Skriv ut  

SAS riskerar böter för dålig hemsida

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 december 2017
Bytet av hemsida har varit kantat av problem och kritik från kunderna. Nu har en norsk förvaltning underkänt den nya hemsidan och kräver stora förbättringar. Annars väntar böter.

I våras presenterade SAS en ny hemsida för bokning av biljetter. Den orsakade en mindre kritikerstorm med klagomål på i princip allt men framför allt att den var svårnavigerad och därmed svår att boka biljetter på. Det är en ödesdiger situation för ett flygbolag och SAS var relativt snabbt ute med att erkänna att den nya hemsidan hade brister.
– Vi räknar med att inom kort vara tillbaka på normala servicenivåer och jag vill be drabbade kunder om ursäkt för situationen som varit, 
skrev SAS VD Rickard Gustafson då i en kommentar.

Sedan dess har SAS arbetat om sajten och en ny version har under hösten sett dagens ljus. Men inte heller den har tagits emot utan kritik. Den här gången är det den norska myndigheten Difi, Direktoratet for forvaltning och IKT med uppdrag att skynda på IT-utvecklingen i Norge, som testat sajten. Resultatet är nedslående för SAS: 20 av 28 mätpunkter får underkänt. 

Det är fortfarande problem att navigera bland sidorna, menar Difi. Dessutom är det omöjligt att beställa biljetter med enbart hjälp av tangentbordet, det krävs alltså en mus. Lägg till dålig kontrast i upplösningen på skärmen och framför allt äldre människor riskerar att över huvud taget inte kunna boka sina tilltänkta resor. 

I och med att det denna gång är en norsk myndighet som levererar kritiken ökar trycket på SAS att göra något åt problemen. Problemen ska vara åtgärdade senast den 10 januari, annars väntar böter.

– Företaget ska leverera en plan för hur man ska ta sig an de fel vi påpekat. Sedan kommer vi att utvärdera om den planen är tillräckligt omfattande. De fel som är enkla att göra något åt, förutsätter vi att SAS tar sig an omedelbart och alla fel måste ha åtgärdats inom rimlig tid. Kommer inte SAS i mål är de avgifter och böter som gäller, säger Malin Rygg på Difi till norska ABC Nyheter. 

Under de år som Difi verkat har inget företag eller offentlig verksamhet fått så dåligt resultat som testen av SAS hemsida visar upp. Flygbolaget tar också åt sig av kritiken och lovar att snabbt ta sig an problemen.

– I våras gick vi över till en ny IT-plattform och det har varit en mycket komplicerad process. Men jag lovar att under första halvan av 2018 ska SAS uppfylla alla krav på en fungerande, universell hemsida.

– Vår gamla plattform hade spelat ut sin roll och det var nödvändigt att byta. Nu är vi igång med att få innovativa lösningar och bra funktioner på plats och som fungera bra i framtiden, säger Knut Morten Johansen, informationschef för SAS Norge till ABC Nyheter.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ekonomi
Skrivet av sv Linkan, 2017-12-06 15:24:18
Varför har SAS inget eget datafolk nu?
Jo. därför att SAS Data var för dyrt och ineffektivt.
Precis som SAS i övrigt är.
Anmäl inlägget
Fattar inte
Skrivet av Thomas, 2017-12-05 11:44:21
Bra webb. Jag ser inga problem med navigering varken på dator eller mobil. SAS är ett företag. De får väl bestämma själva hur deras webb ska se ut och fungera. Jag fattar inte varför de sla behöva betala böten. De är varken en myndighet eller en kommun som har krav gentemot medborgarna...
Anmäl inlägget
Alltid riktigt dålig
Skrivet av Teetime, 2017-12-05 10:06:09
Även den gamla hemsidan hade verkligen sina brister och den nya var en katastrof.
Norwegian har en riktigt bra och intuitiv hemsida som för mitt vidkommande alltid har fungerat perfekt. Hoppas att SAS nu snabbt fixar till det hela och att det blir bättre än vad vi kunder förväntar oss!
Anmäl inlägget
Bra hemsida!
Skrivet av P, 2017-12-04 23:37:11
Vad är det folk inte fattar? Det första som kommer upp är ju att göra en bokning?
Anmäl inlägget
Allt var bättre förr
Skrivet av Sure Sture , 2017-12-04 21:45:48
Allt var bättre förr då man slapp det här jävla internettet
Anmäl inlägget
Test
Skrivet av Sierraromeo, 2017-12-04 18:10:06
Testade ett köp på hemsidan. Fungerade utmärkt. Bra översikt och kontrast. Fattar inte vad som är problemet!
Anmäl inlägget
Nya
Skrivet av Bertil, 2017-12-04 17:25:35
Fast ny nya sidan, den som kom för ca en månad sedan så tycker jag att SAS sida har blivit väldigt bra och snabb.
Anmäl inlägget
Hemsidan en katastrof
Skrivet av Linkan, 2017-12-04 17:10:19
Den nya hemsidan var en katastrof. Den har dock blivit något bättre. Den har en del nya bra funktioner men man har missat med logisk navigering. Dessutom är det problem att göra utskrifter.

Nyttjade den gamla hemsidan för bokningar efter hänvisning från SAS.

Det var bättre förr när SAS hade eget datafolk som kunde verksamheten.

Anmäl inlägget
Finns det något som är bra?
Skrivet av Tore Tierp, 2017-12-04 11:53:17
Tråkigt när vad man kallar sig för ett flygbolag inte ens har en bra hemsida.
Anmäl inlägget
NEJ!
Skrivet av Pelle Pilot, 2017-12-04 11:09:47
Inga fler innovativa äventyr tack! Bolaget tål inte det.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev