Skriv ut  

Shanghai nästa långlinje från Arlanda?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 oktober 2017
Den ligger på tio i topp-listan och det finns ett betydande underlag för en linje. Nu har ett kinesiskt flygbolag ansökt om att flyga från Shanghai till Stockholm.

China Eastern Airbus A330
China Eastern Airbus A330

Den kinesiska flygbranschen är hårt reglerad och strikt uppdelad mellan olika kinesiska flygbolag. Civil Administration of China, CAAC, är den mäktiga organisation som beslutar om vilka kinesiska flygbolag som får flyga vilka rutter, inrikes och internationellt. De har just nu en ansökan inne om en direktlinje mellan Shanghai Pudong International Airport och Arlanda. Det är flygbolaget China Eastern, det nästa största flygbolaget i Kina och med en av sina två hubbar på Pudong, som lämnat in ansökan.

– Det är en jättebra destination för Arlanda och vi behöver mer trafik direkt till Kina. Men samtidigt finns inga beslut fattade, så vi vet i dagsläget inte vad som sker med ansökan, säger Elisabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia till Flygtorget.

Shanghai finns också mycket riktigt med på Swedavias tio i topp-lista över interkontinentala destinationer med en stor marknad men i dagsläget utan linje och flygbolag. Där fanns till nyligen också Delhi med men sedan i juni flyger Air India direkt på Stockholm.

– Shanghai har en profil som liknar Delhi. I dagsläget räknar vi med att marknaden från Stockholm är cirka 20 000 passagerare one way. Lägg till Göteborg med Volvos kinesiska ägare och den svenska marknaden blir cirka 35 000 årspassagerare one way.

En eventuell linje mellan Arlanda och Shanghai blir en direkt konkurrent till SAS som flyger från Köpenhamn och Finnair som flyger från Helsingfors. Men Elisabeth Axtelius ser ändå en bärkraft i marknaden.

– Stockholmsregionen är stor och Shanghai har mycket affärsresenärer. Vi vet att när en långlinje väl kommit igång ökar antalet fritidsresenärer snabbt. Det är tydligt när det gäller USA där de inkommande resenärerna ökar snabbt bland annat tack vare Norwegian och WOW Air.

Arlanda har idag fem destinationer Asien med linjetrafik, till Hong Kong, Beijing, Singapore, Phuket och Bangkok men skulle behöva fler, Det är framför allt Tokyo som ligger högst på Swedavias lista på så kallade unserved routes och med en presumtiv marknad på cirka 30 000 passagerare, enkel väg. Det har funnits direkttrafik mellan Stockholm och Tokyo men den ligger cirka tjugo år tillbaka i tiden. Det var i mitten av 1990-talet som All Nippon Airways flyg mellan de två städerna. Också på den destinationen finns det flera linjer i Norden, från Köpenhamn och framför allt Helsingfors med Finnair och Japan Airlines.

Det här är Swedavias ”önskelista” över nya interkontinentala destinationer från Arlanda:

Tokyo
Toronto
Washington
Boston
Ho Chi Minh
Shanghai
Mumbai
Manila
Seoul 



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar:Emil.
Skrivet av Fritz Klyka, 2017-10-04 19:57:01
Du har rätt. En NY-linje från GOT finns det underlag för, enligt undersökningar. Men en Asien-linje ligger nog fortfarande en bit bort, trots att kontakterna mellan Västsverige och Kina idag är täta och blir allt tätare. Inte bara inom bilindustrin utan även inom miljöområdet finns ett stort kinesiskt intresse.
Anmäl inlägget
Tveksamt
Skrivet av Hepp, 2017-10-04 19:02:41
Ligger inte Helsinki lite för nära för att en linje skall bärs sig?
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av emil. , 2017-10-04 07:25:48
Bor man i Gbg får man nog ta sig till Kastrup eller Arlanda. GOT borde ha en egen NYC linje men det är nog den enda som skulle vara självförsörjande.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av B, 2017-10-04 00:28:59
Till SAS försvar kan vi ändå konstatera att man startat Los Angeles, Hong Kong, Miami och Boston senaste åren samt utökat på Shanghai och San Francisco. Att man inte är lika offensiv som vissa andra är kanske bra när nästa lågkonjunktur kommer?
Anmäl inlägget
Got
Skrivet av Gh, 2017-10-03 20:09:56
Hade det inte varit naturligt att Landvetter fick linjen då de finns mycket handel med Kina från västsverige.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Diavel, 2017-10-03 17:38:54
Klart att SAS också borde starta ännu fler nya långlinjer, men problemet är att man tar allt för lång tid på sig att fatta beslut. A350-1000 är nog för stora för SAS. Varför inte setill att köpa några A330-900 neo, istället för A350 då får man en del fler flygplan. Men som vanligt sittar SAS styrelsen på händerna och vågar inte göra nånting. Måste vara frustrerande för Rickard Gustafson &co.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Oskar, 2017-10-03 13:06:41
Tror SAS inte är med i racet p.g.a att de har för få flygplan för ändamålet. Annars skulle de nog gå all in. Tycker det är dags de nyttjar sina option på 6st ytterligare A350 utöver den fasta ordern på 8. Hoppas på några A350-1000.
Anmäl inlägget
@SAS
Skrivet av Anders, 2017-10-03 12:51:30
Brist på maskiner hindrar SAS. SAS blir tyvärr ifrånsprugna av alla andra. Norwegian sätter sina 787 på LGW. Nu när man har feeder med EZY behövs slottarna på LGW till 787. Som det verkar nu försvinner massvis med 737 linjer från LGW. Tyckte säger att dessa flyttas till de skandinaviska baserna. Det ökar verkligen konkurrensen för SAS. Frånsprungna var bara förnamnet.
Anmäl inlägget
TiHi
Skrivet av Saltkammargutten, 2017-10-03 12:34:38
Indien är Asien. Shanghai är väl nice. Guangzhou snart med China Southern kanske?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av SAS?, 2017-10-03 12:32:25
Varför är inte SAS med I racet? Fortsätt med långlinjesatsningar: Tokyo, Osaka, Shanghai, Hanoi och Bombay. det gäller att smida medan jrnet är värmt och intel ämna walkover som man gjort på Europatrafiken.
Anmäl inlägget
Indien
Skrivet av M.P, 2017-10-03 12:16:41
I vilken världsdel ligger Indien då?
Europa?
Anmäl inlägget
Indien
Skrivet av emil., 2017-10-03 11:02:02
Indien är ett asiatiskt land. Vad skulle det annars vara? Europeiskt? Afrikanskt?
Anmäl inlägget
Snurrigt
Skrivet av Utforskaren, 2017-10-03 10:59:30
Hej, Helikoptern!

Dags för dig att börja studera lite mer geografi. Indien utgör en betydande del av Asien.
Anmäl inlägget
Läser kartan
Skrivet av Helikoptern, 2017-10-03 09:54:34
Indien räknas inte till Asien. Punkt slut. Stopp i den debatten.
Anmäl inlägget
Air India
Skrivet av Dreamliner, 2017-10-03 08:26:05
Ni glömde Air Indias flygning mellan Dehli och Arlanda.
Anmäl inlägget
Nya linjer
Skrivet av emil. , 2017-10-03 07:55:31
Sao Paulo?

Och min favorit, Vancouver, som dock knappast kommer före Toronto.


Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev