Skriv ut  

Göteborg behöver en linje till Stuttgart

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 november 2017
Underlaget finns, linjen är efterfrågad. Men ännu har inget flygbolag anmält intresse för att flyga mellan Göteborg och Stuttgart.

Landvetter
Götebord Landvetter

New York. Det är den destination som står högst på önskelistan på Landvetter i Göteborg. Men om den, när och om den kommer, skulle bli juvelen i kronan på linjekartan, finns det andra linjer som är minst lika viktiga. En av dem som ligger i topp på marknadsanalyserna är Stuttgart. Enligt analyssajten anna.aero finns ett underlag på 30 - 40 000 passagerare per år, en siffra som Elisabet Axtelius på Swedavia håller med om.
 
- Vi ser cirka 16 000 passagerare one way och det är en dubblering på bara det senaste året. Det är dessutom en tydlig affärsresedestination med en stor del inkommande passagerare från Tyskland.
Att det finns ett stabilt underlag av tyska resenärer gäller generellt på merparten av flygtrafiken mellan Sverige och Tyskland. Landvetter har Tyskland som största marknad vid sidan av inrikes med i dagsläget fyra linjer, München, Düsseldorf, Frankfurt och Hamburg. Fram till nyligen fanns även Berlin men den försvann i och med att Air Berlin gick i konkurs. De kvarvarande fyra flygs i dagsläget av Eurowings till Düsseldorf, Lufthansa till Frankfurt och München medan Hamburg trafikeras av Czech Airlines. SAS flyger alltså ingen trafik på Göteborgs största utrikesmarknad och har över huvud taget mycket sparsam direkttrafik Landvetter ut till Europa: inga storstäder, enbart turistresemål kring medelhavet.

Det ställer frågan vem som i så fall ska flyga den linje som i princip verkar vara ett öppet mål för flygbolagen. Just Stuttgart var också den största så kallade ”unserved route” från Stockholm fram till tidigare i år när SAS till slut, efter lång övertalning, drog igång en daglig flygning dit. Behövs samma bearbetning kan något av de tyska flygbolagen hinna före.
 
- Det är inte otroligt. Med en så tydlig marknad av tyska passagerare kan det också vara en fördel att ha en flygning som går rättvänd med tyska mått mätt och alltså startar relativt tidigt i Stuttgart på väg norrut.
Den tyska flygbolagsmarknaden är just nu i en förändringsprocess när efterdyningarna av konkursen i Air Berlin ska hanteras. Trots det skulle det vara relativt enkelt för Eurowings att ta initiativet. Flygbolaget har en bas på Stuttgarts flygplats och är största flygbolag där med 31 linjer ut från flygplatsen. Å andra sidan finns Norwegian och även Easyjet som det senaste året satsat stort på Stockholm.
 
I väntan på att något flygbolag ska ta initiativet är det ökande antalet passagerare hänvisade till att flyga antingen via Köpenhamn, Frankfurt eller någon annan flygplats i Europa.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS?
Skrivet av SAS, 2017-11-23 10:15:09
BRA-Norskt
Nextjet-Finskt
SAS- danskt

Alltaså är det ingen som bryr sig om Sverige och i synnerhet inte Göteborg.
Lufthansa har tre linjer till Tydkland. SAS har två (CPH och GOT och lite semesterflyg på sommaren)
Obegripligt att man inte bryr sig om en stad med Göteborgs storlek!”!!!!!!?
Kanske Leif Östling kan starta ett flygbolag som börjar med Göteborg-Stuttgart?
Anmäl inlägget
Alternativ..
Skrivet av ABC, 2017-11-22 22:18:27
Munchen känns kanske inte som ett bra alternativ med tågbyten och över tre timmars restid men från Frankfurts flygplats tar ICE tåget bara 75 minuter. Gissar att en linje med propellerplan skulle ha ungefär lika mycket i extra restid = tidsvinst NOLL. Vem kom på den här brillianta idén till ny rutt?
Anmäl inlägget
onödigt
Skrivet av Anonym , 2017-11-22 18:16:35
Det finns ju redan mycket tät flygtrafik till både Frankfurt och München så det känns onödigt att flyga till Stuttgart när det ligger så nära?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev