Skriv ut  

Pilotkritik mot nya avtalet om remote tower

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 november 2017
Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. De fyra flygplatserna ska nu fjärrstyras från Arlanda. Det enligt ett avtal som skrevs under idag. Men det finns pilotkritik mot avtalet och det faktum att piloter och flygbolag ställs utanför arbetet.

Remote Tower
Remote Tower

En gemensam kontrollcentral, RTC, för flygtrafikledningen ska nu uppföras på Arlanda. Därifrån ska fyra flygplatser, Kiruna Airport, Umeå Airport, Åre-Östersund Airport och Malmö Airport fjärrstyras, allt enligt det avtal som LFV och Swedavia undertecknat idag. Inom tre år ska flygledningen för de fyra flygplatserna kunna skötas från Stockholm. Men det stannar av allt att döma inte där. Enligt uppgifter till Flygtorget ska så många som tolv flygplatser i framtiden kunna anslutas till den nya kontrollcentralen. 
   
- Innovation och digitalisering är viktiga delar för utvecklingen av flygplatsverksamheten. Förstudien som gjorts visar på förbättringar inom både teknik och samordning, liksom på effektiviseringar som möjliggörs av en fjärrstyrd flygtrafikledningstjänst, säger Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia.

Från pilothåll i Sverige finns en växande kritik mot bland annat hur den förstudie som Swedavia hänvisar till har genomförts. Framför allt handlar det om att brukarna av flygplatserna, alltså flygbolagen, inte bjudits in i arbetet. Redan i februari i år konstaterade flygsäkerhetskommittén inom svensk Pilotförening att de inte hade någon insyn i hur utvecklingen gick till.
       
- Vi är inte motståndare till ny teknik. Men just nu går det fort, fjärrstyrda torn ses som den stora lösningen för framtidens flygledning. Trots det sker inte någon fördjupad dialog med operatörer och andra intressenter, framför allt inte oss brukare. Vi får höra att det inte är någon skillnad mot tidigare, att det är business as usual, sa Tomas Gustafsson, kapten i SAS och ordförande i Flygsäkerhetskommittén då till Flygtorget.

Det är en kritik som kvarstår idag nio månader senare och efter att det nya avtalet skrivits under. Flygsäkerhetskommittén pekar på att, i och med att flygbolagen är exkluderade från samtalen kring Remote Tower på svenska flygplatser, har bland annat frågor om sårbarhet i systemet och backup-system inte fått några tydliga svar. Istället hänvisar LFV och Saab till sekretess, enligt Tomas Gustafsson.
      
- Vi är inte förvånade och definitivt inte nöjda. Hela processen har skett utan insyn för det civila flyget. Det finns till exempel inga regler eller direktiv huruvida flygbolag och besättningar kan eller bör färdplanera med reservflygplatser som ligger inom samma RTC som destinationen. Vad vi förstår kommer ett stängt RTC att stänga samtliga flygplatser som kontrolleras därifrån, säger Tomas Gustafsson till Flygtorget. 

Ursprungligen skulle även Visby Airport ha ingått i den grupp flygplatser som ska överföras till Arlanda. Men den är nu inte med sedan Försvarsmakten protesterat mot att en för flygvapnet så viktig flygplats inte skulle ha bemanning på plats. 



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Totalförsvaret
Skrivet av TL, 2017-11-27 12:48:54
Fler röster höjs nu i Västerbotten och Jämtland mot fjärrstyrning av flygplatser. Sårbarhet angav militären när man sa nej till Visby. Samma sårbarhet gäller naturligtvis för andra flygplatser med denna teknik. Det känns mycket tveksamt om Sverige har råd med denna försämring. Regeringen borde stoppa planerna.
Anmäl inlägget
Skrämmande!
Skrivet av ATR, 2017-11-25 19:51:06
Hur kan man INTE lyssna på de varningar som kommit fram? Helt galet.
Flygsäkerheten är definitivt hotad om Swedavia tillåts dra igång denna experimentverkstad.
Anmäl inlägget
SV ABC
Skrivet av A321, 2017-11-25 19:18:43
Sjuksköterska på natten på ett äldreboende...? Sköterska kanske...
Anmäl inlägget
RE ABC
Skrivet av Besserwisser, 2017-11-25 12:23:27
"Innan jag flög jobbade jag natt som ensam sjuksköterska på ett äldreboende. Jag tror jag har ett hum över vad ansvar är."
Precis vad jag menar!!! Du har ingen aning om vad ansvar är!!! Sjuksköterska... Har alltid en läkare att konsultera med och har inte det yttersta ansvaret!
Tveksamt till om du faktiskt flyger... Då är du inte mogen din roll!
Anmäl inlägget
Teknik eller person?
Skrivet av ABC@Besserwizzer, 2017-11-25 00:17:51
Vad litar vi på mest, teknik eller personer? Taxi är förarlöst inom fem år, gissningsvis bussar, spårvagnar och tåg också. Varför skulle flyget på något sätt undantas från teknikutvecklingen? Innan jag flög jobbade jag natt som ensam sjuksköterska på ett äldreboende. Jag tror jag har ett hum över vad ansvar är.
Anmäl inlägget
Nytt försök
Skrivet av Deep throat, 2017-11-24 22:50:26
Tråkigt att FT censurerar... Får väl försöka igen... LFV har inte rent mjöl i påsen. Det hör inte till vanligheten att en styrelse fattar beslut som går emot ledningens rekommendationer, ta reda på vad som hände i Dubai, augusti 2015 så finner ni en del av svaret.
Anmäl inlägget
RE_ ABC
Skrivet av Besserwisser, 2017-11-24 21:08:19
ALLA yrken är ju utsatta för den risken... Sen är det upp till var och en att försöka förstå risken med respektive scenario.
Är det en som ritar text och bild på min dotters tårta när hon fyller år.... Ja det är ju inte så farligt om det blir fel. Eller som i ditt fall. Vad du än gör så är det uppenbart att du inte har förmågan att förstå vad ansvar betyder. Jag vet att du tror att det är så men det betyder ingenting!!!!!!
Det måste vara härligt att ha ett yrke som är helt utan ansvar!
Anmäl inlägget
Självklart är piloterna kritiska...
Skrivet av ABC, 2017-11-24 20:15:56
Självklart är piloterna kritiska eftersom de är nästa personalkategori att ersättas helt eller delvis av teknik samt få markbaserade tjänster. Tekniken finns redan där en amerikansk drönaroperatör ratter större jetdrönare över exempelvis Afganistan trots att operatören sitter i Nevada. Visst kommer det ske olyckor även i framtiden man inget säger att de blir fler.
Anmäl inlägget
Angående alternativ
Skrivet av Sofie, 2017-11-24 15:49:25
Ja det är såklart helt okej så länge det är öppet. Tills första allvarliga incidenten sker för att flera flygplatser är stängda pga tekniska problem ett och samma ställe (RTC Arlanda) då kommer det såklart ändras.
Anmäl inlägget
RE:Jona
Skrivet av Bengt, 2017-11-24 14:29:29
Jodå, det finns en konsult som arbetstagarorganisationen har anlitat. Han sågar projektet fullständigt.
Man kan hävda att det inte är en oberoende konsult men det är den enda trovärdiga utredningen som finns. Besparingspotentialen är så oerhört liten jämfört med de stora riskerna.
Anmäl inlägget
Svenska äventyr
Skrivet av Jona, 2017-11-24 13:49:14
Finns det verkligen ingen oberoende och kompetent granskning på fjärrstyrda flygledartorn? Utan flygledare och piloters tyckande. Kom igen!
Anmäl inlägget
Sitt lungt
Skrivet av JN, 2017-11-24 13:14:23
Det finns pilotkompetens även på Swedavias olika enheter men naturligtvis kan jag tycka det blir lite märkligt att ingen brukare bjudits in.
Många kommentarer, som även denna skrivelse, handlar om brist på insyn och den påföljande rädsla för den okunskap som ändå tydligen finns på området. Då faller det väl naturligt att försöka informera, speciellt brukarna.
Ang. alternativflygplatser är det precis som för vanliga ANS enheter, är det öppet så är det OK som alternativ.
Anmäl inlägget
Piloter - stå på er
Skrivet av Jonas , 2017-11-24 08:51:58
Om sittande regering inte vill lyssna på piloter och andra så kan man börja undra och ifrågasätta. Staten äger både LFV och Swedavia. Går affärer före flygsäkerhet? Tekniken är inte ny. Det som revolutionerar är att LFV leker företag genom nya bolaget SDATS som ägs av LFV och SAAB gemensamt och vill flygleda all trafik från Arlanda. Hade det varit kommersiellt korrekt hade en etablering skett i Norrland. Mer ekonomiskt fördelaktigt för de betalande.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev