Nextjet uppgraderar till Boeing 737
Publicerad den 15 december 2017
Nexjet och tidigare Höga Kusten flyg har sedan 2008 varit ensamma på rutten trafikerat Örnsköldsvik – Arlanda. Men nästa år återvänder SAS och det skapar en helt ny konkurrenssituation på sträckan. Nextjet uppgraderar därför trafiken till jetkapacitet och hyr in en B737-300 med 148 stolar från det litauiska flygbolaget Get Jet. Samtidigt kopplas Örnsköldsvik ihop med den långa inrikeslinjen till Gällivare.
Kommentarer
GetJet har en flotta som är extremt gammal. Frågan är hur deras säkerhetsnivå är? Gamla flygplan som fasats ut på alla andra ställen. Det här är lågpris i sin sämsta version.
Räknenisse varför tror du att man nu har lärt sig räkna på Nextjet? Tittar man på Allabolag.se så verkar Nextjet i stort sett aldrig tjänat pengar förutom några år i början av sin karriär. Som det ser så ut så har man förlorat över 130milj senaste 7-8 åren. SAS kommer dunka priserna i botten.
Januari till mars borde gå runt då SAS inte börjar flyga förrän april. Sedan kommer blodbadet.
Estonia air flyg 737 mellan TLL och huvudstäder, men förlorade en 4-500 miljoner, Svensk VD, här är läget tyvärr sämre ur marknadssynpunkt och gällande befolkningsunderlag.
Låt oss utgå från att det sitter seriösa och profesionella människor på Nextjet. Då har de naturligtvis gjort en kalkyl av vad hela projektet med den inhyrda 737:an kostar. Ingen, varken företagare eller privatperson gillar att slänga pengar i sjön. Vi har heller ingen aning om vilken deal de har fått med Get Jet som mig veterligen inte varit inne på den svenska marknaden tidigare. Jag tror betydligt mer på kalkylerna hos Nextjet än på amatöranalytikerna här på forumet.
Inte nog med att Nextjet har en stark stabil konkurrent på linjen, det handlar ju om en relativt svag linje totalt sett. När man i det läget tvingas sätta in ett för stort och dyrt flygplan blir det ännu svårare. Är sedan det flygplanet i sin tur inhyrd från en extern aktör som också ska tjäna pengar blir det oftast ohållbart. Möjligen kan kombinationen GEV-OER-ARN rädda dem tillfälligt och om SK använder ATR på samtliga avgångar.
Sas och dess lojalitetsprogram kommer knäcka Nextjet. Nextjet kastar in handduken på OER innan sommaren är slut.
att återfå förtroendet blir det första,
men det tar tid, stora förluster innan det ev kan vända, hyr ut kärran till charter från öfvre Norrland då är det ingen risk och resenärerna får bra utgångs tider, men att flyga reguljärt???
5-7000 mellan OER och GEV, så får du lägga på de som ska resa ARN-GEV och de px som ska resa ARNOER… Då kan de nog få rätt bra kabinfaktor även på en 737…
Detta är ju en bära eller brista grej från Nextjets sida. Om de lyckas så bör de hyllas, men att satsa på charter uppdrag är nog helt rätt. Tyvärr kommer dock aldrig de reguljära rutterna med 737 bli lönsamma…tyvärr!
att det finns så många belackare här på FT.
Jag tror att många behöver att inse att det är inte är bara SAS som gäller.
Försökte läsa dom 5 kommentarerna om ämnet men de verkar censurerade. -300, Kan det bli lyckat? Den kommer flyga 2 dagar sen stå AOG 4 dagar för reservdelsbeställning, sen 1 dag för repairs. Har dom personal med skills för en rutten -300? Håller budgeten mer än 3 månader?
Vad cool! Jag vill jobba på det här bolaget! Hur söker jag?
hur ska 5-7000 årspax bära denna satsning
+ 400 per månad delat i 22 (vardags flighter)
blir en 20 per dag, i bästa fall
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten