Skriv ut  

Nextjet satsar på nya linjer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 januari 2018
Göteborg – Umeå är en av landets längsta inrikes flygsträckor. Nu tar Nextjet ett steg in på den marknad där SAS och BRA tidigare försökt. Dessutom förlängs den till finska Jakobstad.

Nextjet
Nextjet
 
Direkttrafik mellan Göteborg och några destinationer i norra Sverige, utan mellanlandning i Stockholm, ligger högt upp på önskelistan på Landvetter. I dagsläget flyger SAS på Luleå året runt, BRA på Östersund under vintersäsongen och Nextjet till Luleå via Sundsvall. Umeå däremot har varit en vit fläck på kartan sedan BRA la ner trafiken i samband med att Saab 2000-maskinerna fasades ut ur flottan. Innan dess har även SAS flugit en del helgtrafik mellan de två städerna.

Men nu tar Nextjet upp linjen med dels en inhyrd CRJ200 med 50 stolar, dels tät tidtabell. Tre dagliga avgångar på veckodagarna och en på söndagarna, sammanlagt 32 rotationer i veckan.

– Det är guld värt och en satsning som jag tror har bärighet med en mindre maskin och täta turer, säger Charlotte Ljunggren, flygplatschef på Landvetter.

Nextjet trafikerar alltså sedan tidigare Sundsvall-Göteborg och Luleå-Göteborg. Den nya linjen gör att flygbolaget nu täcker tre av de längre linjerna i landet, samtliga utan mellanlandning på Arlanda eller Bromma. 
Under helgerna ska den nya linjen dessutom slingas vidare till Karleby/Jakobstad i Finska Österbotten. Det ger alltså Göteborg ytterligare trafik till Finland, denna gång på en one-stop-rutt. Den slingan flygs fredagar, söndagar och måndagar. 
 
Enligt Nextjet finns en betydande efterfrågan och linjen är speciellt anpassad för veckopendlande mellan regionerna Västerbotten och Österbotten. Just Karleby/Jakobstad är sedan tidigare en av Nextjets destinationer och trafiken dit från Arlanda har ökat med över 10 % under 2017. Ett flygprogram koncentrerat till eftermiddagar och veckoslut, har fungerat så bra att frekvenserna nu ökas. Det blir 26 turer per vecka tack vare en ny morgonavgång till Stockholm-Arlanda med en retur på kvällen. Dags- och eftermiddagsturen däremellan ligger kvar och tidtabellen kring veckosluten förstärks med ytterligare flera avgångar. Tidtabellen är anpassad för ett vidareresande via Arlanda. Nextjet har idag samarbetsavtal med SAS, airBaltic, KLM, Air France, Wideroe, Finnair och Qatar.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Petigt
Skrivet av Vilmer, 2018-01-24 23:55:29
De menar en av de längre som flygs. Det är ganska tunt på GOT-KRN och GOT-LLA.
Anmäl inlägget
Norrland
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-01-24 10:40:26
Mr X. Det står en av de längre. Inte längsta
Anmäl inlägget
Dålig research av Journalisten igen...
Skrivet av MrX, 2018-01-24 10:19:43
Skellefteå är längre, Luleå än Längre och Kiruna jävligt mycket längre!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev