Trafikverket förbereder just nu upphandlingen av flygtrafiken på olönsamma linjer i Värmland och norra Sverige, det kunde Flygtorget rapportera om igår. Utredningen är en dokumentation på 122 sidor som ner i minsta detalj analyserar de förutsättningar som finns och de skarpa regler som gäller för de flygbolag som till slut får uppdraget att flyga trafiken. Bland annat bestäms på förhand vilka flygplanstyper som ska användas, hur många stolar som ska produceras varje år och hur stor den genomsnittliga biljettintäkten per enkelresa får vara på de enskilda sträckorna.
Arlanda - Sveg: 950 kronor
Luleå - Pajala: 780 kronor
Lycksele - Arlanda: 1 110 kronor
Hemavan - Arlanda: 1 260 kronor
Hagfors - Arlanda: 840 kronor
Torsby - Arlanda: 890 kronor
Sveg - Arlanda: 950 kronor
Vilhelmina - Arlanda: 1 120 kronor
Östersund - Umeå: 910 kronor
Flygbolagen behåller pengarna från biljettförsäljningen och får till det en ersättning från Trafikverket. Den ska täcka de kostnader för trafiken som inte täcks av biljettintäkter och ge ”en skälig vinst.” Men det finns inga fasta nivåer för den statliga ersättningen. Hur stor den är beror på det anbud som flygbolaget lämnat in och vunnit på. Det kan alltså innebära att ett flygbolag som medvetet lämnat ett för lågt anbud, eller räknat fel på passagerarunderlaget, hamnar i ett förlustläge där biljettintäkter och statligt stöd inte täcker kostnaderna för trafiken.
Flygbolagen rapporterar varje år in hur stora biljettintäkter de får från respektive linje och det visar sig snabbt att utan statligt stöd skulle några av de upphandlade linjerna vara omöjliga att flyga på med vinst. Trafikverkets statistik ger en ungefärlig överblick av hur mycket det kostar att driva några av de regionala flyglinjerna i Sverige. Siffrorna i tabellen är från 2016.
De två linjerna från Arvidsjaur och Gällivare till Arlanda flyger Nextjet på eget kommersiellt ansvar. Stämmer de siffror som flygbolaget redovisat över sina biljettintäkter, borde även trafiken på Hemavan och framför allt Lycksele vara möjliga att driva utan stöd från staten. Just Lycksele har också varit på gång att bli en ”vanlig”, kommersiell flyglinje. Å andra sidan är de statliga pengarna ett bra tillskott till biljettintäkterna.
Linje Ersätttning Biljettintäkt Totalt
AJR-ARN 0 12 808 531 12 808 531
GEV-ARN 0 37 50 5057 37 50 5057
HFS-ARN 8 066 665 2 475 775 10 542 440
TYF-ARN 8 066 665 2 917 237 10 983 902
HMV-ARN 12 256 125 13 530 814 25 786 939
LYC-ARN 11 239 285 16 112 229 27 351 514
PJA-LLA 10 800 000 1 011 210 11 811 210
EVG-ARN 17 141 670 5 283 919 22 425 589
VHM-ARN 12 256 125 13 453 212 25 709 337
OSD-UME 9 075 000 7 052 764 16 127 764
Trafikverkets kostnadsram för den upphandlade trafiken är 100 miljoner per år. Förra året betaldes 88 901 535 kronor ut till de tre flygbolagen, Nextjet, Jonair och Flexflight. Till det kommer biljettintäkter på 112 150 778 kronor. Sammantaget omsatte den upphandlade trafiken 201 052 313 kronor.