Finnair A350
Airbus A340 är numera historia i Finnairs långlinjeflotta. I takt med att de nya A350-900 tillförts har de äldre fyrmotoriga maskinerna fasats ut. Kvar finns nu ett halvt dussin A330-300 som tillsammans med de i dagslägen 11 A350 byggt grunden för den trafikökning som flygbolaget nu dragit igång.
– Faktum är att det är den största expansionens i Finnairs historia och då har vi ändå funnits i 94 år, säger Robert Lönnblad, chef för den Skandinaviska marknaden till Flygtorget.
Den kommande vintersäsongen vänder sig Finnair också västerut i betydligt större skala än tidigare. Traditionellt är det Asien som varit och är ryggraden i långlinjeverksamheten, kompletterad med ett fåtal linjer till USA. I det nya trafikprogrammet för vintersäsongen finns dock Puerta Vallarta i Mexiko, Puerto Plats i Dominikanska Republiken och Havanna med tillsammans med Miami som Finnair sedan tidigare flyger på.
– Vi ser en större efterfrågan på fritidsresande till de destinationerna och vi har ju även flugit till San Francisco under sommarhalvåret. Så allt talar för att vi kommer att öka trafiken västerut kommande år. Vi måste också våga prova nya destinationer nu när vi har kapaciteten.
Flygplansflottan blandas i båda riktningarna även om A350-900 är öronmärkt för ett antal destinationer, bland annat Singapore, Peking och Tokyo. Sammantaget flyger Finnair till 20 interkontinentala destinationer under vintersäsongen, tillsammans med hundratalet flygplatser i Europa. Det växande europanätet är något som bland annat resenärer i norra Sverige upptäckt. Den relativt nya linjen från Umeå till Helsingfors har fått en kapacitetsökning på cirka 40 procent i och med bytet till större flygplan.
– Merparten av passagerarna från Umeå, 70 procent för att vara exakt, flyger ut på linjerna till Europa. De har upptäckt en ny väg till Europa som inte går via Stockholm.
Den svenska marknaden är och förblir viktig för Finnair. Tidigare uppgifter har talat om att cirka 30 procent av passagerarna på linjerna till Asien kommer från Sverige. Robert Lönnblad vill inte ge sig in i någon sifferexercis men konstaterar att antalet resenärer från Sverige vuxit i takt med flygbolagets kapacitetsökning de senaste åren. Det gäller även de tre linjer till Asien där det finns konkurrens från Arlanda, till Hong Kong, Beijing och Thailand. Trots det växer Finnairs antal avgångar från Helsingfors:
Bangkok, 16 avgångar i veckan, tre dagliga vissa tider
Hong Kong, 10 avgångar i veckan
Beijing, 7 avgångar i veckan
Sammantaget flyger Finnair närmare 90 gånger i veckan från Helsingfors till de 13 destinationerna i Asien under det kommande vinterprogrammet.
– En tydlig trend som vi ser är att de asiatiska passagerarströmmarna till Lappland ökar. Det ger allt fler inkommande resenärer på våra linjer och framför allt är det från Tokyo som det märks.