Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Svenska flygplatser chanslösa när Finnavia bygger ut

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 november 2017
Reguljära linjer till stora europeiska städer. Det finns numera från de små flygplatserna i finska Lappland. Och flygtrafiken ökar kommande vinter när Finavia satsar på ett sätt som de motsvarande svenska regionala flygplatserna inte är i närheten av.
Det beror på den stelbenta uppdelningen mellan statliga och kommunala flygplatser, menar Sveriges regionala flygplatser.

Mora flygplats
Mora flygplats

Flygtrafiken i finska Lappland växer stort. De regionala flygplatserna där lever inte bara upp under de så kallade tomteflygningarna under december månad. Allt fler har nu även reguljära linjer till europeiska storstäder: Rovaniemi – London, Kuusamo – Frankfurt, Kittilä – Paris och London. Och det är inte enbart enstaka flygningar utan kontinuerlig trafik med flera avgångar i veckan.
 
Det är en utveckling som de svenska flygplatserna i norra Sverige inte är i närheten av. Skellefteå lyckades nyligen få en linje till Malaga med SAS men inte ens de betydligt större flygplatserna i Umeå och Luleå har, med något undantag, reguljärlinjetrafik ut i Europa. 
 
- Det beror på den stelbenta uppdelningen vi har, där Swedavia äger tio flygplatser och landets kommuner och regioner de övriga. I Finland äger statliga Finavia samtliga flygplatser och använder överskottet från vinstrika Helsingfors-Vandaa till att investera i de mindre flygplatserna, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser, SRF.
De tre senaste åren har Finavia investerat motsvarande närmare 400 miljoner i de mindre flygplatserna i Lappland. Detta för att dels möta den ökande efterfrågan på resor till norr som finns, dels för att ge dem möjligheter att själva skapa mer trafik. Finnair har inte varit sena att följa med i trenden och ökar frekvenserna från Lappland till bland annat London Gatwick, Paris och Zürich. 
 
Sammanlagt flyger Finnair cirka 60 000 extra stolar till finska Lappland kommande vinter, sammanlagt 430 000 stolar. Lägg till 130 charterflygningar i veckan så ser bilden ljus ut för flygplatserna i norra Finland.
 
Det är en utveckling som Peter Larsson gärna skulle se också på de svenska flygplatserna i norr, särskilt som Sverige har betydligt bättre alpina förutsättningar än Finland. Flygplatser som bland andra Hemavan har alla de förutsättningar som turismen kräver med backar på närmast promenadavstånd från flygplatsen. Men för att få till en finsk utveckling, då krävs en nationell viljeyttring. Det kan inte enskilda kommuner själva klara av.
 
- I dagsläget finns ingen aktiv, samlande politik för flygplatserna som ligger utanför Swedavia. Med motsvarande system som i Finland eller Norge, med en stor flygplatsägare, hade möjligheterna att öka flygtrafiken och turismen varit helt annorlunda, fortsätter Peter Larsson som menar att det stora fokus som råder på att bygga ut Arlanda hämmar även de regionala statliga flygplatserna.
 
- Fokus blir att flyga in passagerare till Arlanda, inte att bygga nya internationella direktlinjer.





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bankapacitet
Skrivet av Flygkonsult, 2017-11-14 17:43:45
Tillägg: Bankapacitet är i för det mesta detsamma i Sverige som i Finland. Kittilä har 2500*45m så det ligger ganska nära Storuman/Gunnarn.
Anmäl inlägget
Tillräcklig bankapacitet
Skrivet av Flygkonsult, 2017-11-14 17:40:02
Storuman/Gunnarn har tillräckligt med bankapacitet (2283 x 40m) men har "sopats undan" av ren okunnighet och ovilja. Breddning till 45m samt vändmöjlighet i banändor kan göras till en kostnad på max ca 12 milj.
Anmäl inlägget
Inte bara stelbent
Skrivet av Patrik Pilot, 2017-11-14 16:08:24
Flera andra orsaker finns till saknad av flyg till Norrlands inland. Begränsningar på flygplatserna, dvs för korta banor och hinderproblem omöjliggör att större maskiner kan operera. Undantag Arvidsjaur som är en framgångssaga i sig själv. Vilhelmina, Lycksele, Hemavan med flera saknar tyvärr möjligheter idag pga begränsningar.



Anmäl inlägget
Underbart
Skrivet av Anomumin, 2017-11-14 12:16:21
Nästan 600 charter-flygningar från Europa till finska Lapland bara i December (+50 jämfört med förra året).
Anmäl inlägget
Rätt språk
Skrivet av Flygkonsult, 2017-11-14 10:18:35
Till: Markus. Håller med. Jag tror tyvärr Anders Carlsson blandat ihop en svensk benämning med den finska. På finska heter flygplatsen Helsinki-Vantaa men på svenska heter den Helsingfors-Vanda vilket man även kan läsa på flygplatsens egen hemsida.Ganska enkelt att hitta ;-)
Anmäl inlägget
Inte att jämföra
Skrivet av Rikard , 2017-11-14 09:44:44
Finland går samma väg till mötes som Sverige. Finavia vill lämna över alla flygplatser, förutom fyra till kommunal regi. Finska flygplatsers upptagningsområde är större i o m grannlandet Ryssland.

Hade Skellefteå flygplats varit ägd av Swedavia så hade den flygplatsen inte utvecklats, utan tvärtom.

Bättre att jobba på än att jämföra. Jobbet blir bättre gjort om man tar eget snsvar och beslut gällande utvecklingen av sin flygplats.
Anmäl inlägget
Helsingfors-Vanda!!
Skrivet av Markus, 2017-11-14 09:42:09
Återigen har Anders Carlsson svårt med rättsstavning. Helsingfors-Vanda ska det vara, inte Helsingfors-Vandaa!!
Den svenska fjällen har mycket bättre utbud och förutsättningar för vinterturism än vad finska Lappland har, exakt det som står i artikeln. Trots det är det märkligt att det inte går att satsa på det. Är det för att Miljöpartiet har för stor makt i svensk politik när det gäller flygresor?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev