Skriv ut  

SAS behöver nya flygplan – men vem ska leverera?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 november 2017
Närmare 50 nya flygplan. Det står på SAS inköpslista och beslutet ska fattas snart, innan året är slut. Därför pågår intensiva förhandlingar med både Airbus och Boeing om vem som ska leverera de nya flygplanen.

SAS Airbus A320 neo
SAS Airbus A320 NEO

Dussinet jämt av de nya A320neo är levererade, ytterligare 18 kvarstår av den order på 30 nya maskiner som SAS gjorde för ett antal år sedan.

Men det räcker inte, SAS behöver fler flygplan för europatrafiken. Orsakerna är flera, det handlar det om att hålla jämna steg med övriga konkurrenter när de ökar kapaciteten men framför allt har de äldre Boeingmaskinerna 14-15 år på nacken i snitt. De genomgår nu trots allt en uppgradering och får nya kabiner men måste också fasas ut inom en överskådlig tid. SAS vd Rickard Gustafson har också varit tydlig med att flygbolaget behöver så många som 40 – 50 nya flygplan och målsättningen är att merparten av dem ska man äga själv. De pågående besparingarna ska bland annat användas för att ha råd med den stora investering som det kräver. Ett femtiotal nya flygplan kan komma att kost upp mot 25 miljarder, beroende på vilka rabatter som går att förhandla fram.

Det är också en order i en storleksordning som gör att både Airbus och Boeing nu riktar sin säljorganisation mot SAS. Av allt att döma pågår det intensiva förhandlingar eftersom Rickard Gustafson sagt att ett beslut ska vara fattat innan årsskiftet i år.  

Vilken av de två flygplanstillverkarna som ligger bäst till är osäkert. Kanske är SAS på väg mot en enhetsflotta med tanke på att de två senaste flygplansköpen, A350 och A320neo, hamnat hos Airbus. Å andra sidan är Boeingflottan fortsatt stor, drygt 70 flygplan av modellerna B737-600, B737-700 och B737-800. Boeing är också ivriga på att få sälja fler av de nya 737MAX som i dagsläget finns i fyra olika versioner. SAS menar också att det inte är några större problem med att ha två olika flygplanstyper i trafik samtidigt. Kostnader och underhåll är i princip densamma, den stora skillnaden är att det inte går att blanda pilotgrupperna.

Det talar återigen för att den nya beställningen hamnar i Toulouse. Redan idag kan de piloter inom SAS som flyger Airbus relativt enkelt och med bara en kortare utbildning flyga i princip alla de olika Airbusmodellerna. Airbus A320-familj, särskilt de två största versionerna har blivit mycket populära hos flygbolagen. I takt med att fler och fler också börjar flyga kortare interkont-linjer med single-aislemaskiner, har det gjort framför allt A321LR än mer populär. Den har också bättre räckvidd och en jämförbar bränsleekonomi med Boeings motsvarigheter, de större B737MAX. Även på den punkten har Rickard Gustafson lättat på förlåten och menar att även SAS kan komma att flyga långlinjer utan att använda widebodymaskiner. Både USA och vissa delar av Asien och Afrika ligger inom de nya flygplanens räckvidder.

Samtidigt ska de flygplan som till slut väljs också flyga de vanliga rutterna på mellandistans i Europa. Det kan tala för att ordern, när den kommer, består av en blandning av olika modeller. Återstår att se om det också är en blandning av flygplanstillverkare.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Airbus blir bäst.
Skrivet av Ture, 2017-11-09 17:06:49
10-15st 319Neo, 20-30st 320Neo och 10-15st 321Neo/LR
Anmäl inlägget
CS
Skrivet av Pelle, 2017-11-09 10:22:08
C-series passar ju som hand i handsken för SAS. Ett antal av dessa och ett antal A320neo blir perfekt, och sen som följd av det en utfasning av B737
Anmäl inlägget
CS-300 seats
Skrivet av Mr €, 2017-11-09 09:54:37
CS-300 har mellan 130säten (12F + 118Y) till 160 (1-class). SAS kan själv flyga de med 140-149 säten (3ea CA's) och låta Cityjet flyga de med 130-140 säten. För SAS blir det DC-9-41++, typ 5 pax*20 rader + 4 pax* 10-12 rader.
Anmäl inlägget
Förarlöst nästa?
Skrivet av Elias, 2017-11-08 17:56:35
Jag tror SAS i första hand väljer det plan som inom 3-5 år kan framföras av en enda pilot i samarbete med en markkontroll ("drönarsystem"). Här ligger de stora besparingarna och flygplanstillverkarna satsar nu en stor del av sina utvecklingsresurser att ta fram plan där vänsterplatsen i cockpit är tom och piloten till höger är en fall-back om något mycket oförberett händer. Vad jag läst och hört ligger Boeing längst fram med den nya "drönar"-liknande tekniken.
Anmäl inlägget
Airbus säljer CSeries
Skrivet av Andreas, 2017-11-07 20:25:28
Att de är i förhandlingar med Airbus och Boeing kan fortfarande betyda att CSeries är aktuell. Airbus säljer ju numera CSeries.
Anmäl inlägget
Inte single-aisle
Skrivet av R, 2017-11-07 18:09:53
Jag hoppas inte single-aisle maskiner blir den vanliga typen för långdistans.. man vill ha komforten och rymden som widebody ger. En av dem första sakerna som jag i alla fall kollar vid bokning är bland annat flygplanstypen och priset vilket innebär att jag väljer bort SAS i det fallet då. Men det är kanske bara jag som känner så.. :)
Anmäl inlägget
SAS och nya plan
Skrivet av Alias, 2017-11-07 12:26:12
De är i förhandlingar med Boeing och Airbus, punkt slut.

Någon som vet hur många plan som ska användas för expansion samt när de ska börja levereras? Det är väl prat om expansion inför sommar 2018 redan?
Anmäl inlägget
120 stolar
Skrivet av MP, 2017-11-07 11:15:43
SAS har senaste åren flera gånger sagt att dom inte vill operera flygplan med färre än 140 stolar själv. Det lägger man gärna på underleverantörer...
Anmäl inlägget
Bombardier
Skrivet av Oskar, 2017-11-06 21:11:17
Tror faktiskt att de kan ha fått en riktigt bra deal på C-series och redan lagt en order... Den 2 november närmare bestämt. 31 fasta och 30 på option. Källa:

http://www.bombardier.com/en/media/newsList/details.binc-20171002-bombardier-reports-third-quarter-2017-results.bombardiercom.html
Anmäl inlägget
Rättelse till editor
Skrivet av Mr €, 2017-11-06 19:33:29
Skall vara CS300 inte CS500 ännu.
Anmäl inlägget
Köp riktiga flpl
Skrivet av Ceco, 2017-11-06 19:06:54
Bara att köpa C-series annars Boeing.
Anmäl inlägget
SAS och spåtanten
Skrivet av Mr €, 2017-11-06 19:06:46
CS500 kan man inte få billigare än nu och SAS badar inte i pengar, så jag tror du vet mera om 31+30 än vad som skrivs här samt Delta's C-series behöver vänta på lite juridik och en ny slutmonteringslina hos Airbus i Mobile. Inte otroligt att SAS kan ha gamla Q400 & PWA krediter att lösa in som delbetalning...
Anmäl inlägget
what
Skrivet av fredrik, 2017-11-06 19:00:20
Det står mellan Boeing och Airbus.. orka komma med massa ideer
Anmäl inlägget
C-Series
Skrivet av spåtanten, 2017-11-06 17:01:11
Varför inte köpa 31st C-series och lägga option på ytterligare 30st?
Anmäl inlägget
Inga nya typer
Skrivet av AA, 2017-11-06 11:23:59
Som det står i artikeln: "Kostnader och underhåll är i princip densamma, den stora skillnaden är att det inte går att blanda pilotgrupperna."

De kommer definitivt inte plocka in en ny typ, tror det blir Airbus så de kan ha alla piloter på "samma" typ, om inte MAX är mycket billigare...
Anmäl inlägget
Tänk utanför boxen...
Skrivet av ABC, 2017-11-06 10:13:57
Varför inte tänka utanför boxen, EMB195 med 120 säten eller A333 med närmare 400 på trafik inom Europa? När jag var yngre åkte man regelmässigt SAS 767 till London och det var i princip alltid fullsatt. Med dagens slotvärden borde man kanske tänka om, små plan på långdistans och stora på kortdistans?
Anmäl inlägget
Komfort
Skrivet av Stefan, 2017-11-06 09:36:01
Hoppas innerligt ingen mer 737! Visst den har fått många lager smink nu, men i grunder är det en extremt gammal, trång, och obekväm upplevelse att åka med. Framförallt tryckkabinen....
Anmäl inlägget
Maxen
Skrivet av Tompa , 2017-11-06 09:07:36
737max!
Anmäl inlägget
Go SAS
Skrivet av To, 2017-11-06 08:33:38
Super spännande! ?? Håller tummarna för att det blir en blandning av Airbus A319Neo, A320Neo och A321Neo! Trevliga och rymliga plan! Go SAS!
Anmäl inlägget
SAS och nya plan
Skrivet av Mr €, 2017-11-06 08:26:00
Det finns en möjlighet att SAS tittar på C-series. De gamla DC-9/MD80 operatörerna som Swiss, Delta har redan köpt, så SAS, Austrian och American Airlines är inte omöjliga att igen operera ett P&W drivet 2+3 sätes, lätt, modernt och billigt plan igen..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev