta sig fram. Bygg ut Östersund till en interkontinental flygplats (3000 meter bana) och flyg in asiater, för dem är Sverige exotiskt.
Anmäl inlägget
VEMDALEN
Skrivet av stugägare, 2017-08-17 17:03:08
Svegs flygplats är inget alternativ för besöksnäringen, den ligger för långt bort. Hedlanda i Vemdalen har förutom all turism, konferenser och det ökande antalet utländska gäster, stugägare, företag, lokalinnevånare, säsongspersonal med gäster mfl som kundunderlag. Ska man flyga idag är det Östersund som gäller men det är också för långt bort. Hedlanda ligger dessutom närmare Funäsdalsfjällen än Sveg. Jag tror på sikt att det finns 2 alt, lägga ner Svegs flygplats eller satsa på Hedlanda.
Anmäl inlägget
Hur många gånger ska man utreda?
Skrivet av Sven, 2017-08-17 14:52:11
Den förra utredningen som skistar mfl gjorde var inte särskilt positiv till en flytt. Det som stod i den var att flytten skulle gå att genomföra men flygplatsen skulle inte kunna växa och bli större än den i Sveg och att den inte skulle kunna användas vid dåligt väder pga av landskapet runt flygplatsen.
Anmäl inlägget
3C eller DC3?
Skrivet av ABC, 2017-08-17 12:04:49
Men om Singapore Airlines vill landa med B777 eller A380 hur ska terminalytorna då räcka till? Och tänk om British Airways skulle landa med en A380 samtidigt?
Anmäl inlägget
Hedlanda
Skrivet av Jonte, 2017-08-17 09:52:00
Flög just till Hedlanda, och för mig som "turist" i mitt egna land är det uppenbart att Hedlanda är ett mkt bättre alternativ med närheten till skidorter. Inom 15 km nås Vemdalen och Björnrike. Dessutom är man direkt mycket närmre fjällnatur generellt, och en biltur över gränsen till Norge och Røros. Turismen ger nog mer omsättning i denna trakt, än eventuella affärsresor till och från Sveg.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev