Det är de mindre och medelstora flygplanen som är flygplanstillverkarnas kassakor just nu. Beställningarna på klassikerna B737- och A320-familjerna görs i hundratal varje gång. Även de nya långlinjemaskinerna B787, B777 och A350 och A330 säljer bra, om än inte sensationellt.
Men det riktigt stora – VLA, alltså Very Large Airplanes – är det sämre med försäljningen av. Airbus håller modet uppe och menar att förr eller senare lossnar det för A380. Boeing å sin sida är mer pessimistisk. Nyligen levererades den sista av de tio B747-8I som Korean Air beställt och nu finns inga fler beställningar av B747 i passagerarkonfigurationen kvar i Boeings orderböcker. Däremot byggs den klassiska jumbon som fraktmaskin och i en och annan VIP-version.
Nu lär det inte gå någon nöd på Boeing och de andra flygplanstillverkarna trots att flygbolagen inte vill ha de allra största modellerna. Enligt Boeing behöver världens flygbolag 41 030 nya flygplan under de kommande 20 åren.