Utan amerikanska flygbolag ingen preclearence

Publicerad den 28 september 2017
Kommentarer
Arlanda ska ha preclearence från 2021. Det är planen. Men det kräver att minst ett amerikanskt flygbolag trafikerar flygplatsen. I dagsläget är det bara United som gör det under somrarna och den kommande flygskatten kan hota även den trafiken. Väljer United att lägga ner trafiken till Stockholm hotas preclearence.
Arlanda

Arlanda

Delta Air Lines har beslutat att lägga ner säsongstrafiken mellan New York och Stockholm nästa sommar. Det reducerar närvaron av amerikanska flygbolag på Arlanda från två till ett: United stannar kvar även nästa sommar. Det är ungefär som det varit de senaste åren: de amerikanska flygbolagen flyger enbart till Stockholm under sommarsäsongen.

Men det är en situation som är betydligt allvarligare än vad den verkar.
I de regler som amerikanska myndigheter har för att godkänna en flygplats för preclearence, krävs att minst ett amerikanskt flygbolag trafikerar den flygplatsen. Det visar dokument från den amerikanska ambassaden i Stockholm som Flygtorget tagit del av. I takt med att de amerikanska flygbolagen minskar sin närvaro på Arlanda, ökar risken för att den förutsättningen inte ska uppfyllas. Kort sagt: Utan amerikanska flygbolag på Arlanda, ingen preclearence.
Från Swedavias sida är man medveten om den risken även om den svenska marknaden för flygtrafik till USA är stark. Men det är en marknad där i första hand SAS och Norwegian är de stora aktörerna.                     
Kravet på ett amerikanskt flygbolag på plats gäller under den process när ett preclearence-avtal ska tecknas. Enligt den nuvarande tidtabellen ska det ske under 2020 för att allt sedan ska vara på plats och igång 2021. Det gäller alltså att United fortsätter att betrakta Stockholm som en destination som det är värt att flyga på i åtminstone två-tre år till.
I det läget framstår flygskatten som ett växande hot mot den trafiken. Visserligen har regeringen nästan halverat skatten på flygningar till just USA, från föreslagna 430 till 280 kronor per biljett. Det är ett tydligt drag för att minska risken att preclearence ställs in. Men det biter inte på den amerikanska ambassaden som påpekar att om flygandet minskar – vilket ju det uttalade syftet med skatten är – då påverkar det hela det ekonomiska upplägget kring preclearence. Färre passagerare ger behov av att justera kostnaderna uppåt, vilket i sin tur troligtvis ökar biljettkostnaderna utöver flygskatten. Med USA’s sätt att se det minskar därmed förutsättningarna för att amerikanska flygbolag stannar kvar på Arlanda.
– Det är en omöjlig ekvation och ståndpunkt att politiskt vara för både införandet av en amerikansk inresekontroll med syfte att öka flygresande och samtidigt vara för en svensk flygskatt med syfte att minska flygresandet. Den luftfartpolitik som regeringen driver verkar helt sakna konsekvensanalyser och kan därför inte betecknas som ansvarsfull, säger Anna Wilson, generalsekreterare i Svenskt Flyg i en kommentar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

GCI
2017-10-02 00:21

Stockholm är bland världens 30 främsta världsstäder enligt Global City Index. Så vad några tror åt det ena eller andra hållet så går det rätt bra för Stockholm. Naturligtvis är Sthlm inget NYC, London eller Tokyo…men presterar bättre än tex Berlin, Rom eller Kapstaden (och såklart Cph eller Oslo).

Diavel
2017-10-01 11:12

Vischan har rätt. och Stockholm är en liten och obetydlig stad i ett obetydligt land i Europas periferi, inte som vissa verkar tro nån form av världs metropol

Fakta
2017-09-30 20:32

Vad har ditt inlägg att göra med pre-clearance?
Håll dig fokuserad så slipper vi bladder!

Don Cabron
2017-09-30 15:48

Alla motgångar som drabbar Sverige PGA de rödgrönas politik får mig att må jubla.

svenska skattebetalare
2017-09-30 10:34

Varför ska svenska skattebetalare stå för byggandet av lokaler för att USAs tullmyndiget ska ha preclearence på ARN?

Vischan
2017-09-30 02:10

Arlanda är en liten flygplats, som förmodligen har rekord vad gäller antal banor jämfört med antal flygplan, inte ens A 380 kom ihåhg det här är en LITEN flygplats!

emil.
2017-09-29 14:31

Du har uppenbarligen inte rest in i USA via en PC-flygplats. Det är fantastiskt mycket smidigare. Inte bara slipper du immigrationprocessen utan ditt bagage kommer ut mycket, mycket fortare. Det är heller inte alls samma långa väg att vandra ur flygplatsen och kortare taxiköer.

Time smith
2017-09-29 01:18

With four airlines serving New York it is understandable that perhaps the competition can be too much. However, seeing that there are no routes to Arlanda from Atlanta, Boston, Washington, Denver, Seattle or Austin swedavia should work with an American Airline to start one or a few of these roites

Gört
2017-09-28 21:51

Blame Norwegian for losing Delta/United.

Diavel
2017-09-28 21:06

Droppa det där fåniga pre- clearance projektet innan allt för mycket pengar har slösats bort på det. Det är inte värt det

Pelle
2017-09-28 17:41

Så om alla trafikslag ska stå för alla sin kostnader- När ska järnvägsbolagen stå för alla kostnader förknippade med järnväg.

The Observer
2017-09-28 16:37

Vi har ingen flygskatt idag i Sverige. Det misstolkar vänstern som att flyget är subventionerat. Men som alla vet betalar varje resenär passageraravgifter via sin biljett, eftersom flygbolaget ska betala landningsavgift, terminalavgift, en route-avgift Osv.
Dessa avgifter går till statliga Swedavia och statliga Luftfartsverket.
I sak är det alltså korrekt att vi inte har flygskatt, men i praktiken har vi det.

Svantespeedy
2017-09-28 12:48

Idag har vi ingen flygskatt trots att det står så på biljettspecifikationen. Min gissning är att flygbolagen specar en beräknad inkomstskatt

Arnoldo
2017-09-28 11:52

USA varnar ju dessutom sina medborgare för att resa till Sverige, av kända skäl. Sverige bör börja med att återskapa landet till ursprungsskicket, om man vill ha fler besökare…

Saltkammargutten
2017-09-28 10:27

När det gäller flygskatten. Gäller den utrikesflygningar precis som vi har haft länge på inrikes? Vad gäller då för inrikes flygning inom USA? Kommer den under skatten? En flygning Stockholm till USA (med preclearance) är i praktiken en inrikesflight inom USA.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten