Skriv ut  

Oslo Airport siktar på en tredje bana

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 december 2017
Gardermoen är den storflygplats i Skandinavien som växer snabbast just nu. En ny terminal ökar på tillväxten ytterligare och därmed behovet av en tredje bana. Det har dragit igång en debatt liknande den om Arlandas fjärde bana.

Oslo flygplats
Oslo Gardermoen

Oslo Airport invigde nyligen den nya terminalen. Den behövs. Ursprungligen byggdes Gardermoen för att klara 17 miljoner passagerare årligen men har de senaste åren haft passagerarströmmar upp mot 25 miljoner. Årets 11 första månader stannade på drygt 25,5 miljoner passagerare. Med den nya terminalen är kapacitetstaket höjt till 32 miljoner passagerare per år.
                     
Men det ökande antalet passagerare kräver ökade resurser också vid sidan av terminalerna. I takt med passagerarökningen har antalet rörelser ökat och med den nya terminalen kan dagens max på 69 rörelser per timme komma att öka till 92 inom en tioårsperiod, enligt olika prognoser från bland andra Avinor. Det gör i sin tur att kapaciteten på de två banorna snart riskerar att slå i taket. Därför höjs nu rösterna för att Oslo Airport behöver en tredje bana.
                     
Det är en diskussion som till delar liknar den som finns kring Arlanda. Skillnaden är dock att medan Arlanda redan har tre banor för cirka 25 miljoner passagerarna per år, är det en volym som Oslo än så länge klarar på två banor. Den norska huvudflygplatsen lär också behöva göra det i ytterligare minst tio år eftersom det är det tidsspann som Avinor räknar med för att ha en ny rullbana på plats. Även där finns skillnader eftersom Swedavias kalkyler talar om att det grävs 15 år av utredningar och tillståndsprövningar, allt för att den fjärde banan ska finnas på plats 2038 när avtalet med Bromma går ut.
                     
Liksom i Sverige skapar planerna på en ny bana diskussioner och jämförelser med andra storflygplatser i Europa, Gatwick med en bana och cirka 44 miljoner passagagerare, München med två banor och cirka 42 miljoner passagerare och Heathrow med två banor och cirka 76 miljoner passagerare per år. Argumentatione har också föreslagit de regionala flygplatserna Moss och Torp som alternativ tillsammans med den nu nedlagda Rygge.
                     
Avinor menar dock att senast 2030 är kapacitetstaket nått och för att inte riskera inskränkningar i flygtrafiken måste planerna sättas i verket omedelbart. Till del är det ett arbete som redan inletts. I mars i år gav Samferdselsdepartementet direktiv till Avinor att påbörja planläggningen av en tredje bana öster om de två nuvarande, detta för att i så fall vara med klara med utbyggnaden innan 2030.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Moss = Rygge
Skrivet av Torolf, 2017-12-19 23:15:23
Carlsson skriver: "Argumentatione har också föreslagit de regionala flygplatserna Moss och Torp som alternativ tillsammans med den nu nedlagda Rygge." Moss og Rygge er samme lufthavn.
Anmäl inlägget
Fatta
Skrivet av Fatta, 2017-12-18 21:08:12
Väldig skillnad på när folk vill resa/flygbolag vill ha avgångar, det går ej att jämföra flygplatser.
Anmäl inlägget
Go Oslo Lufthavn
Skrivet av Två Istället, 2017-12-18 09:58:47
Kul Oslo har behov av tre. Arlanda kan dra ner till två. Alltid dött se FR24.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev