Skriv ut  

BA gör storkap – utmanar Norwegian på Gatwick

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 november 2017
IAG och British Airways har tagit upp konkurrensen med Norwegian. Nu ger konkursade Monarch extra skjuts i det arbetet när 28 procent av slotarna på Gatwick är till salu.

Norwegian är största långlinjebolag på Gatwick och tillsammans med Easyjet en stor lågkostnadsaktör på flygplatsen. Norwegians allt fler långlinjer från Londons andra stora flygplats har gjort att British Airways återupptagit sina egna interkontflygningar därifrån, allt för att möta konkurrensen.
                     
Nu har BA också av allt att döma lyckats lägga beslag på de slotar som är lediga på Gatwick efter att Monarch Airlines gick i konkurs nyligen. Det har varit en hel del budgivning från både Easyjet och Norwegian men nu verkar alltså British Airways ha dragit längsta strået. Det gör i så fall flygbolaget till en av de största operatörerna på Gatwick eftersom de inköpta slotarna motsvarar en trafikökning på 28 procent för BA. 
                     
Redan nu har IAG där BA ingår, talat om att de nya landningsrätterna ska fördelas mellan British Airways och det nystartade lågkostnadsbolaget Level. Det startades med främsta uppgift att ta upp konkurrensen med just Norwegian. Hittills har man hållit till till i Barcelona och planerar för trafikstart i Paris. Nu öppnar sig alltså möjligheterna att ta upp konkurrens med Norwegian, vinge vid vinge på Gatwick.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

På vilket sätt
Skrivet av Diavel, 2017-12-02 02:53:50
är Norwegian största långlinje bolag på LGW?
Ännu ett botten napp från FT...
Anmäl inlägget
Ganska
Skrivet av sv Mr €,, 2017-11-30 21:34:14
allvarliga anklagelser från en SAS mupp!!
Anmäl inlägget
Norwegian är kanske inte ens tredje störst...
Skrivet av ABC, 2017-11-30 19:45:15
"Norwegian är största långlinjebolag på Gatwick". Detta påstående är ren lögn. Om vi tittar på dagens avgångar har Norwegian LH 7 st med B789, British Airways 12 st med betydligt större B772, Virgin kör 6 avgångar varav 4 med B744 och två med A333 - alla mycket större än B789. Kanske är t.o.m.. Emirates ett större långlinjebolag på Gatwick än Norwegian? Visserligen har de bara tre dagliga avgångar men allt körs med A388.
Anmäl inlägget
Vad menas?
Skrivet av ABC, 2017-11-30 14:06:05
BA är väll inte ens hälften så stora som Easyjet på Gatwick. Och Norwegian är väll inte ens hälften av BA där? Monarch var vad jag vet ungefär en tiondel så stora som Easyjet. Förstår inte heller det som skrivs om att BA "återupptar" långlinjetrafiken från LGW, den har väll aldrig lagts ned även om destinationerna fått ett mer fokus på turistdestinationer? Precis samma gäller för Virgin, affärstrafik från Heathrow och turisttrafik från Gatwick.
Anmäl inlägget
Norwegian och Boeing
Skrivet av Mr €, 2017-11-30 12:37:32
Jag tror att Boeing och Amerikanska UD hjälper Norwegian att komma in och få "slot'ar" på flygplatser i Europa bara de flyger med Boeing plan och betalar för Boeing Total Care. Lite samma med England och RR motorerna på Norwegians Dreamliners, så länge de köper RR motorer så får de hjälp från England.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev