Skriv ut  

Köpenhamns flygplats får konkurrens som hub

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 januari 2018
Transittrafiken på Kastrup sjönk dramatiskt förra året. Nu satsar SAS dessutom på Aarhus, en av de stora regioner i Skandinavien som haft mycket liten internationell flygtrafik. Med ett antal helt nya direktlinjer blir en transit i Köpenhamn överflödig.

Copenhagen Kastrup
CPH - Copenhagen Airport

SAS har dragit igång en satsning på flygplatsen i danska Aarhus. Från och med april i år ska man basera ett antal CRJ900-maskiner med uppgift att bland annat flyga fem helt nya direktlinjer Stockholm, Oslo, Mallorca, Split och München. Från kommande sommar blir det också åretrunt-trafik till Malaga och Palma. Dessutom ökar kapaciteten till Kastrup med 20 procent.

– Vi investerar ett tresiffrigt miljonbelopp i Aarhus Airport. Det är en investering som ger cirka 3 000 nya avgångar, fler än 300 000 nya stolar som i sin tur kan skapa cirka 200 000 nya passagerare på flygplatsen, skrev SAS i ett pressmeddelande när den nya satsningen presenterades.

Att kapaciteten till Köpenhamn ökas är ingen överraskning. Den danska huvudstaden är den centrala hubben för all flygtrafik i landet. Då är det en större nyhet att Aarhus får direkttrafik till Oslo, Stockholm och München. Det är alla tre flygplatser med hubstatus, framför allt Franz Josef Strauss-flygplatsen är en Star Alliance hub och ger möjligheter att resa vidare internationellt via den tyska hubben istället för Köpenhamn. Samma sak med direktlinjerna till Oslo och Stockholm: de öppnar för vidare resande inom Skandinavien och Norden samtidigt som de gör vägen över Kastrup överflödig.

– Vi är en av de storstadsregioner i Skandinavien som har minst utvecklad internationell flygtrafik, långt under den nordiska normen. Det finns alltså stora möjligheter för ett flygbolag med rätt inställning, skriver flygplatsen i en kommentar.

Det har även andra flygbolag, vid sidan av SAS upptäckt. Czech Airlines, Ryanair, Norwegian med flera har öppnat linjer till ett antal europeiska storstäder. Trots det nyvaknade intresset för Aarhus lever flygplatsen fortfarande en mycket blygsam tillvaro. Faktum är att antalet passagerare minskade förra året och stannade på cirka 372 000, en siffra som placerar flygplatsen på en blygsam 33:e plats i Norden och fjärde plats i Danmark. Med det nya strategiska samarbetet och de planer som det omfattar kan flygplatsen komma att närmast fördubbla antalet passagerare.

– Vi har sett en stor efterfrågan på direktlinjer från Aarhus som ju är Danmarks näst största stad. När vi nu också har kapacitet att sätta in där så gör vi det. Det ligger också i linje med vår ambition på att öppna fler direkta linjer, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget.

Det är en strategi som tydligt påverkar Kastrups ställning som transferflygplats. Förra året föll antalet transitpassagerare med 8,4 procent. SAS är det överlägset största flygbolaget när det gäller transit och står för 8 av 10 passagerare som byter flygplan i Köpenhamn. Det kompenserar man nu i viss mån med ökningen av antalet frekvenser mellan Aarhus och Köpenhamn.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bas men inte hub
Skrivet av Östgöte, 2018-02-02 09:53:45
Oslo o Stockholm flygs redan av Sunair/BA. Tror inte SAS kör MUC för att feeda DLH, det är ingen affär. Måste finnas lokal efterfrågan. Knappast en kioskvältare.
Anmäl inlägget
Transfer på ARN
Skrivet av Fakta, 2018-01-31 14:52:18
Transfer på ARN har varit obekvämt ända tills oktober 2017 då den nya transfer busslinjen öppnades mellan terminal 4 och 2 respektive 5 med flera internstopp och bakom säkerhetskontrollen.
Anmäl inlägget
SV:Lars Nilsson.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-01-31 02:54:29
Jag flyger ofta Göteborg-Bangkok via ARN och det har alltid funkat alldeles utmärkt. Bara en timmes transfer på ARN. Helt perfekt.
Anmäl inlägget
Landvetter har 7 miljoner pax 2018.
Skrivet av Lars Nilsson, 2018-01-30 11:07:15
Att få Göteborgare att ta omvägen via ARN och köra transit på en av Europas sämsta transitflygplatser är helt lönlöst. SAS borde sätta en fler direktlinjer, bättra maskiner på CPH och omedelbart starta upp OSL igen,
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Göteborg, 2018-01-30 10:00:32
När tänkte SAS satsa på Göteborg? Staden som bara har 2-3 linjer med SAS men är Sveriges näst största och i samma storleksklass som Oslo och Helsingfors.... Alla andra flygbolag i europa verkar ha fattat det men inte SAS.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev