Trafikverket förbereder just nu den kommande upphandlingen av flygtrafik för åren 2019 – 2023. Ett första steg i det arbetet är att utreda vilka flygplatser som ska få det statliga stödet till flygtrafiken. Det främsta kriteriet handlar om tillgänglighet och möjlighet att resa till Stockholm central som är mätpunkten under en acceptabel tidsrymd. Samtidigt ska den upphandlade trafiken också inspirera till ökat resande. Det är en insats som behövs, på de nio linjer som ingår i den upphandlade trafiken minskade antalet resande med 13 procent under åren 2000 och 2016. Det ska jämföras med att inrikesflyget i stort ökade med 7 procent under samma period. Sammantaget reste 132 000 personer på den upphandlade trafiken år 2016.
I Trafikverkets utredning som nu går ut på remiss är det i princip samma flygplatser som tidigare som ska omfattas av den så kallade trafikplikten. I den första gruppen hamnar:
Gällivare - Arlanda
Arvidsjaur - Arlanda
Lycksele - Arlanda
Hemavan - Arlanda
Vilhelmina - Arlanda
Sveg - Arlanda
Östersund – Umeå
Gällivare och Arvidsjaur behöver dock inga statliga pengar eftersom Nextjet flyger de två linjerna på eget kommersiellt ansvar och utan subventioner.
I den andra gruppen, som i och för sig har svagare skäl till att få flygtrafiken subventionerad men ändå kvalificerar sig, ingår:
Pajala-Luleå
Torsby-Arlanda
Hagfors-Arlanda
Kramfors-Arlanda
Kramfors är därmed den enda nya linjen som enligt förslaget ska få trafikplikt. Flygplatsen är inte utan trafik till Arlanda. Nextjet slingar linjerna från bland annat Lycksele och Vilhelmina via flygplatsen, något som är tillåtet enligt reglerna. Med egen trafikplikt behövs inte det arrangemanget längre.
Samtidigt har tre städer som vill komma med i systemet med trafikplikt fått avslag. Det är Storuman som fram till 2008 hade upphandlad trafik. Men med fyra flygplatser i Västerbotten med subventioner, togs flygplatsen bort. Inget nytt har framkommit som motiverar att flygplatsen återfår trafikplikt, menar Trafikverket. Haparanda har ansökt om att få en upphandlad linje från flygplatsen i Kemi och direkt till Stockholm men även det avslogs. Slutligen har Mora ansökt om en egen linje istället för att vara hänvisade till slingan från Sveg. Men eftersom det finns tåg från Mora till Stockholm blir det ingen flyglinje. Det argumentet biter dock inte på politikerna i Mora som i dagsläget betalar fem miljoner varje år för att maskinen från Sveg ska mellanlanda.
– Trafiken till Mora-Siljan flygplats är oerhört viktig, inte bara för själva Mora, utan för hela norra Dalarna och framför allt för näringslivet och besöksnäringen, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C).
Idag är det tre flygbolag som flyger den upphandlade trafiken: Nextjet, Jonair och Flexflight. I oktober nästa år är det klart vilka flygbolag som får uppdraget för de kommande fyra åren.