Nextjet ATP
Nextjet fick i förra veckan grönt ljus från Trafikverket som återställde flygbolagets AOC till permanent läge, istället för det tillfälliga som skulle ha upphört den 17 november. Det var främst den ekonomiska situationen i flygbolaget som gjorde att Trafikverket agerade kring trafiktillståndet. Men sedan ägarna gått in med sammanlagt 40 miljoner i tillskott och två flygplan sålts har ekonomin stabiliserats.
Ägartillskottet på 40 miljoner kommer från fyra olika investerare, det kommunala energibolaget Herrefors i Jakobstad, Air Åland, Air Alandia och industriföretaget Solving. Det är samtliga fyra finska verksamheter vilket i sin tur att det utländska, finska ägandet i Nextjet nu dominerar.
Herrfors: 23 procent
Air Åland:19 procent
Alandia Air: 15 procent.
Solving: 15 procent
Resterande 28 procent ägs av flygbolagets vd Magnus Ivarsson.
Det kommunala energibolaget Herrefors motiverar det faktum att man äger närmare en fjärdedel av flygbolaget med att flygplatsen och flygtrafiken till och från Jakobstad är viktig för hela regionen, särskilt som det ger en konkurrenssituation mot Finnair.
– Med de nya ägarna tillförs inte bara kapital, utan även ny viktig kompetens. Det finns ett uppenbart behov av ett flygbolag som arbetar som Nextjet, och med den nya ägarbasen har vi utmärkta förutsättningar att framöver bli en allt starkare aktör på den nordiska flygmarknaden", säger Magnus Ivarsson.
Nextjet har i dagsläget tre egna linjer på Finland: Arlanda-Mariehamn-Åbo, Arlanda-Björneborg-Helsingfors och Arlanda Jakobstad. Dessutom ingår man i ArticAirlink som flyger sträckan Tromsö-Luleå-Uleåborg.