Torsby flygplats
Flygskatten ska minska flygandet, det är regeringens målsättning. Det påverkar samtidigt ekonomin på landets regionala flygplatser om det minskade flygandet får till följd att linjer dras in. Därför ska flygskatten, när den enligt planerna införs den 1 april nästa år, följas upp med 120 miljoner i stöd till flygplatsen på Gotland och i Norrland.
– Men varför just de flygplatserna och inte de mindre i södra Sverige. Och vilka geografiska områden eller flygplatser räknas till Norrland?
Det frågar sig Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser, SRF, och pekar särskilt på de mindre flygplatserna i Värmland och Härjedalen. Han har därför skrivit ett brev till finansdepartementet som ska hantera systemet med kompensationer.
SRF har också försökt få fram uppgifter om hur kompensationen ska bestämmas, är det en schablon till alla flygplatser i områden som saknar järnväg eller ska varje flygplats själv söka pengar?
– Och i så fall, hur visar man att en indragen linje eller minskat antal frekvenser verkligen beror på flygskatten. Problemet är att ingen i regeringskansliet kan svara på de här frågorna av den enkla anledningen att de inte vet.
Bristen på tydliga linjer för hur flygskatten ska fungera och hur den kan komma att påverka flygtrafiken i Sverige ska nu utredas av finans- och näringsdepartementet, ett knappt halvår innan den träder i kraft. Den valhänta hanteringen kan bero på att kritiken mot skatten har varit hård, från flygbranschen och de olika remissinstanserna, men också inom regeringen, menar Peter Larsson.
– Det framstår alltmer som att hela frågan om flygskatt var ett i all hast framkastat politiskt inspel, som kom med i budgetförhandlingarna i samband med regeringens kräftskiva på Harpsund den 25 augusti.
Hur skatten, om den införs, kommer att påverka inrikestrafiken i Sverige är oklart. SAS har dock meddelat att Kalmar och just Visby kan vara destinationer som hamnar i farozonen om passagerarunderlaget sviktar. Analytiker menar också att flygbolagen i så fall satsar på de större och lönsamma linjerna mellan de större städerna och lägger ner trafiken på mindre orter. I ett sådant scenario återstår enbart biltrafiken från många av de orter som inte har järnväg.
– Kompensationen ligger alltså på 120 miljoner per år medan flygskatten är tänkt att inbringa 1,6 miljarder. Det ärt alltså nästan 10 procent som blir en direkt kostnad för att den införs. Det förstärker bara intrycket av att det inte är en miljöskatt utan en rent fiskal skatt.