Skriv ut  

Finnair ökar trafiken västerut

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 oktober 2017
Med 11 nya A350 i flottan ökar kapaciteten hos Finnair. Den använder man nu till att öka långlinjetrafiken också västerut. Men fortfarande är Asien den primära marknaden och passagerarströmmarna från Sverige växer.

Finnair Airbus A350
Finnair A350

Airbus A340 är numera historia i Finnairs långlinjeflotta. I takt med att de nya A350-900 tillförts har de äldre fyrmotoriga maskinerna fasats ut. Kvar finns nu ett halvt dussin A330-300 som tillsammans med de i dagslägen 11 A350 byggt grunden för den trafikökning som flygbolaget nu dragit igång.

– Faktum är att det är den största expansionens i Finnairs historia och då har vi ändå funnits i 94 år, säger Robert Lönnblad, chef för den Skandinaviska marknaden till Flygtorget.

Den kommande vintersäsongen vänder sig Finnair också västerut i betydligt större skala än tidigare. Traditionellt är det Asien som varit och är ryggraden i långlinjeverksamheten, kompletterad med ett fåtal linjer till USA. I det nya trafikprogrammet för vintersäsongen finns dock Puerta Vallarta i Mexiko, Puerto Plats i Dominikanska Republiken och Havanna med tillsammans med Miami som Finnair sedan tidigare flyger på.

– Vi ser en större efterfrågan på fritidsresande till de destinationerna och vi har ju även flugit till San Francisco under sommarhalvåret. Så allt talar för att vi kommer att öka trafiken västerut kommande år. Vi måste också våga prova nya destinationer nu när vi har kapaciteten.

Flygplansflottan blandas i båda riktningarna även om A350-900 är öronmärkt för ett antal destinationer, bland annat Singapore, Peking och Tokyo. Sammantaget flyger Finnair till 20 interkontinentala destinationer under vintersäsongen, tillsammans med hundratalet flygplatser i Europa. Det växande europanätet är något som bland annat resenärer i norra Sverige upptäckt. Den relativt nya linjen från Umeå till Helsingfors har fått en kapacitetsökning på cirka 40 procent i och med bytet till större flygplan.

– Merparten av passagerarna från Umeå, 70 procent för att vara exakt, flyger ut på linjerna till Europa. De har upptäckt en ny väg till Europa som inte går via Stockholm.

Den svenska marknaden är och förblir viktig för Finnair. Tidigare uppgifter har talat om att cirka 30 procent av passagerarna på linjerna till Asien kommer från Sverige. Robert Lönnblad vill inte ge sig in i någon sifferexercis men konstaterar att antalet resenärer från Sverige vuxit i takt med flygbolagets kapacitetsökning de senaste åren. Det gäller även de tre linjer till Asien där det finns konkurrens från Arlanda, till Hong Kong, Beijing och Thailand. Trots det växer Finnairs antal avgångar från Helsingfors:

Bangkok, 16 avgångar i veckan, tre dagliga vissa tider

Hong Kong, 10 avgångar i veckan

Beijing, 7 avgångar i veckan

Sammantaget flyger Finnair närmare 90 gånger i veckan från Helsingfors till de 13 destinationerna i Asien under det kommande vinterprogrammet.

– En tydlig trend som vi ser är att de asiatiska passagerarströmmarna till Lappland ökar. Det ger allt fler inkommande resenärer på våra linjer och framför allt är det från Tokyo som det märks.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

AY
Skrivet av Markus, 2017-10-26 21:11:30
Intressant att Umeårutten går så bra. En lyckad strategi med bra tidtabell. Rutterna till Kuba, Mexiko och Dominikanska republiken är egentligen inga nya rutter; säsongsbetonade rutter enkom för fritidsresande.
Anmäl inlägget
Var hittar du informationen?
Skrivet av Anomumin, 2017-10-26 12:07:08
Finnair har länge haft sju avgångar i veckan till Peking.

Också Tokyo 14x (+7x Japan Airlines) i veckan nästa sommar!
Anmäl inlägget
Finnair!
Skrivet av Masa, 2017-10-26 10:17:47
Bra Finnair!!!
Anmäl inlägget
Finnair och Asien/Oceanien
Skrivet av Mr €, 2017-10-26 09:44:56
Om Finnair väljer några A350-900ULR med 9700nm range kan de nå vidare I Asien till Auckland, Sydney och Melbourne. Dock hinner de inte tillbaka för nästa dags avgång, men det går att lösa med USA kärrorna och någon A350 reserv, A350's högre marchmastighet gör bra nytta på de längsta rutterna. Då de har 1000nm extra räckvidd kan frakten ge ett bidrag. SAS kunde ge sig in I leken om de också beställer A350-900ULR, men det gäller att ha råd med pre payments och slutbetala vid leverans.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev