Skriv ut  

2017: Flygbolagen som kom och gick

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 december 2017
SAS står på allt stadigare ben och Norwegian fortsätter att växa, bland annat i Argentina. Flygåret 2017 har som vanligt varit dramatiskt med ett par kraftiga konkurser under året. Men det finns också vinnare, bland annat i ruinerna av de som inte klarade sig. Här några av vinnarna och förlorarna.

Det är dags att lägga ytterligare ett flygår till rullorna. I vanlig ordning har det varit gott om händelser, flygbolag har kommit och gått. Men glädjande nog har de allvarliga tillbuden varit få. Mycket pekar på att året blir ett av de flygsäkraste någonsin.

En närmare titt på flygbolagen visar att det sammanlagda antalet står sig, det bildades 39 nya flygbolag världen över medan 37 upphörde med verksamheten. Det har sajten Flightglobal räknat ut. Bland de stor missräkningarna under året är naturligtvis konkurserna i Air Berlin och Monarch Airlines. Båda två hade plågats av den stenhårda konkurrensen i Europa med åtföljande allt mer ansträngd ekonomi. I Air Berlins fall tog det slut i och med att Etihad Airways, som länge ägnade sig åt att bygga upp en egen flygbolagsallians, inte ville hålla flygbolaget under armarna längre. Samma öde drabbade schweiziska Darwin Airline som de senaste åren flugit under namnet Etihad Regional. När Eitihad sålde sitt innehav tog verksamheten slut, trots ett försök att leva vidare med nya ägare och under namnet Adria Airways Switzerland. Etihad har även lämnat Alitalia vilket gör att många kalkylerar med att det italienska flygbolaget, trots ett intensivt pågående räddningsarbete, är nästa stora flygbolagskonkurs i Europa.
           
Spillrorna av Air Berlin och Monarch har dock gett andra flygbolag nya krafter. Den inledande kampen om kvarlåtenskapen framför allt i Air Berlin vanns av EasyJet och Lufthansa. De delade på dels slots, dels inkråm i form av flygplan och personal. I svallvågorna efter det tvingades även Niki begära sig själva i konkurs efter att Lufthansa tappat intresset för att köpa det österrikiska flygbolaget.

Några av de flygbolag, vid sidan av de som beskrivs ovan, som blev kvar på marken 2017:
Eastern Air Lines
– Ett försök att återuppväcka det anrika amerikanska flygbolaget lyckades inte. Charter och lågkostnadsflyg med bas i Miami lyfte aldrig.
– Det statliga flygbolaget i Venezuela hann bli 88 år innan vingarna inte längre bar.
– Det indiska regionalflygbolaget, ej att förväxla med turkiska Pegasus, gjorde ett nytt försök under året men inte heller det kom upp i luften.
Open Skies
– Ägt av British Airways som ett premiumbolag för flygningar över Atlanten. Beslutet fattat och lägger ner trafiken en bit in på nästa år.
Borajet
– Ett turkiskt regionalflygbolag stoppade verksamheten i april i år. Det pågår dock allvarliga försök att rekonstruera verksamheten och komma upp i luften igen.
Island Air
– Ytterligare ett regionalt flygbolag, denna gång på Hawaii. Flög i nästan 40 år mellan de olika öarna men fick till slut ge upp kampen mot stora Hawaiian Airlines.

Några av de flygbolag som är på väg upp:
EasyJet Europe
– Namnet till trots ett nytt flygbolag med eget AOC. Startat av EasyJet som en försäkring inför Brexit. Bas i Wien där allt fler av de brittiska flygplanen ska baseras.
Level
– IAG ligger bakom den nya lågkostnadsverksamheten som i första hand ska konkurrera med Norwegian långlinjer. Flyger från Paris och Barcelona.
Joon
– Ett helt nytt europeiskt flygbolag med fokus på unga resenärer. Ägt av Air France/KLM flyger just nu europeisk trafik men siktar på långlinjer redan nästa sommar.
Azimuth
– Helt nytt ryskt flygbolag som nu inledningsvis flyger enbart inrikestrafik. Planerna är dock att utöka verksamheten till de mindre länderna österut i regionen.
Flyadeal
– Ägs av stora flygbolaget Saudia och ska flyga lågkostnadstrafik i första hand lokalt och regionalt i och omkring Saudi Arabien. 
World Airways
– Det amerikanska fraktflygbolaget ställde in 2014, men nu har en grupp investerare köpt namn och rättigheter med planerna på att starta lågkostnadstrafik med en flotta B787.

Från Skandinavisk horisont finns också två ”nya” flygbolag, SAS Irland som inledde flygningar från London i slutet av året och Norwegian Air Argentina med trafik både regionalt och interkontinentalt från Buenos Aires.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Level
Skrivet av LL, 2017-12-30 17:09:42
Level, konkurerrer mye mer med seg selv, enn Norwegian. Det må være det dummeste påfunn på lenge. IAG har BA, Iberia, Vueling og Aer Lingus. Inkluder 2 LC bolag. Hvis ingen av dem klarer å konkurrere mot Norwegian, er det noe fundmentalt galt, med den gruppen.
Anmäl inlägget
EU, inte LH
Skrivet av Kontant, 2017-12-29 12:30:29
Nu var det faktiskt EU:s konkurrensregler som satte stopp för Lufthansas köp av Niki - inte att "Lufthansa tappat intresset". Eftersom de redan äger Austrian så skulle de få en alltför dominerande ställning i Wien.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev