Skriv ut  

Upphandlad trafik ger Jonair möjlighet att växa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 december 2017
Den dagliga trafiken mellan Pajala och Luleå har satt flygbolaget på kartan. Det relativt okända Jonair ser nu möjlighet att expandera och utökar flottan med en helikopter. Den första som är baserad i Umeå på fem år.

Flygplan King Air
King Air

Det var ett relativt okänt flygbolag som för två år sedan fick uppdraget att flyga den upphandlade trafiken mellan Luleå och Pajala. Flygbolaget har anor tillbaka till 1973 och har under årens lopp uteslutande ägnat sig åt affärs- och charterflygningar, mindre frakt och en del ambulansflygningar. Basen ligger i Umeå och under årens lopp är det framför allt Sverige och norra Finland som återfinns på flygprogrammet.
 
- Jag skulle tro att Vasa i Österbotten är vår absolut största linje. Dit har vi flugit i många år. Men med tanke på att vi har cirka 500 små kunder så blir det en stor variation på destinationerna, säger Mattias Eriksson som äger Jonair till Flygtorget.
 
I tillägg finns nu också Trafikverket och den upphandlade flygtrafiken mellan Pajala och Luleå med 22 avgångar i veckan. I och med det finns en King Air 200 baserad i Pajala med en besättning som roterar i tvåveckorsskift. Den korta flygsträckan, cirka 35 minuter, samlar inte så mycket flygtid men har gett flygbolaget ytterligare ett ben att stå på och en möjlighet att sprida namnet till nya marknader.
 
- Ekonomiskt är det ingen lysande affär, vi går jämnt ut på den men för Jonair betyder det mycket. 
 
Det har även inspirerat till att ta ytterligare ett steg i utvecklingen av det flygbolag som Mattias Eriksson tog över 2010 och sedan varit mån om att låta växa steg för steg. Flottan med två King Air och två PA 31 byggs nu ut med en helikopter när man köper in Kallax flyg som har ett AOC för helikopter.
   
- Vi tar in en helikopter, en Airbus EC120B och baserar den här i Umeå. Det är första gången på fem år som det finns en helikopter på plats i Umeå permanent. För oss blir det ett sätt att undersöka om marknaden bär också den verksamheten. Vi räknar med att dels flyga industriuppdrag men också turisttrafik till fjällvärlden.    
 
- Det blir till del en ny nisch för oss. Samtidigt är beställningstrafik grunden i hela verksamheten och självklart kommer vi att lämna in anbud på Pajalalinjen inför nästa avtalsperiod. Det är ju den som gett oss möjlighet att växa.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Pilot
Skrivet av Frank, 2017-12-08 11:20:04
Jo jag såg det i texten men nu händer det titt som tätt att flygtorget släpper igenom en del faktafel i sina artiklar. Har du någon koll på reg på King Air nr 2?
Anmäl inlägget
@Frank
Skrivet av Pilot, 2017-12-07 18:40:43
Som tydligt framgår av texten har man två KingAir och två PA31...och strax en helikopter.
Anmäl inlägget
Två King Air?
Skrivet av Frank, 2017-12-07 17:07:56
Har bolaget nån mer Beech King Air än SE-LTL? Kul att det går bra för dem, gammalt anrikt bolag som har varit första jobbet för många piloter och som erbjuder bra och effektiva tvärförbindelser i norr.
Anmäl inlägget
Glädjande
Skrivet av Hans Rönnevall, 2017-12-07 16:26:34
Det är glädjande att även små flygbolag får del av statliga pengar då dom utför viktiga uppdrag när underlaget inte är stort.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev