Skriv ut  

Trafikverket tvivlar på Skavsta flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 november 2017
Skavsta flygplats har en högst osäker framtid. Det menar Trafikverket när det nu står klart att Ostlänkens höghastighetsbana inte får någon station vid flygplatsen.

Skavsta Ryanair
Ryanair Skavsta

Skavsta är landets femte största flygplats enligt siffrorna för 2016 då 2 925 055 passagerare passerade flygplatsen. Det är cirka 200 000 färre än Malmö Airport. Från flygplatsens håll har man även sett sig som Stockholm-södra, ett alternativ när det gäller att avlasta de två stora flygplatserna Arlanda och Bromma. Den diskussionen har de senaste åren fått extra näring av den planerade Ostlänken, den nya järnvägssträckning som ska byggas för i första hand snabbtågen från Stockholm och söderut: En station i anslutning till Skavsta flygplats skulle kapa restiderna väsentligt. 

Men nu har Trafikverket beslutat att höghastighetsbanan inte ska få någon station vid Skavsta. Istället byggs en parallell bana avsedd för regionaltåg och andra tåg som kör långsammare och den bibanan får en hållplats vid ett nytt resecentrum, ett stycke från flygplatsen. Det beslutet meddelade Trafikverket i slutet av förra månaden och det har fått flygplatsledningen att reagera.

– Det här är inte vad som utlovades, säger flygplatsens vd Peter Steinmetz till Södermanlands nyheter.

Även Nyköpings kommun har reagerat och överklagat beslutet, bland annat med hänvisning till att Skavsta i framtiden fyller en viktig roll för flyget i Stockholmsregionen när det blir allt trängre på Bromma och Arlanda.

Det håller Trafikverket i och för sig med om men pekar samtidigt på att flygresandet på Skavsta inte kommer att öka.

– Trafikverkets prognos säger att flygresandet kommer att se ut som det gör idag, men så är det inte och om man inte bygger ut en förbindelse till flygplatsen så förhindrar man dess utveckling, säger Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköpings kommun till SVT Sörmland.

Vad Trafikverket bygger sin analys på att flygtrafiken kommer att ligga kvar på ungefär samma nivå som idag, är oklart. De senaste åren har merparten av landets flygplatser haft passagerarökningar, i vissa fall kraftiga. Skavsta flygplats ökade mellan 2015 till 2016 med 11,8 procent och passerade två miljonersvallen. Trots det tvivlar Trafikverket på framtiden för flygplatsen, i alla fall under de närmaste åren innan kapacitetstaket på Arlanda slår i taket.

– Tills detta inträffar gör Trafikverket bedömningen att utvecklingen på Skavsta är mycket osäker, delvis på grund av att en aktör står för stor del av resandevolymen, skriver Trafikverket i ett svar på kommunens yttrande, citerar SVT Sörmland ur utredningen.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skavsta
Skrivet av Håkan Nyman, 2017-11-28 15:30:34
Man kan inte planerna en järnväg . RyanAir kan på kort varsel flytta stora(betydande) delar av sin trafik till exempelvis Arlanda.

Anmäl inlägget
Bibana ger mest fördelar
Skrivet av Håkan Norén, Nyköping, 2017-11-28 14:14:22
Tyvärr är de flesta debattörer i det här ämnet dåligt insatta (gäller inte minst Nyköpings kommuns företrädare). Förslaget ger mest fördelar. Med station på bibanan kan antalet anslutningar till Skavsta fördubblas, genom att alla regionaltåg kan passera flyplatsen, i ställer för vartannat. Det innebär också att den statistiskt genomsnittlige resnären får 12 min (inkl väntetid) kortare restid. Visst blir det något längre till stationen, men går naturligtvis att lösa med interntransporter.
Anmäl inlägget
Skavsta behöver tågstation
Skrivet av Bertil, 2017-11-28 11:34:19
Nu är det ju tack och lov inte Trafikverket som beslutar om detta, utan det är en politisk fråga. Trafikverket har redan framfört heltokiga förslag såsom att ha låghastighetståg istället för höghastighetståg. Det behövs ett stopp på Skavsta eftersom både Norrköping och Linköping flygplatser inte längre behövs när Ostlänken är färdig.
Vidare kommer Skavsta att expandera när Bromma läggs ner. Det vore bra om Skavsta fick lite ”bättre” flyg än lågprisflyget.
Anmäl inlägget
Respekt
Skrivet av Östgöte, 2017-11-28 09:48:17
Respekt för Trafikverket! 250 km för tågen och inget spår till Skavsta! Skönt när statens tjänstemän kan analysera det rätta för landet Sverige utan hänsyn till disparata särintressen!
Anmäl inlägget
Korrupta bakåtsträvare
Skrivet av Trött, 2017-11-28 09:19:11
... nä låt oss vänta i 37 i år till, innan vi bygger spår till Stockholms alternativflygplats (precis den tid det tog för ARN att få spår).
... och varför ska man flyga öht? Nä, Svensson ska stanna hemma och fortsätta indoktrineras tro att vi bor i paradiset...
... sedan får man tycka vad man vill om Ryan, men prispress har de bidragit till!
Anmäl inlägget
Högst osäkert läge för Skavsta
Skrivet av Viggo, 2017-11-28 09:08:38
Äntligen har TrV insett det orimliga i att stanna ett snabbtåg vid Skavsta flygplats.
Satsa istället på att knyta ihop säcken i Linköping där flygplatsen och järnvägen redan "korsar" varandra. Där kan man få ut potentialen med samordnat tåg och flyg till lägre kostnad i ett gemensamt terminalläge.
Anmäl inlägget
Stockholms framtida flygplatssystem
Skrivet av Christina, 2017-11-27 15:41:09
Du har helt rätt, Privata Skavsta. Skavsta blir Sveriges andra storflygplats med spårtrafik. Med Ostlänken tar det 20 min till Södertälje Syd och Norrköping, 35 till Linköping och 38 till Stockholm C. Det geografiska läget är idealiskt. Hade flygplatsen ägts av Swedavia hade det inte förekommit en diskussion om stationsläge på bispår. Då hade man tittat på befintlig och planerad infrastruktur och skapat ett flygplatssystem för Stockholmsregionen.
Anmäl inlägget
Framtid ?
Skrivet av Sur, 2017-11-27 11:09:47
Med bara två bolag som stadiga gäster och några enstaka övriga så blir det givetvis kännbart om en av dem flyger sin väg och då lär nog även den andra av göra samma sak.
Anmäl inlägget
Privata Skavsta
Skrivet av Mr €, 2017-11-27 10:41:45
Det som påverkar Skavsta är att det inte ägs av Swedavia, därmed försöker man försvåra tåganslutningen dit för att fylla Arlanda/Bromma istället. Hade den varit statligt hade Arlanda Express gått mellan Skavsta och Arlanda med stopp på Stockholm Södra och Stm Central och därmed utsatt Arlanda för prispress, det stoppas nu och bussarna får pumpa ut dieselavgaser i köerna till/från Södertälje istället.
Anmäl inlägget
"Passerade tvåmiljonersvallen"
Skrivet av ABC, 2017-11-27 10:13:34
Det kanske borde nämnas att alla år mellan 2008 och 2013 var passagerarantalet också över två miljoner och flygplatsen har idag bara runt 80% av de passagerare man hade under 2009/2010/2011. År 2013 hade Ryanair tappat tron på Skavsta och tog bort ett baserat flygplan och skar kraftigt ned på antalet rutter och flygningar. Sedan dess tycks man ha fortsatt att dra ned samtidigt som Wizzair har ökat sin närvaro på flygplatsen. Någon framgångssaga låter det deffenitivt inte som.
Anmäl inlägget
Anti Ryanair
Skrivet av Anti Ryanair, 2017-11-27 10:12:51
Kommunen skulle sparka iväg Ryanair och Wizzair. Låt Norwegian ställa dit sina flygplan och flyga deras rutter. Gynna svenska arbetsmarknaden med svenska kollektivavtal.
Anmäl inlägget
"En aktör"
Skrivet av ABC, 2017-11-27 09:58:05
Vilken aktör syftar trafikverket på, jag trodde Ryan och Wizz var nästan jämnsmå på Skavsta? Men faktum kvartstår att den totala passagerarvolymen är närmast löjligt låg.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev