Norwegians inträde, följt av bland annat Air Canada, Westjet och andra flygbolag på den korta atlanttrafiken mellan Skottland och Irland till östkusten i USA har kastat om förutsättningarna för Icelandair. Det isländska flygbolaget har kunnat behålla sin nisch med flygningar via Keflavik med B757, från en rad mindre flygplatser i Europa som inte haft snabba förbindelser över Atlanten.
Det är nu historia och Icelandair bygger nu snabbt upp ett linjenät med dels trotjänaren B757 och från nästa år B737MAX. Först ut är en ny linje till Dublin där det blir en direkt konkurrens med Norwegian som numera flyger direkt till de mindre flygplatserna mellan New York och Boston. Även Norge får en ny slinga när Icelandair sätter in en B737MAX på rutten Reykjavik – Bergen – Trondheim – Reykjavik.
Det som talar till det isländska bolagets fördel är det stora linjenätet med en rad storstäder bland destinationer i USA, till skillnad från de regionala flygplatser som Norwegian i nuläget flyger på de tunna linjerna över USA. På den punkten har man å andra sidan lokal konkurrens med WOW Air.