Oslo Gardermoen
Oslo Airport invigde nyligen den nya terminalen. Den behövs. Ursprungligen byggdes Gardermoen för att klara 17 miljoner passagerare årligen men har de senaste åren haft passagerarströmmar upp mot 25 miljoner. Årets 11 första månader stannade på drygt 25,5 miljoner passagerare. Med den nya terminalen är kapacitetstaket höjt till 32 miljoner passagerare per år.
Men det ökande antalet passagerare kräver ökade resurser också vid sidan av terminalerna. I takt med passagerarökningen har antalet rörelser ökat och med den nya terminalen kan dagens max på 69 rörelser per timme komma att öka till 92 inom en tioårsperiod, enligt olika prognoser från bland andra Avinor. Det gör i sin tur att kapaciteten på de två banorna snart riskerar att slå i taket. Därför höjs nu rösterna för att Oslo Airport behöver en tredje bana.
Det är en diskussion som till delar liknar den som finns kring Arlanda. Skillnaden är dock att medan Arlanda redan har tre banor för cirka 25 miljoner passagerarna per år, är det en volym som Oslo än så länge klarar på två banor. Den norska huvudflygplatsen lär också behöva göra det i ytterligare minst tio år eftersom det är det tidsspann som Avinor räknar med för att ha en ny rullbana på plats. Även där finns skillnader eftersom Swedavias kalkyler talar om att det grävs 15 år av utredningar och tillståndsprövningar, allt för att den fjärde banan ska finnas på plats 2038 när avtalet med Bromma går ut.
Liksom i Sverige skapar planerna på en ny bana diskussioner och jämförelser med andra storflygplatser i Europa, Gatwick med en bana och cirka 44 miljoner passagagerare, München med två banor och cirka 42 miljoner passagerare och Heathrow med två banor och cirka 76 miljoner passagerare per år. Argumentatione har också föreslagit de regionala flygplatserna Moss och Torp som alternativ tillsammans med den nu nedlagda Rygge.
Avinor menar dock att senast 2030 är kapacitetstaket nått och för att inte riskera inskränkningar i flygtrafiken måste planerna sättas i verket omedelbart. Till del är det ett arbete som redan inletts. I mars i år gav Samferdselsdepartementet direktiv till Avinor att påbörja planläggningen av en tredje bana öster om de två nuvarande, detta för att i så fall vara med klara med utbyggnaden innan 2030.