Icelandair
Arlanda ska bli störst. Kastrup är störst och fortsätter att vara det. Gardermoen kommer starkt och kan slå de båda andra.
Det är den tiden på året när passagerarsiffrorna räknas samman och prislistan ska presenteras. Som ett brev på posten blossar då diskussionen upp om vilken av de tre huvudstadsflygplatserna i Skandinavien som är störst. Men det skadar inte att ha ett lite bredare perspektiv än så: Ser vi till Norden och räknar in Finland och Island så är det där som de stora trafikökningarna sker, de enorma investeringarna i infrastruktur i Stockholm, Köpenhamn och Oslo till trots.
Keflavik och Vandaa är båda starkt nischade och överlever i princip enbart tack vare sin transittrafik. I ett läge när det är just den interkontinentala trafiken som driver hela flygbranschen framåt, är det en specialisering som ger stor utdelning. Flygplatsen i Helsingfors hade förra året en tillväxt på 9,9 procent medan Keflavik på Island växte med smått otroliga 28,4 procent.
Det är i första hand de egna nationella flygbolagen som står för ökningen. Finnair har nu 11 nya A350 i trafik och får i år ytterligare ett. Det ger möjlighet att dels öppna fler nya destinationer i Asien, dels öka frekvenserna på redan befintliga. Finnair flög förra året 9,9 miljoner resenärer och står för hälften av de sammanlagt 18,8 miljoner passagerare som passerade Helsingfors förra året.
På Keflavik stannade antalet passagerare 8,8 miljoner och det kan flygplatsen tacka den numera knivskarpa konkurrensen mellan Icelandair och WOW Air som driver upp siffrorna. Ändå är den stora ökningen betydligt mindre än 2016 när transiten på Keflavik ökade med fantastiska 40 procent. Icelandair, som fyllde 80 år förra året, har lyckats hålla fast vid affärsidén att låta Island vara ett transitstopp på vägen mellan Europa och Nordamerika. Flygbolaget har redan presenterat tre nya destinationer för i år och kommer i och med det upp i 23 linjer till Nordamerika under 2018. Det bygger vidare på trenden mot allt fler direktlinjer till flygplatser utanför storstadsområdena.
Det upplägget har WOW kopierat rakt av och dessutom fått att fungera tack vara en betydligt lägre prismodell. På bara ett par år, WOW drog igång sina första flygningar till Nordamerika 2014 har man nu, när de senaste destinationerna läggs till linjekartan senare i år, växt till 16 destinationer på den amerikanska sidan.
De två flygbolagen står för merparten av passagerarna på Keflavik. Förra året flög drygt 2,5 miljoner passagerare med WOW medan Icelandair fyllde 4 miljoner av stolarna på de internationella linjerna. Den starka tillväxten på Island har dock lockat fler flygbolag och idag flyger bland annat de tre stora amerikanska flygbolagen, United, American och Delta till Keflavik. Det minskar knappast den fortsatta tillväxten på flygplatsen och med WOW Airs oblyga ambition att på sikt ta tio procent av den transatlantiska marknaden på cirka 60 miljoner passagerare årligen, lär Reykjavik även nästa år toppa tillväxtligan före sina betydligt större konkurrenter i Norden.
Men eftersom allt går att bevisa med statistik så finns en annan flygplats som stod för den överlägset största tillväxten förra året: Sandefjord-Torp i Norge kunde räkna hem en passagerarökning på 35,1 procent. Men så hade man ju också en tämligen låg siffra att utgå ifrån.