Brommaflygplats tornet
Ett flygbolag drar in en linje eller ändra regulariteten. Det syns direkt i passagerarsiffrorna när de räknas samman. Den bistra sanningen råder på 14 av landets flygplatser, bland annat Linköping där SAS drog sig ur linjen till Kastrup. Å andra sidan ger en ny linje eller fler avgångar en omedelbar skjuts uppåt i statistiken. Det visar sig också i Linköping där KLM ökat antalet frekvenser vilket bromsat fallet efter SAS. Men framför allt kan Skellefteå visa på den effekten, där har antalet passagerare ökat från 280 000 till 421 000 resenärer på ett år. Flygplatsen har därmed passerat den magiska nivån 400 000, en siffra som placerar flygplatsen på landets tio i topp.
I Skellefteå beror det bland annat på att Norwegian startat linjetrafik på flygplatsen. Lägg till allt fler charteravgångar och Skellefteå har kunnat ta upp konkurrensen med Luleå och Umeå, de två statliga flygplatserna i norr och söder.
De regionala flygplatserna lever till största delen med inrikestrafiken som ryggrad i verksamheten. Den rör sig å andra sidan mest i sidled, ökade bara med dryga procenten under förra året och det gör i sin tur chartertrafiken viktig. Norrköping är fem procent upp mycket tack vare charterflygningarna som dessutom ser ut att öka ytterligare i år.
Sammantaget är det fjorton flygplatser som ser en minskning i antalet passagerare. Det är betydligt bättre än 2015 då tjugo av landets flygplatser tappade passagerare. Som vanligt går det också i cykler, ett års tapp följs av en uppgång nästa år, allt beroende på hur väl man lyckas locka till sig linjer och flygbolag.