Skriv ut   Tipsa en vän  

Sverige behöver fler flygplatser

Debatt, Johan Wiklund, den 17 november 2017
Uppdelningen av landets flygplatser där Swedavia äger tio och landets kommuner de övriga, har försvagat hela flygsverige. Det svenska inrikesflyget är helt enkelt mediokert, i allmänhet och särskilt i jämförelse med Norge, skriver Johan Wiklund, kapten på SAS, i ett debattinlägg.

Arlanda
Arlanda

Flyget är en viktig del av Sveriges infrastruktur. Det är den gränsöverskridande, aerodynamiska bron, beundrad och fantastisk effektiv, högteknologisk och kraftfull, billig och mycket säker för resenären. Dessvärre också missförstådd och misskött. På grund av ett tankefel av stora mått har vi ett mycket mediokert svenskt inrikesflyg.

Flygplanet är i mitt tycke den vackraste delen av infrastrukturen, dels genom sin konstruktion men också genom den globalisering av världen vi upplevt och som fortfarande pågår. Flyget suddar ut gränser och skapar möjligheter men också nya utmaningar.

Som pilot i snart 30 år ser jag förundrat på utvecklingen. Infrastruktur ska hålla hela landet levande och borga för mångfald. Det finns inga motsatser mellan väg, järnväg och sjöfart och flyg. De kompletterar varandra.

Bor man i Stockholm och cyklar till riksdagen iförd miljömärkt toppluva kan Sverige te sig litet, men det är det inte. Landet är nästan lika stort som Spanien, mer än tre gånger större än Grekland och 1,5 gånger så stort som Polen. Hade Sverige vara lika tätbefolkat som Danmark skulle vi ha 54 miljoner invånare i landet. Genom sin stora och utsträckta yta från norr till söder är Sverige i stort behov av inrikesflyget.

Staten tar normalt sett ansvar för infrastruktur. Det är nämligen svårt att driva infrastruktur efter vanliga ekonomiska principer. Vinsten ligger i samhällsbyggnationen i sig och inte i verksamheten. Befolkningen och näringslivet ska kunna verka i hela landet och det handlar om att skapa förutsättningar för detta.

Man kan likna Sverige vid en människokropp där blodomloppet utgör infrastrukturen och är en förutsättning för att hela kroppen ska fungera. Hjärtat är Arlanda och för att vår huvudstads flygplats ska fungera måste det finnas ett flöde. Kroppen behöver hjärtat och hjärtat behöver hela kroppen.

Statliga Avinor i Norge administrerar 46 flygplatser. Där rinner överskottet från de stora flygplatserna över i de små, som har sämre förutsättningar att gå plus. Det gör att hela landet har ett rikt flöde av flyg och att hjärtat Oslo Gardermoen är välfyllt.

Klokt.
Svenska statens Swedavia driver bara tio flygplatser, trots att Sverige är 40 procent större än Norge. Det är en galet låg siffra som har genererat ett svagt flyg-Sverige och ett svagt flöde till Arlanda, som har svårt att stå sig i den internationella konkurrensen. Det skadar landet och näringslivet och även vår huvudstad.

Swedavias kompetens och fokus ska ligga på det flygoperationella ansvaret men hamnar snarare på parfymbutiker och lounger inne i terminalerna i den del som kallas commercial services.

Den senaste tidens störningar med it-problem och drönare som gett totalstopp på Arlanda får den flygoperationella förmågan att bekänna färg och resultatet är svagt.

Swedavia köpte Säve flygplats billigt av Göteborgs kommun och lade ned flygplatsen dagen efter. Man tänkte stordrift och flyttade trafiken till Landvetter.

Som pilot tankar jag cirka 600 kilo extra bränsle i en liten Airbus (200 passagerare) till följd av att Säve försvann. Dyrt för miljön och plånboken.

I Stockholm överväger man att göra samma sak genom att stänga Bromma och flytta trafiken till Arlanda. Det är som att lägga ned vägen mellan Eslöv och Hässleholm, för att tvinga ut alla bilar på E22:an.

En nedläggning av Bromma är inte lösningen på Arlandas problem. Stordrift fungerar inte när det gäller infrastruktur. Man måste tänka nätverk och flöde och acceptera att vinsterna sker på samhällsnivå.

Man kan fråga sig om det är klokt att fullt ut göra affärsverksamhet av infrastruktur. Och varför ska just flyget stå där med dumstruten?

Miljömässigt står vägtransporter för 30 procent av CO2-utsläppen i Sverige. Att jämföra med 1 procent från inrikesflyget. Ändå lägger staten på en flygskatt för att av miljöskäl ytterligare minska flygtrafiken.

Vi behöver ett upprop bland Sveriges kommuner. Vilka vill få ordning på sin aerodynamiska bro och komma närmare världen? Vilka vill komma innanför det paraply av mångfald som Swedavia borde vara, där man garanterar resurser för att kompetent driva den moderna infrastruktur som krävs för att operatörer ska vilja bedriva flygtrafik i det här landet?





Kommentera artikeln
Det finns 27 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

re: Oanvariga politiker
Skrivet av Henrik, 2017-11-21 21:53:33
Då är Allians partierna inget att rösta på eftersom det var de som skapade Swedavia och sparkade ut en stor mängd flygplatser som man ansåg vara olönsamma. Mindre flygplatser som nu måste räddas med kommunala skatte pengar varje år.
Anmäl inlägget
Oanvariga politiker
Skrivet av Stor FL, 2017-11-21 14:35:45
Johan du har skrivit en utomordentlig artikel. Men miljöpolitikerna vill inte förlora sina syndabockar, flyget och bilen. Det är lätt att förmedla till enkelspårigt tänkande väljare. Alltså måste vi väljare bestämma oss för att rösta på de som tänker på hela landet och inte bara storstaden. För övrigt är Uppsala/Ärna ett utomordentligt alternativ i Stockholmsområdet.
Anmäl inlägget
Jaaaaaaa
Skrivet av Mats, 2017-11-21 10:47:35
Johan Wiklund...douze points!
Helt underbart skrivet!
Men helt seriöst!? VAD ska ARN med en 4e bana till? Det är ju skrattretande när LGW har EN o klarar betydligt mer trafik än lilla ARN.
Storhetsvansinne... som vanligt med 08'or (suck)
Anmäl inlägget
Alliansen
Skrivet av Anders, 2017-11-20 13:44:45
Ja tacka Alliansen som skapade Swedavia och sparkade ut alla mindre flygplatser. Swedavia ägnar all sin tid åt icke flygrelaterade investeringar som ex köpcentrum och kontor. Sen är Bromma flygplats viktighet helt överskattad. Flytta det tunga kommersiella flyget till Arlanda och låt det mindre vara kvar.
Anmäl inlägget
Det bästa för Sverige
Skrivet av Linkan, 2017-11-19 13:04:06
All reguljär trafik i Stockholms området flyttas till Arlanda.
Bromma nyttjas för affärs-, taxi-, skol- och privatflyg.

Det skulle vara ett lyft för Svensk flygverksamhet.

Stockholm som huvudstad får tåla lite flygtrafik. Flygplatserna i Stockholmsområdena är till för hela landet.

Anmäl inlägget
det bästa för sthlm
Skrivet av Anonym , 2017-11-19 09:05:51
Det bästa för stor Sthlm är om den tunga kommersiella flygtrafiken koncentreras till Arlanda. Bromma flygplats kan bli centrum enbart för allmänflyget/samhällsnyttiga flyget. Västerås flygplats bör läggas ner alternativt endast ha allmän flyget/samhällsnyttiga flyget istället så Bromma flygplats kan läggas ned helt. Skavsta flygplats kan vara kvar som. alternativt/reserv/komplement till Arlanda.
Anmäl inlägget
Exakt
Skrivet av Diavel, 2017-11-18 18:59:26
så är det ju , priblemet med Swedavia är att ledningen inte intresserar sig för flygplatsdrift, utan bara för shoppinggallerior och kontorsuthyrning
Anmäl inlägget
Fler banor?
Skrivet av Åke Stråk, 2017-11-18 16:22:15
Finns inget behov överhuvudtaget eftersom det är lugnt i svenskt luftrum
Anmäl inlägget
JN, i all hovedsak,
Skrivet av pf, 2017-11-18 14:08:40
så drev kommuner i Norge de lokale plasser(STOL-ports) frem tom. ca 1990. Finansieringsmodellen ble endret. Men, mer penger kom opp og, som det riktig skrives, det er en 4-6 norske lufthavner som finansierer resten.

TRF (og Notodden) er vel de(n) eneste norske som ike er under Avinor.
Anmäl inlägget
Nej Wiklund, det är inte en sund analys.
Skrivet av ABC, 2017-11-18 13:24:51
Jämförelserna är skvatt galna. I Sverige kan du resa de 99 fågelmilen mellan Malmö och Umeå på ungefär 11 timmar med tåg flera gånger per dag. Om du i Norge vill resa de 112 fågelmilen från Tromsö till Oslo på annat sätt än flyg får du först skumpa nästan fyra timmar påven buss, sedan ta nattåg till Stockholm (!) och därifrån ta tåget till Oslo. Wiklunds analys tycker jag är lika genomtänkt som en analys över varför inte tågnätverket på Maldiverna är mer utbyggt skulle vara.
Anmäl inlägget
Två nav?
Skrivet av Bo Stad , 2017-11-18 12:49:23
Varför skulle Arlandas navfunktion förstärkas om Bromma behålls?
Det är väl bättre att tvinga inrikestrafiken till Arlanda för att få synergiska effekter? Det kräver dock fyra banor för att klara av peaktrafik och fler förbindelser mot Stockholm.

Håller dock med om att staten borde gå in och stötta det regionala flyget ( med Arlanda som nav).
Anmäl inlägget
Undrar
Skrivet av JN, 2017-11-17 19:35:54
Om Swedavia skulle driva alla landets flygplatser betyder det inte per automatik andra förutsättningar eller ökat utbud eller resande. Jämförelsen med Norge = äpplen vers. päron. De kommunala flygplatserna har samma kompetens, om inte bättre, som Swedavia att äga och driva sina flygplatser. Visst, lite mer ekonomiska muskler är aldrig fel men i grunden finns det inget underlag av pax och därmed inte heller nån ekonomi.
Anmäl inlägget
Varför vågar ingen ta strid?
Skrivet av Rättfram, 2017-11-17 19:01:34
När Swedavia bildades plockade staten russinen ur kakan och "tvingade" kommuner mfl att ta hand om de flygplatser som gick med förlust. Men detta förfarande är olagligt enligt EU:s konkurrensregler förutom om det gäller just staten . Men nu var det också så att beslutet innebar att Swedavia skulle vara ett aktiebolag - och då blev beslutet med automatik i strid med konkurrensreglerna.
Varför vågar ingen ta striden?
Vi har en omfattande korruption i Sverige.
Anmäl inlägget
Mycket bra
Skrivet av Hubbe, 2017-11-17 17:48:34
Mycket bra skrivit!
Anmäl inlägget
Infrastruktur Sverige: går åt skogen
Skrivet av Patrik Pilot, 2017-11-17 14:46:25
Bra skrivet Wiklund. Här uppe i norr är många flygplatser ekonomiskt på fallrepet trots att vi flyger in pax till Arlanda dagligen. Den lilla dusör som staten ger i driftbidrag täcker ca 50 % av kostnaderna. Låt staten ta ansvar för alla flygplatser precis som i Norge. Politiker måste tillhöra de som föddes med för liten hjärna.
Anmäl inlägget
Bra!!
Skrivet av emil. , 2017-11-17 14:26:51
Stämmer in i hyllningskören! Mycket väl skrivet och otroligt viktigt.
Anmäl inlägget
Per,
Skrivet av pf, 2017-11-17 14:23:39
jeg kan ikke gå inn i en debatt om Sverige, men ønsker å vite om Swedavias styre/ledning, er 100 % uavhengige av politikere ? Eller er de prisgitt et kontrollerende mandat ?
Anmäl inlägget
Äntligen i dagens ljus!
Skrivet av Spirit, 2017-11-17 14:19:08
Huvudet på spiken, kan bara konstatera att Swedavia kommer få det kärvt med utvecklingen av banan 4 på ARN då de utländska konsulterna konstaterar att det är bättre att man använder de som finns istället för att bygga ut. Gatwick har bara en och dubbelt så många aktiviteter som ARN? Lägg dessa pengar på mindre regionala inrikesflygplatser istället.
Anmäl inlägget
Enkelt
Skrivet av Lilla Lulla, 2017-11-17 14:05:58
Sverige är för litet.
Anmäl inlägget
Helt riktigt
Skrivet av Per, 2017-11-17 11:54:39
Swedavias ledning förstår inte sitt uppdrag och tillåts fortsätta eftersom politikerna förstår flygets betydelse ännu mindre, åtminstone ett för stort antal politiker har denna brist. det finns trots allt undantag även där men de arbetar i motvind och dumma beslut som Säves öde är ett exempel på att Swedavia leker affär med samhällets resurser som insats. Kostnaderna för en bra infrastruktur vinner man tillbaka mångfalt när vårt vidsträckta land får förutsättningar för att utvecklas.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Kolja, 2017-11-17 11:24:02
Kloka och intressanta tankar.
Dock var det förut så att hela Arlandas överskott gick till att täcka upp mängder av regionala flygplatsers underskott.
Det tappade Arlanda på och investeringarna där halkade efter. Svår balansgång.
Anmäl inlägget
Så är det
Skrivet av CPH-fan, 2017-11-17 11:16:11
Mycket bra skrivet. Undrar om ansvariga politiker eller ens Swedavia är medvetna om hur eftersatt svenskt flyg är. Drift och underhåll av svenska flygplatser och svenskt luftrum är i paritet med svensk järnväg. Dumsnålt och pinsamt.
Anmäl inlägget
Så rätt!
Skrivet av Utforskaren, 2017-11-17 11:15:33
Det här var utan tvekan det absolut bästa jag läst på Flygtorget - alla kategorier! Fullständigt lysande!
Anmäl inlägget
Kloka ord!
Skrivet av ESSA, 2017-11-17 11:12:14
Politikerstyrda utredningar med s.k. "direktiv" (fint ord för beställningjobb) har blivit regel i stället för förutsättningslösa analyser.

Håkan Juholt hade rätt när han för några veckor sedan sa att Sverige är på väg att blir en politikerdiktaktur.
Politikerträsket behöver bytas å det snaraste.
Anmäl inlägget
Insiktsfullt
Skrivet av Janne, 2017-11-17 09:38:10
Bra skrivet. Detta är det vi i branschen har hävdat under lång tid. Man kan tillägga en undran varför skattebetalare i vissa kommuner ska betal underskottet vid sin flygplats när de som bor i kommuner där Swedavia driver flygplatsen inte behöver det. Staten ska ta ansvar för hela infrastrukturen!
Anmäl inlägget
Så sant
Skrivet av HT, 2017-11-17 09:15:21
Mycket bra skrivet!
Anmäl inlägget
Yo
Skrivet av Saltkammargutten, 2017-11-17 08:24:38
Amen till detta! Bra skrivet och Sverige har verkligen gått bakåt och man strävar fortsatt baqkåt med skatt på utrikesflyg. Skönt att det snart är val.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev