Skriv ut  

Delta lämnar – bara United kvar på Skandinavien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 september 2017
Två amerikanska flygbolag blir ett. Delta återvänder inte till Stockholm nästa sommar. Det gör att United nu är enda amerikanska flygbolag med trafik på Skandinavien.

Sommaren 2017 kan ha varit sista gången som Arlanda haft två amerikanska flygbolag i trafik. Av allt att döma har Delta bestämt sig för att inte återvända nästa sommar. Det lämnar i så fall United som enda amerikanska flygbolag med trafik på de skandinaviska huvudstäderna. Successivt har både Köpenhamn och Oslo tappat sina linjer i takt med att konkurrensen ökade när Norwegian började flyga långlinjer över Atlanten. 

Enligt trafikplaneringen ska United återvända till Stockholm den 5 maj nästa år för ännu en sommarsäsong på cirka fyra månader. UA68/69 från Newark till Arlanda blir även då en Boeing 757-200, den flygplanstyp som United gärna använder på de tunnare linjerna mellan USA och Europa. Den för då en tämligen svår kamp komfortmässigt mot de maskiner som SAS och Norwegian använder på sträckan, en A330E respektive Dreamliner. Boeing 757 har även en mycket begränsad möjlighet att ta frakt eftersom distansen ligger i utkanten på vad maskinen klarar i räckvidd. 

Arlanda har haft både Delta och United i nuvarande och tidigare skepnad som Continental, med tidtabell året runt. Nu är det istället ett annat nordiskt land som ser en ökad amerikansk närvaro. Både Delta och United har annonserat helårstrafik på Reykjavik, dit även Air Canada numera flyger. Det innebär att de ger sig in på en konkurrensutsatt destination väl i klass med Stockholm. På Island har Icelandair och nu också WOW Air byggt upp ett gediget linjenät på USA och Kanada med fast förankring i Europa. Fördelen är att både WOW och Icelandair, med några undantag, flyger med B757 och A321 mellan Island och Nordamerika vilket ger en någorlunda liknande passagerarupplevelse. 

United tänker dock inte släppa de mindre destinationerna i Europa. Vid sidan av de självklara linjerna till de flesta större städer på kontinenten startar man nästa sommar även en linje från New York till Porto i Portugal och till Edinburgh medan Zürich får en säsongsrutt från San Francisco. Sammantaget flyger United Airlines till 22 europeiska städer, från Aten till Wroclaw, antingen året runt eller på säsongsbasis. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skuffet
Skrivet av Copenhagen, 2017-09-22 13:58:43
Man kan vel godt tillade sig at være lidt skuffet oversat Flygtorget ikke mener at Danmark og København er en del af Skandinavien!

Ja JFK-ARN forsvinder næste sommer, mens ruten JFK-CPH stadig flyves i sommeren 2018. Egentlig ikke overraskende at ARN ryger da den længe har været den svageste af de to sommerrute til Skandinavien.

Men mon ikke bare Sverige og ARN skal vende sig til at miste ruter med den kommende flygskatt - denne skat er det største selvmål jeg længe har set.
Anmäl inlägget
Again.......
Skrivet av Kerstin, 2017-09-20 22:25:31
Sad........second time they are leaving Arlanda. Left also in the 90.th a couple of years after taking over PA-routes.
Anmäl inlägget
smith
Skrivet av sean, 2017-09-20 10:53:15
@Anomumin really so why is delta transferring to Copenhagen where United, and Norwegian operate? SAS operates double daily flights to NYC during summer as well. Delta spent 4 successful years at Arlanda with flights nearing full capacity. If the airtax really is introduced next November it would make sense to move to an airport nearby without a tax and which has publicly declared its intention to lower its fees
Anmäl inlägget
agent
Skrivet av Anomumin, 2017-09-19 22:47:02
@sean

Don't blame this on the tax. These routes are just not viable for SAS, Norwegian and other carriers at the same time.
Anmäl inlägget
Flygskatt
Skrivet av Mackan, 2017-09-19 21:51:23
Kanske är den planerade flygskatten som skrämmer i kombination med konkurrens från SAS, United och Norwegian...
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Saltkammargutten, 2017-09-19 16:46:41
CPH ryker väl också. Eller fick de på nåder en sommar till?
Anmäl inlägget
Wroclaw
Skrivet av Wroclaw!, 2017-09-19 14:07:04
Vad mysigt!
Anmäl inlägget
smith
Skrivet av sean, 2017-09-19 12:16:08
the backlash of this stupid airtax is already taking place!!!
Anmäl inlägget
Varför NYC
Skrivet av emil., 2017-09-19 12:09:55
Det är obegripligt att DAL väljer att flyga STO-NYC när det åtminstone hade funnits en smula affärsrational att flyga STO-ATL för att få tillgång till deras största hub. Frågan är om det spelat ngn roll men en skruttig 757a dock.
Anmäl inlägget
Delta kvar på CPH
Skrivet av MAC, 2017-09-19 11:51:13
Delta, CPH-JFK går fortfarande att boka nästa, sommar, så rubriken till denna artikel stämmer inte.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev