Skriv ut  

Norwegian vill flyga på Tokyo – diskuterar med Ryssland

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 september 2017
Den så kallade sibirienkorridoren är fortfarande stängd för Norwegian. Nu trycker flygbolaget på de ryska myndigheterna för att få ett slut på SAS monopol att flyga över Ryssland till Asien.

Den segdragna frågan om trafikrättigheterna över Sibirien är aktuella igen. Norwegian har ett flertal gånger försökt få till stånd en ändring av de numera drygt 60 år gamla bilaterala avtalen där Skandinavien betraktas som ett land gemensamt. Då, 1956, när det tecknades med Sovjetunionen var det inte så svårt att komma överens om att det enda flygbolaget i Skandinaven, SAS och det enda flygbolaget i Sovjet, Aeroflot, bytte rättigheter med varandra. SAS fick exklusiv rätt att flyga över Sibirien till destinationerna i Asien och Aeroflot å sin sida kan passera över Skandinavien på väg mot USA och Kanada. 

Sedan dess har flygvärlden förändrats men inte trafikrättigheterna över den ryska ödemarken. SAS fortsätter att ha ensamrätt på sibirienkorridoren medan ett flertal ryska flygbolag flyger över Skandinavien på väg västerut.

Trots upprepade förhandlingar på ministernivå har frågan inte lösts och nu gör Norwegian ett eget försök att under hösten diskutera saken med de ryska myndigheterna med hjälp av norska politiker. Det är i så fall första gången sedan våren 2016 som samtalen genomförs. I första hand är det den egna trafiken till Japan som Norwegian vill bygga upp, inte till Oslo men väl till Tromsö. Enligt flygbolaget finns en stor efterfrågan på resor från Japan till norska fjällvärlden. I förlängningen ligger också den rekordartade ökningen av flygfraktad fisk från norra Norge som idag tar vägen över Oslo på väg till Asien. Att slippa flyg- och vägtransporterna söderut minskar kostnader och skyndar på transporterna.

Skulle de ryska myndigheterna till slut öppna för att fler än ett flygbolag från varje land får flyga över Sibirien lär det vara början på en rad liknande förhandlingar. Idag är det bara Storbritannien och Italien som har avtal som tillåter fler än ett brittiskt och Italienskt flygbolag att ta den snabbaste vägen österut.

Norwegian å sin sida ser stora möjligheter att bygga upp ett linjenät österut när luftrummet öppnas. Vid sidan av Tokyo har flygbolaget talat om trafik till Beijing, Seoul och Shanghai.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sibirien
Skrivet av DC-10, 2017-09-24 18:03:28
@Kari För det första så betraktas inte Finland som ett Skandinaviskt land. För det andra har SAS "skandinaviskt" monopol på Sibirien korridoren.
Kolla fakta innan du kommer med icke relevanta kommentarer.
Anmäl inlägget
SAS och Tromsö
Skrivet av Mr €, 2017-09-22 10:15:08
SAS kunde ta den rutten med en A330 att flyga lax/torsk och Norsk pax från Tromsö till Japan. Får de en A330/A340 över kunde den konverteras till frakt. "Salmon Viking", dock kan SAS pilotavtal sätta lönsamhetshinder för lönsamt fraktflyg som då man flög frakt med 747något år.
Anmäl inlägget
Avtalen med russerne
Skrivet av pf, 2017-09-22 09:08:15
er fra 1956.

Frågan er vel snart om SAS, med sin meget begrensede flypark for lengre ruter, egentlig tar hånd om norske interesser for flyging til/fra destinasjoner som krever overflyging av russisk område. Bør norske myndigheter designere Norwegian for disse flyinger, såfremt bare et selskap/bolag skal fortsette ?

Og, dersom ikke Norwegian for rettigheter, bør Norge stenge/begrense norske FIR's til det antall bevegelser som idag SAS har for russerne ? F.eks Bodø OFIR er langt rundt.
Anmäl inlägget
Monopol?
Skrivet av kari, 2017-09-22 02:14:06
När har SAS haft monopol att flyga över Ryssland till Asien?
Har för mig att Finnair gjort det sen 60-talet. Har själv gjort det med dom flera gånger,senast Shanghai t/r. På 70-talet tankade man i dåvarande Sovjet i Tashkent.
Anmäl inlägget
På tide!
Skrivet av Leif, 2017-09-21 22:34:55
SAS er ikke et norsk selskap, det er mest svensk. Skandinavia er ikke et land. At Norwegian ikke får fly over Russland, er helt absurd. Hva er poenget? De vil tjene penger på det. Vil oppfordre norske myndigheter å nekte ethvert russisk flyselskap å fly over Norge, inntil et norsk flyselskap får fly over Russland.
Anmäl inlägget
Julie er vel
Skrivet av pf, 2017-09-21 12:56:17
den største tilhenger av monopol som har uttrykt seg her på forumet.

Anmäl inlägget
?
Skrivet av Julle, 2017-09-21 11:39:22
Herr Kjos får väl rätta sig efter gällande regler som alla andra, eller?!
Skall DY ha ngt speciellt regelverk mot länder och myndigheter?

Nej sitt ned i båten Herr Kjos och se till att ditt bolaget inte kånkar istället!
Fler linjer och antal flygplan är inte lösningen när ett bolag redan expanderat ihjäl sig....
Anmäl inlägget
Från Irland, Norge och UK?
Skrivet av ABC, 2017-09-21 02:24:14
Från Irland, Norge och UK är det väll fullt möjligt att söka inom respektive AOC? Bilaterala avtalen mellan Japan och UK säger förmodligen max två bolag från respektive land men varför inte börja från Oslo och med Norsk personal?
Anmäl inlägget
@John
Skrivet av Flygande, 2017-09-20 23:57:13
Det är flyg-lingo... Man flyger på en destination, planet gick på tid. Det må vara grammatiskt fel, men det är så man snackar ute i produktion!
Anmäl inlägget
John...
Skrivet av emil. , 2017-09-20 21:53:46
Precis som man går PÅ bio, sitter PÅ flyget, man inte kan träffa någon PÅ flera år eller att man kan sitta PÅ idéer.

John, det bara heter så! Precis som man går och lägger sig I sängen, inte PÅ sängen (vanligtvis). Att lära sig ett språk handlar till stor del om att lära sig undantagen.
Anmäl inlägget
På?
Skrivet av John, 2017-09-20 16:09:34
Hur flyger man på ett land?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev