Skriv ut  

Piloter högvilt när flygbolagen går i konkurs

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 oktober 2017
Alitalia, Air Berlin och nu Monarch, tre europeiska flygbolag som hamnat på obestånd. Det lockar övriga flygbolag att försöka ta för sig av kvarlåtenskapen för att själva skynda på den egna expansionen. Framför allt är det piloterna som nu står högt i kurs i takt med att pilotbristen tilltar.

Bombardier CSeries Cockpit
När ett flygbolag går under flockas vargarna för att slåss om kvarlåtenskapen.

Så ungefär har det sett ut både i Italien och Tyskland den senaste tiden och i dagarna har vargflocken också fått korn på Storbritannien. Konkursen i Monarch Airlines var inte helt oväntad, särskilt inte för oraklet Michael O’Leary. Monarch hade svängt från att vara ett flygbolag med fokus på chartertrafik till att satsa på ett eget linjenät. Det innebar att man tog ett steg in i den knivskarpa konkurrensen i Europa, ett beslut som snart gjorde att ledningen för Monarch började tala om att sälja kort- och medeldistanstrafiken till någon annan och fokusera på långlinjer istället. Det gjorde bland andra Norwegian intresserade, liksom Easyjet. Att ta över en relativt färdig struktur skyndar på den tillväxt som båda flygbolagen lever med. Samma sak med Alitalia och Air Berlin, två färdiga strukturer, visserligen olönsamma men med tydliga möjligheter när det gäller linjenät och flygplansflottor. Air Berlin verkar bli ett byta som styckas mellan Lufthansa och Easyjet. Det stora tyska flygbolaget vill bygga vidare på sin modell med Lufthansa i topp och ett antal stödjande, mindre flygbolag med lågkostnadsbas i koncernen. Easyjet å sin sida behöver stärka sin position utanför Storbritannien eftersom ingen vet hur Brexit till slut påverkar den brittiska flygbranschen.

Alitalia å andra sidan kunde ha tillfört värde till Ryanair som därmed köpt sig en långlinjeverksamhet i tillägg till sin egna starka ställning i Italien. Men det irländska flygbolaget backade sedan det visade sig att prislappen i form av bland annat starka fackföreningar och ovilja att rekonstruera flygbolaget blev för högt. Ännu finns en möjlighet för hugade spekulanter att köpa Alitalia, tidsfristen är förlängd till den 16 oktober.

Vad som ska ske med Monarch är inte helt klart, just nu fokuserar man på att rädda hem cirka 110 000 strandade passagerare. Det är en av de största luftbroarna sedan andra världskriget. Men även där finns värden som intresserar bland andra Norwegian, Easyjet, Ryanair och kanske också British Airways. Monarch var det femte största flygbolaget i Storbritannien och var stora på bland annat Gatwick. De slotarna är värdefulla för Norwegian som har sin brittiska hub där samtidigt som man köpt tjänster av Monarch i Luton där de bland annat servat Dreamliners. Men också BA har börjat ett återtåg till Gatwick, bland annat för att sätta emot Norwegians expansion. Easyjet å sin sida fokuserar på det faktum att Monarch har en Airbus-flotta som snabbt skulle kunna fasas in i det växande brittiska flygbolaget. Dessutom hade Monarch beställningar på 30 B737MAX-8 som skulle börja levereras redan nästa år, de skulle kunna vara ett tillskott till Norwegian som då kan snabba på bygget av den nya delen av flygplansflottan.

Men det finns också mjukvara i ruinerna efter Monarch som intresserar: den flygande personalen. Framför allt är det piloterna som nu är högvilt. Bristen på piloter ligger bland annat bakom problemen som tvingat Ryanair att ställa in tusentals flygningar under sensommaren och det irländska flygbolaget har redan utlovat en engångssumma på 10 000 euro för piloter som skriver på kontrakt. Men även Norwegian och Easyjet har stort behov av piloter, framför allt kaptener och kommer inte att låta Ryanair lägga beslag på alla de cirka 400 piloterna som arbetade på Monarch. 

Samtliga flygbolag har redan nu, kallat till möten med de i dagsläget arbetslösa piloterna. De lär följas av liknande rekryteringskampanjer riktade mot kabinpersonalen.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Se platsannonser
Skrivet av Hhöö, 2017-10-05 17:19:36
Bara att kolla fniss!
Anmäl inlägget
Ööhh..?
Skrivet av Henrik, 2017-10-04 21:36:30
En kan ju undra vad du driver för agenda eller besitter för bakgrund då du envisas med att hålla vid den gamla sura inställningen att det inte finns jobb i Sverige och att svenska bolag inte rekryterar kontinuerligt?
Blundar du hela dagarna frågar jag mig..
Anmäl inlägget
Vadå pilotbrist?
Skrivet av Överflöd, 2017-10-04 13:28:55
Vore bra om man såg något av rekryteringar bland svenska flygbolag. Ok det behövs utomlands visst ett bolag har konkat och de flesta av dessa börjar ngn annanstans. Ingen brist utan bara ny miljö.
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av B, 2017-10-04 09:39:08
Haha tillskott till Norwegian? Fler flygplan än de som redan finns på beställning är väl absolut sista de behöver.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev