Flygskatten tvingar bort Norwegian från Karlstad
Publicerad den 16 januari 2018
Enligt planerna skulle Norwegian ha återvänt till Karlstad och för sjätte året i rad återupptagit linjen till spanska Alicante när sommarsäsongen går igång. Men däremellan ska det, av allt att döma, införas en flygskatt i Sverige och därmed fryser trafiken inne. Beläggningen har varit godkänd men med den aviserade skatten på 250 kronor för utrikes resor håller inte kalkylen längre.
Kommentarer
Örebro airport som ägs av kommunen blöder pengar, men istället för att höja priserna på start och landning får kommunbudgeten täcka underskottet. Pengarna går till att hålla igång en flygplats som i huvudsak blivit en transitplats för charterbolagen – sju av tio passagerare är charterresenärer till Thailand, Cypern eller Kap Verde. Örebro är en av totalt 29 kommunalt ägda flygplatser i Sverige – nästan alla går med förlust.
Som framgår av lag om skatt på flygresor (SFS 2017:1200) är skatten 60 kr. Norwegian har alltså inte ens koll på storleken av den skatt de skyller på.
Om man säger såhär, flygskatten gör ju inte saken lättare direkt.
Att man får betala dubbel flygskatt för Karlstad bor stämmer inte. Man kan ta andra färdmedel än flyg till exempelvis Arlanda. Men Arlanda har inget monopol på flygningar till Alicante. Är man Karlstabo kan man exempelvis flyga från Göteborg eller Oslo. Dessa båda städer ligger närmare än Stockholm.
Helt riktigt! Nu måste S bygga upp det alliansen raserade. Alliansen rustade ner försvaret, polisen, vi skulle öppna våra hjärtan, man bildade Swedavia som bara skulle driva lönsamma flygplatser. Allt detta hann Alliansregeringen med på 8 år vid makten.
Sveriges tidigare välstånd är på väg till ättestupan. Mångmiljardkostnader för okontrollerad massinvandring, enorma poliskostnader för gangstergäng som skjuter varandra. Klart att regeringen försöker att beskatta allt för att få in pengar. Detta är bara början
Sv Frans. Selvsagt er det flyskatten! Med så lave priser, er den svenske flyskatten høy. Norwegian har fløyet ruten i 6 år, og avslutter når flyskatten kommer. Intet mer, intet mindre!
Det är väl bara i socialistlandet Sverige ett parti kan gå till val på höjda skatter. Det visar väl iallafall hur grundlurade och indoktrinerade de stackars skattebetalande svenskarna är. Man blir beklämd när man hör vanliga skattebetalare i tidningar komma med det ena efter det andra förslaget på hur staten skulle kunna ta ut mer skatt. Sverige är ett rikt land men folket är fattigt och verkar gilla det. /Tomas
Kan det verkligen vara anledningen att lägga ner en linje för att det kostar 80 kronor extra för en enkelbiljett inom EU? Om nu Norwegian och ni andra tycker det så är det väl orimligt att tro att resenärerna skulle åka vidare, det måste väl kosta mer än 80kr att ta sig till en annan flygplats? Och som den här artikeln säger, ” får nu ta omvägen över Stockholm”, är ju att ta i så det liknar mest propaganda.
Hur kan ett litet parti på knappa 4% som tror på chem trials ha så mycket att säga till om? Man blir ju mörkrädd med sånna muppar i Sveriges högst beslutande organ. Att detta skulle gynna miljön är bara ett svepskäl till att skjuta till med extra tillskott på en ansvarslös politik med hög invandring. Tyvärr så är Sverige på väg till att bli ett u-land.
Ja rösta på M som skapade styggelsen Swedavia. Där man övergav alla flygplatser som inte var lönsamma åt sitt öde. Swedavia som mest ägnar sin tid åt att bygga kontor och gallerior.
Det är valåret 2018. Så rösta på Moderaterna och bytt den rödgröna regeringen! Det är för dåligt att ha en regering i Sverige med de farliga miljöpartisterna och Socialdemokraterna i makten. Aldrig mera varken Socialdemokraterna, Vänsterpartiet eller Miljöpartisterna!
Norweigians resonemang påminner om Dalkurds mot Borlänge kommun när de valde att flytta till Uppsala (och spela matcherna i Gävle). Självklart är flygskatten inte orsaken till nedläggning av Karlstad-linjen, precis som Borlänge kommun hade inget att göra med Dalkurds val av spelort.
Nu föreslagen flygskatt inom Sverige och Europa är 60:- inte 250:- som anges i artikeln.
Norwegian hade nog redan tidigare beslutat lägga ner linjen. Nu fick man något att skylla på.
Hade man en god beläggning tidigare hade en prishöjning på 60:- endast marginellt påverkat antalet resenärer.
Karlstad borna kan ta tåget (eller bilen) till Örebro för vidare flyg ut i Europa. Man behöver inte åka via Arlanda.
Det tror jag jag inte på. De 250:- skull ju hamna på biljettpriset och inte belasta Norwegian. Att skylla på staten är dock som vanligt alternativ till att redovisa de egentliga skälen. De resealternativ som man kan läsa om här ovan kostar mer än flygskatten och det förstår alla som vill. Därför kan Norwegian stanna kvar om de vill. F.ö. finns det inga skäl till att regeringen borde avgå.
Ja, så går det när några små miljöpartiklar tillåts styra ett land. Hur kan Löven & Co tillåta detta? Låta Sverige sakta dö ut och öka koncentrationen till storstäderna. Pinsamt räcker inte…
Och om två år så utvärderar de och utreder detta dåliga beslut. Finns fortfarande tid att riva upp skiten. Gör det!
Det mesta pekar på att flygskatten blir kortvarig eftersom nuvarande regimen knappast kan klamra sig kvar vid makten efter valet.
Hoppas på en så stark alliansregering som möjligt för Sveriges bästa. 8 månader kvar!
Nu kommer fler att bli tvugna att ta bilen till Gardemoen, Landvetter eller Arlanda för att flyga ut. Är det rimlig politik att ytterligare centralisera trafikströmmarna enbart till storflygplatserna. Flygskatteran gör bara att flygbolagen får sämre ekonomi och får svåra att investera i nya mer miljövänliga flygplan.
Härligt när regeringen får svart på vitt resultat för sitt regerande. Brinnande bilar och GTA live i storstäderna är en annan. AVGÅ LÖFVEN!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten