Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Svenskt Flyg: Minska utsläppen, inte flyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 januari 2018
Flyget ökar och allt fler oroar sig för den miljöpåverkan som flygresorna innebär. Men faktum är att om allt flyg i Sverige ställdes in skulle fortfarande 95 procent av alla utsläpp i Sverige finns kvar.

- Det handlar inte om att sluta flyga utan om att minska utsläppen. Det är där vi måste ha diskussionen, säger Svenskt Flyg.
 
Flygresandet fortsätter att öka. Det visar statistiken över förra året med all tydlighet. I Sverige var det 47 miljoner människor som under 2017 reste från de närmare 40 flygplatser i landet som har kommersiell trafik, upp sex procent från året innan. Det har i sin tur dragit igång en debatt om flygets miljöpåverkan där allt fler menar att vi måste flyga mindre. 

– Det är intressant att det kommit att handla om just antalet flygresor, inte hur vi ska få ner utsläppen från flyget. Det gör att debatten blir så torftig, den lider tydlig brist på fakta och då blir den ett byte för olika utspel.
           
Det säger Henrik Littorin, tillförordnad generalsekreterare på branschorganisationen Svenskt Flyg till Flygtorget. Inom Svenskt Flyg håller man just nu på med ”Färdplan för fossilfrihet”, ett arbete inom ramen för regeringens satsning Fossilfritt Sverige. Det är en färdplan som visar hur flyget skulle kunna bidra till att regeringens utsläppsmål till 2030 och 2045 kan nås. Tillsammans med flera andra branscher kommer färdplanen att överlämnas till statsministern i april. 

– Vi hade behövt vara ännu bättre på att presentera fakta om flygets betydelse, klimatpåverkan och hur flyget faktiskt betalar för stora delar av sin verksamhet. Det kan vi förändra med vår rapport och med bra och tydliga fakta kan vi förhoppningsvis nå ut bättre i debatten. 

Det finns många sätt att räkna på flygets utsläpp, en del mer eller mindre hederliga. Enligt de underlag som Sverige varje år lämnar in till FN och andra internationella organisationer, så är flygets samlade utsläpp i Sverige 3 miljoner ton CO2 per år. Det kan jämföras med personbilarna som står för 10 miljoner ton och den samlade vägtrafiken som ligger på 16 miljoner ton CO2 per år. 

Ett annat sätt att räkna är att slå samman Sveriges totala utsläpp av CO2, allt från industri, transporter och livsmedelstillverkning till uppvärmning. I den samlade kvoten står flyget för 5 procent.

– Det innebär alltså att om alla flygningar i Sverige blev kvar på marken så skulle fortfarande 95 procent av de svenska utsläppen finnas kvar. 

– Det är inte detsamma som att vi ska ignorera de fem procenten heller utan vi ska självklart göra vårt yttersta för att minska också de utsläppen. Men vägen dit går inte nödvändigtvis via att börja välja bort flygresor till höger och vänster.

Henrik Littorin menar att flyget trots allt relativt lätt kan ta sig an en omställning till en fossilfri verksamhet. Dagens motorer klarar att använda fossilfritt bränsle och det behövs endast ett fåtal tankställen runt om i landet. Några större teknikinvesteringar behövs alltså inte. Utom på en punkt.

– Vi måste få igång en storskalig produktion av fossilfritt bränsle. I Norge har man börjat utarbeta ett system för att den norska flygskatten ska öronmärkas och skickas tillbaka till branschen i form av fossilfritt bränsle. Varför inte göra samma sak i Sverige? 

– Flygskatten är feltänkt på alla sätt men om de 1,6 miljarder som flygskatten beräknas ge här i Sverige, skulle användas uteslutande till att minska flygets klimatpåverkan, då skulle kan det åtminstone bidra till att få igång en storskalig nationell produktion av fossilfritt bränsle. 





Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Flyget skattebefriat
Skrivet av Revisorn, 2018-01-26 16:36:43
Flyget har en skattebefrielse på cirka fem miljarder kronor per år i Sverige.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/sluta-subventionera-klimathotande-br%C3%A4nslen-1.1186978

https://www.etc.se/inrikes/skattemiljarder-gar-till-billiga-flygresor

De dolda subventionerna till flyget har varit oändliga
http://omni.se/dolda-subventioner-till-flyget-i-det-oandliga/a/KVWe5

http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/s%C3%A5-r%C3%A4knade-vi-ut-hur-resorna-subventioneras-4fc3954804bf72228b00865f
Anmäl inlägget
Bonus-Malus
Skrivet av sv Mr €,, 2018-01-26 11:59:14
skulle knappast hjälpa SAS. Tvärtom, med så många gamla plan skulle det närmast stjälpa SAS.
Däremot gynnar det Norwegian. De har betydligt högre takt, med att ta in nyare plan i flottan.
Om nu SAS går så "bra", varför behöver de då hjälp med lönsamheten. Objektivitet efterlyses.
Anmäl inlägget
Linkan
Skrivet av Taxpayer, 2018-01-26 11:53:43
har PPL, så han vet allting.
Anmäl inlägget
Subventioner?
Skrivet av Calle, 2018-01-25 21:23:34
Det du pratar om handlar om glesbygdssubventioner. Ta bort pengarna, flyget tjänar inte mycket på det där. Och de där två rundturerna om dagen i en Jetstream gör varken till eller från vad gäller utsläppen. Det är en regionalpolitisk fråga och inte en fråga om subventioner till flyget.
Anmäl inlägget
Flyget betalar sina kostnader!
Skrivet av Trötter, 2018-01-25 17:24:06
Flyget betalar sina egna infrastrukturkostnader till skillnad mot andra transportslag som får skattetillskott.
Anmäl inlägget
Flyget skall betala sina kostnader
Skrivet av Linkan, 2018-01-25 14:03:53
Det handlar både om att utsläppen inte skall öka och att flyget skall betala sina kostnader. Flyget får varje år stora subventioner från skattemedel.

1. Upphandlad trafik som betalas av statskassan.
2. Trafik på kommunala flygplatser som subventioneras av kommunal skatten.

Flyget är totalt ett mycket gynnat trafikslag.

Beviset är b.l.a att man kan köpa en flygbiljett Umeå - Stockholm för 199:-
Anmäl inlägget
Flygplan och avgifter
Skrivet av Mr €, 2018-01-25 13:14:59
Troligtvis är en framkomlig väg ett "bonus-malus" system där de gamla planen får betala mycket högre flygplatsavgifter medans de nya A320neo och 737MAX är nästan gratis. Det kan hjälpa SAS lite med lönsamheten på sitt nya flygplansköp om man kan tvinga CPH och OSL att göra detsamma och höja avgifterna för Norwegians alla 737-800...
Anmäl inlägget
Skattsökarna!
Skrivet av Tobias, 2018-01-25 09:47:41
Det handlar inte om miljön för Regeringen, det handlar om att Invandringen skall betalas och skattkistan är så gott som tom. Kan man sänka pensionen för fattiga pensionären, så är man inte mottaglig för några argument, som skulle innebära ett slopande av flygskatt...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev