Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Skellefteå kan bli landets största regionala flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 september 2017
I dagarna är Skellefteå Airport uppe i samma antal passagerare som under hela förra året. Tacka konkurrensen mellan SAS och Norwegian för det. Och att det är gratis parkering. Nu pekar allt på att flygplatsen hamnar på topp tre bland landets regionala flygplatser.

Skellefteå flygplats
Skellefteå Airport

– Vad är det som händer…?

         Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport har svårt att spåra orsakerna till att flygplatsen har gjort en rekordartad tillväxt de senaste månaderna. Till och med augusti har 264 443 passagerare passerat gaterna och det är i princip lika många som hela 2016. Förra året blev en dip sedan bland annat Ryanair lämnat flygplatsen men det är nupå väg att vända.

– Under augusti ökade vi med 78 procent och hittills i år har vi växt med 48 procent jämfört med förra året. Det är otroliga siffror som jag tror saknar motstycke inom svensk luftfart. Vi närmar oss rekordnivån 400 000 när året ska räknas samman, säger han till Flygtorget. 

         Det skulle i så fall göra Skellefteå till en av de största regionala flygplatserna vid sidan av Swedavia. Det är bara Skavsta och Ängelholm som ligger på de nivåerna, sett till förra årets siffror.

         En förklaring är att Norwegian nu trafikerar Skellefteå. Det bröt SAS ensamrätt på flygplatsen och har skapat en prispress. Men av allt att döma är det en konkurrenssituation där de två flygbolagen inte kannibaliserar varandras marknader utan lockat helt nya grupper av passagerare. Det visar bland annat att Norwegian fyller sina B737-800 och att SAS med jämna mellanrum sätter in A320neo på linjen till Stockholm. 

– Spontanresandet ökar. Människor flyger ner till Stockholm över helgen. Åker iväg till idrottsevenemang, hälsar på släkten, allt möjligt. Förr tog man bilen eller stannade hemma. 

         Robert Lindberg ser också att upptagningsområdet ökar, trots Luleå Airport femton mil norrut och Umeå tolv mil söderut. Med ett ökat utbud av både linjetrafik och charter har människor upptäckt flygplatsen och det faktum att parkeringen är gratis.

– Det är en tydlig framgångsfaktor. En veckas parkering på någon av de andra flygplatserna hamnar väl på cirka tusenlappen. Då känns det ju bättre att använda de pengarna under själva resan.

         Passageraranstormning sätter också fokus på de utbyggnader som krävs, bland annat har terminalen många år på nacken. Först ut är förlängningen av banan från dagens 2 100 meter till 2 520 meter. Det ger möjlighet att ta emot chartermaskiner i storleksordningen B767 som idag går till Luleå. 

– Vi har haft dem tidigare men de kommer inte iväg härifrån med full last. Med en längre bana blir vi en 4E-flygplats ”på riktigt”. Å andra sidan ger det SAS möjlighet att använda sina CRJ:er under hela året. Det går inte idag eftersom de saknar reversering och inte kan landa här på vintern. 

         Därefter är det dags för terminalbyggnaden där ombyggnaden har flyttats fram med ambition att stå klar under 2019. Då har flygplatsen kapacitet att klara ytterligare passagerarökningar.

– Jag ser ingen avmattning än och det finns marginaler. Vi har cirka 700 000 stolar på inrikestrafiken under ett helår. Jag ser gärna till att vi fyller dem upp mot 70-80 procent.





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Statligt ägande sämst!
Skrivet av Anders, 2017-09-09 14:23:26
Detta visar än en gång att staten är sämst i landet på att driva företag. Till och med en helröd socialistkommun som Skellefteå slår dem på fingrarna. Heja Skellefteå!
Anmäl inlägget
Jkg
Skrivet av Linus, 2017-09-05 14:51:52
Borde inte JKG erbjuda gratis parkering så kanske dom också kan fylla flygplan?

Skellefteå gör helt rätt med erbjuda fri parkering och dessutom bygga ut landningsbanan ??
Anmäl inlägget
Bra jobbat
Skrivet av Sörlänningen, 2017-09-05 14:20:44
Bra jobbat. Att ge kunder valuta för pengarna är aldrig fel. Gratis parkering förstår jag lockar. Det skapar också spännande konkurrens mellan flygplatserna i närområdet. Fortsätt det goda arbetet Robert & Co!
Anmäl inlägget
Ingen reversering på CRJ 700?
Skrivet av Markus, 2017-09-05 13:48:12
Positivt om Skellefteå! Nu har man även fått charterflyg till Zakynthos under september 2018. Saknar CRJ 700 reversering? Det kan jag inte tro.
Anmäl inlägget
Bra gjort
Skrivet av Lars, 2017-09-05 12:45:59
Bra gjort --- Era initiativ visar på att det finns mycket att göra på denna marknad som så länge präglats av "statlig överhöghet" (Swedavia) och bristande kompetens i marknadsföring.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av A320neo, 2017-09-05 09:47:02
Att SAS sätter in A320neo på Skellefteå har ingen annan orsak än att flygplanstypen successivt ersätter Boeing 737NG på Stockholmsbasen. Tunnare avgångar kommer gå med CRJ900 eller ATR72.
Anmäl inlägget
Grattis Skellefteå
Skrivet av Wilhelm, 2017-09-05 08:56:04
Service och nytänkande ger resultat. Resultatet visar sig i ovan artikel. När passagerare förstår att parkering är gratis och att personalen på flygplatsen gillar kunder så kommer fler och fler hitta fram till Skellefteå flygplats. Jag gissar att flygplatsen kan nå 1 miljon passagerare till 2020.

Robert & Co, fortsätt satsningen i samma anda så flyger resten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev