Flygskatten tvingar bort Norwegian från Karlstad

Publicerad den 16 januari 2018
Kommentarer
Flyglinjen mellan Karlstad och Alicante försvinner. Enligt Norwegian är det den kommande flygskatten som gör att linjen inte återupptas till sommarsäsongen. Och även en del inrikeslinjer kan vara hotade.
Norwegian Karlstad

Norwegian Karlstad

Enligt planerna skulle Norwegian ha återvänt till Karlstad och för sjätte året i rad återupptagit linjen till spanska Alicante när sommarsäsongen går igång. Men däremellan ska det, av allt att döma, införas en flygskatt i Sverige och därmed fryser trafiken inne. Beläggningen har varit godkänd men med den aviserade skatten på 250 kronor för utrikes resor håller inte kalkylen längre.

– Det är synd om Värmlänningarna i det här fallet. Men flygskatten har redan tidigare fått effekter på tillgängligheten till Sverige. I dagsläget lägger vi våra resurser i första hand på marknaderna utanför Sverige, bland annat Danmark, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till Flygtorget.
Hårdare i sin kritik är ledarskribenter och politiker i Karlstad som bland annat ser linjen till Alicante som flygskattens första offer. Man menar också att det är en skatt som i första hand går ut över de mindre flygplatserna i landet. Det är ett resonemang som Charlotte Holmbergh Jacobsson kan hålla med om.
– Vi utvärderar ständigt vårt linjenät och ser att den aviserade skatten blir en tung börda på en del av våra svenska inrikeslinjer. 
Liknande resonemang har även SAS presenterat och pekat på en del inrikeslinjer där beläggningen är acceptabel men inte riktigt bär de kostnader som skatten innebär. Samtliga flygbolag har i sina remissvar till regeringen pekat på att det i dagens konkurrenssituation inte är möjligt att ta ut hela skatten på biljettpriset. Den blir istället en extra kostnad för flygbolagen.
Mest kritik har dock själva utformningen fått eftersom den är kvantitativ och räknar antalet passagerare men inte tar hänsyn till hur moderna själva flygplanet år. Det gör att det i framtiden blir billigare att flyga med ett äldre flygplan med färre stolar än ett helt nytt och mer bränsleeffektivt flygplan med fler stolar ombord.
På Karlstad Airport har man dock en viss förhoppning om framtiden.
– Vi har lagt ner mycket arbete på att Norwegian ska fortsätta flyga men flygskatten kan vi inte råda över. Vi hoppas att det bara blir en paus och att trafiken kan återupptas 2019, säger Hans Wennerholm, vd på Karlstad Airport i en kommentar.
För statskassan kan dock den indragna linjen i Karlstad bli en god affär. De karlstadsbor som även i fortsättningen vill flyga till Alicante får nu ta omvägen över Stockholm. Det innebär i sin tur två omgångar flygskatt, en på flygningen till Arlanda och en för den vidare resan till Spanien.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Linkan
2018-01-17 11:17

Örebro airport som ägs av kommunen blöder pengar, men istället för att höja priserna på start och landning får kommunbudgeten täcka underskottet. Pengarna går till att hålla igång en flygplats som i huvudsak blivit en transitplats för charterbolagen – sju av tio passagerare är charterresenärer till Thailand, Cypern eller Kap Verde. Örebro är en av totalt 29 kommunalt ägda flygplatser i Sverige – nästan alla går med förlust.

Arne
2018-01-17 00:34

Som framgår av lag om skatt på flygresor (SFS 2017:1200) är skatten 60 kr. Norwegian har alltså inte ens koll på storleken av den skatt de skyller på.

Gh
2018-01-16 17:49

Om man säger såhär, flygskatten gör ju inte saken lättare direkt.

Analytikern
2018-01-16 15:27

Att man får betala dubbel flygskatt för Karlstad bor stämmer inte. Man kan ta andra färdmedel än flyg till exempelvis Arlanda. Men Arlanda har inget monopol på flygningar till Alicante. Är man Karlstabo kan man exempelvis flyga från Göteborg eller Oslo. Dessa båda städer ligger närmare än Stockholm.

Tom
2018-01-16 15:08

Helt riktigt! Nu måste S bygga upp det alliansen raserade. Alliansen rustade ner försvaret, polisen, vi skulle öppna våra hjärtan, man bildade Swedavia som bara skulle driva lönsamma flygplatser. Allt detta hann Alliansregeringen med på 8 år vid makten.

Patrik Pilot
2018-01-16 14:58

Sveriges tidigare välstånd är på väg till ättestupan. Mångmiljardkostnader för okontrollerad massinvandring, enorma poliskostnader för gangstergäng som skjuter varandra. Klart att regeringen försöker att beskatta allt för att få in pengar. Detta är bara början

Ola
2018-01-16 14:39

Sv Frans. Selvsagt er det flyskatten! Med så lave priser, er den svenske flyskatten høy. Norwegian har fløyet ruten i 6 år, og avslutter når flyskatten kommer. Intet mer, intet mindre!

ABC123
2018-01-16 14:06

Det är väl bara i socialistlandet Sverige ett parti kan gå till val på höjda skatter. Det visar väl iallafall hur grundlurade och indoktrinerade de stackars skattebetalande svenskarna är. Man blir beklämd när man hör vanliga skattebetalare i tidningar komma med det ena efter det andra förslaget på hur staten skulle kunna ta ut mer skatt. Sverige är ett rikt land men folket är fattigt och verkar gilla det. /Tomas

Micke
2018-01-16 13:19

Kan det verkligen vara anledningen att lägga ner en linje för att det kostar 80 kronor extra för en enkelbiljett inom EU? Om nu Norwegian och ni andra tycker det så är det väl orimligt att tro att resenärerna skulle åka vidare, det måste väl kosta mer än 80kr att ta sig till en annan flygplats? Och som den här artikeln säger, ” får nu ta omvägen över Stockholm”, är ju att ta i så det liknar mest propaganda.

Ingesson
2018-01-16 12:53

Hur kan ett litet parti på knappa 4% som tror på chem trials ha så mycket att säga till om? Man blir ju mörkrädd med sånna muppar i Sveriges högst beslutande organ. Att detta skulle gynna miljön är bara ett svepskäl till att skjuta till med extra tillskott på en ansvarslös politik med hög invandring. Tyvärr så är Sverige på väg till att bli ett u-land.

Tom
2018-01-16 12:45

Ja rösta på M som skapade styggelsen Swedavia. Där man övergav alla flygplatser som inte var lönsamma åt sitt öde. Swedavia som mest ägnar sin tid åt att bygga kontor och gallerior.

Kalleflygare
2018-01-16 11:27

Det är valåret 2018. Så rösta på Moderaterna och bytt den rödgröna regeringen! Det är för dåligt att ha en regering i Sverige med de farliga miljöpartisterna och Socialdemokraterna i makten. Aldrig mera varken Socialdemokraterna, Vänsterpartiet eller Miljöpartisterna!

Frans
2018-01-16 11:20

Norweigians resonemang påminner om Dalkurds mot Borlänge kommun när de valde att flytta till Uppsala (och spela matcherna i Gävle). Självklart är flygskatten inte orsaken till nedläggning av Karlstad-linjen, precis som Borlänge kommun hade inget att göra med Dalkurds val av spelort.

Linkan
2018-01-16 11:02

Nu föreslagen flygskatt inom Sverige och Europa är 60:- inte 250:- som anges i artikeln.
Norwegian hade nog redan tidigare beslutat lägga ner linjen. Nu fick man något att skylla på.
Hade man en god beläggning tidigare hade en prishöjning på 60:- endast marginellt påverkat antalet resenärer.

Karlstad borna kan ta tåget (eller bilen) till Örebro för vidare flyg ut i Europa. Man behöver inte åka via Arlanda.

L
2018-01-16 11:01

Det tror jag jag inte på. De 250:- skull ju hamna på biljettpriset och inte belasta Norwegian. Att skylla på staten är dock som vanligt alternativ till att redovisa de egentliga skälen. De resealternativ som man kan läsa om här ovan kostar mer än flygskatten och det förstår alla som vill. Därför kan Norwegian stanna kvar om de vill. F.ö. finns det inga skäl till att regeringen borde avgå.

Flyer
2018-01-16 10:34

Ja, så går det när några små miljöpartiklar tillåts styra ett land. Hur kan Löven & Co tillåta detta? Låta Sverige sakta dö ut och öka koncentrationen till storstäderna. Pinsamt räcker inte…

Saltkammargutten
2018-01-16 10:20

Och om två år så utvärderar de och utreder detta dåliga beslut. Finns fortfarande tid att riva upp skiten. Gör det!

The Observer
2018-01-16 10:13

Det mesta pekar på att flygskatten blir kortvarig eftersom nuvarande regimen knappast kan klamra sig kvar vid makten efter valet.
Hoppas på en så stark alliansregering som möjligt för Sveriges bästa. 8 månader kvar!

Åke
2018-01-16 10:00

Nu kommer fler att bli tvugna att ta bilen till Gardemoen, Landvetter eller Arlanda för att flyga ut. Är det rimlig politik att ytterligare centralisera trafikströmmarna enbart till storflygplatserna. Flygskatteran gör bara att flygbolagen får sämre ekonomi och får svåra att investera i nya mer miljövänliga flygplan.

Nisse
2018-01-16 09:43

Härligt när regeringen får svart på vitt resultat för sitt regerande. Brinnande bilar och GTA live i storstäderna är en annan. AVGÅ LÖFVEN!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten