Skriv ut  

Västerås flygplats ska spara 10 miljoner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 november 2017
Kostnaderna ska minska med minst tio miljoner. Det kärva beskedet gäller nu på Västerås Airport. Ett första steg är att avveckla den egna säkerhetskontrollen. Nås inte sparmålen riskerar flygplatsen nedläggning.

Västerås Airport har haft det motigt de senaste åren. En kort tid fanns flera utrikeslinjer, framför allt WOW Air som flög till Reykjavik och vidare till Nordamerika. Dessutom Nextjet med trafik till Helsingfors och Ryanairs linje till London. I dagsläget är bara Ryanair kvar med linjetrafik.

Det hindrar dock inte att flygplatsen tillhör de större regionala flygplatserna i landet räknat till antalet rörelser. Det är flygskolorna och samhällsflyget som håller verksamheten igång. Flygplatsen blev även viktig bas för brandbekämpningen för ett par år sedan.

Men kostnaderna som Västerås kommun årligen betalar för sin flygplats landar i dagsläget på lite drygt 30 miljoner och den summan måste nu minskas. Ledningen för flygplatsbolaget har därför dragit igång ett besparingsprogram som i första hand ska sänka kostnaderna med drygt tio miljoner kronor, till 20 miljoner. Dit ska man ha nått redan 2019. En drastisk åtgärd blir därför att avveckla säkerhetskontrollen som idag sköts i egen regi. Det kan ge en besparing på 8 miljoner.

Dessutom ska den fortsatta omstruktureringen ge ytterligare sänkta kostnader, allt med mål att senast 2025 kunna driva flygplatsen ”på affärsmässig grund”. Om det är detsamma som ett nollresultat framgår inte av informationen från flygplatsen.

– Nu handlar det om att skapa rätt förutsättningar för att säkra flygplatsens framtid, säger Västerås Flygplats styrelseordförande Ulla Persson.

Det finns dock ett flertal förslag som innebär att flygplatsen istället läggs ner. Bland annat vill man, likt diskussionerna kring Bromma, bygga bostäder på det relativt centrala området i Västerås. Andra förslag har varit att skapa en motorbana med tillhörande upplevelsecentrum. Det skulle dock tvinga de fyra flygskolorna, ambulans- och allmänflyget att flytta till andra flygplatser. Ett annat alternativ är att lägga ner den kommersiella passagerartrafiken och istället satsa på just allmän- och samhällsflyget. Frågan om flygplatsens framtid har en tydlig partipolitisk inriktning där i första hand Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill se en nedläggning medan de borgerliga partierna är för och Socialdemokraterna inte lämnat något konkret besked.

I dagarna inleds MBL-förhandlingar med de 47 anställda på flygplatsen.




Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Västerås bör endast ha icke kommersiellt flyg
Skrivet av Anonym , 2017-11-01 18:12:12
 Det enda rätta är att lägga ner den kommersiella passagerartrafiken och istället satsa på enbart allmän- och samhällsflyget på Västerås flygplats.
Anmäl inlägget
Sas
Skrivet av B, 2017-11-01 15:38:13
De hade SAS som en bra kund, sen gav man Ryanair kraftiga rabatter så SAS drog sig ut, så går det när man är klantig.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev