Skriv ut  

Pilotavhopp bakom Ryanairs kritik av Norwegian?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 september 2017
Michael O’Learys utspel om att Norwegian är på fallrepet har förvånat branschen. Det kan bero på att Ryanair just nu tappar många piloter till just Norwegian.

Tidigare i veckan gick Ryanairs vd Michael O’Leary till hårt angrepp mot en rad flygbolag i Europa. Monarch var på fallrepet, Easyjet skulle komma att köpas upp och Wizz Air hade knappast någon chans när Ryanair ökade fokus på östra Europa, det har Flygtorget rapporterat om tidigare.

Lite förvånande i den yviga kritiken var påståendet att Norwegian blödde kraftigt ekonomiskt, hade förköpt sig på nya flygplan och att flygbolaget knappast skulle överleva vintern. Ryanair och Norwegian har under lång tid fört samtal om ett samarbete där det irländska flygbolaget ska flyga in passagerare till Norwegians långlinjer. Enligt olika utspel, främst från Ryanairs sida, är det mesta färdigt och bara mindre teknikaliteter återstår innan avtalet kan vara i hamn. Men den senaste tiden har det varit tyst mellan de två tidigare så vänligt inställda flygbolagskonkurrenterna.

Nu visar det sig att det kan vara just konkurrensfrågor som ligger bakom utspelet. Bara under 2017 har närmare 140 piloter på Ryanair lämnat bolaget och börjat jobba på – Norwegian. Det handlar om rena pilotflykten, enligt en källa och avhopp i den storleksordningen ställer till problem för flygplaneringen hos Ryanair. Norwegian är även på väg att etablera en bas i Dublin som bland annat ska flyga B737MAX-trafiken över Atlanten. Det kommer i sin tur att öka möjligheterna för de piloter som vill söka sig bort från Ryanair. 



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

O'Leary, a cry baby
Skrivet av Tom, 2017-09-11 14:08:12
MOL er en cry baby ingen tar seriøst. Aksjekursen på NAS har gått opp 10% siden hans uttalelser. Han er fornærmet for å måtte skaffe 140 ekstra piloter, i tillegg til de 1.000 han trenger. 1.140 piloter er vanskelig å finne til Europas sweat shop in the air. Han er også irritert på NAS long haul suksess, han prøvde seg på Air Berlin, og det gikk jo "lysende".
Anmäl inlägget
Stor Pilotbrist i RYR
Skrivet av Tango Oscar, 2017-09-11 14:07:25
Just nu är det stor pilotbrist i Ryanair, inget som Ryan själva skulle erkänna men dom får ständigt flyga in kaptener i sista minut från andra baser för att kunna få schemat att gå ihop. Igår var dom tvungna att ställa in 72 flygningar eftersom dom inte hade tillräcklig med standby-besättningar (pga av dåligt väder i södra Europa dagen innan). Mycket av erfarenheten i cockpit söker sig vidare österut eller till just Norwegian eftersom de behandlas som skit utav Ryanair.
Anmäl inlägget
skillnad
Skrivet av Diavel, 2017-09-08 13:45:06
Hur stor skillnad är det på at flyga B737 på Norwegian och Ryanair, egentligen?
Anmäl inlägget
787
Skrivet av Anders, 2017-09-08 07:54:07
De flesta går till 787an.
Anmäl inlägget
Transatlantisk lokkar
Skrivet av Foxtrot, 2017-09-07 15:47:45
Kan det vara så enkelt att transatlantiska flygningar lockar piloter,
Ryan Air är ju ett flygbuss bolag i i Europa
Anmäl inlägget
Tvärtom?
Skrivet av Coffee?, 2017-09-07 10:16:55
Trodde folk var på väg tillbaka till Ryanair eftersom de blir så illa behandlade på DY?!
Anmäl inlägget
Ryanair och pilotflykt
Skrivet av Mr €, 2017-09-07 09:45:39
Många piloter är inte anställda av Ryanair utan inhyrda så det är nog lätt för dem att byta uppdragsgivare och kvalificera sig för Ryanairs rutiner. Gissar kravet att vara anställd i ett "resursbolag" i stationeringslandet med kollektivavtal inte gäller för Norwegian i England utan man kan vara "legopilot" med bolag på Irland?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev