Skriv ut  

Boeing ger MAX utdelning på flygtrafik över Atlanten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 februari 2018
Norwegian gör det. Icelandair likaså och ytterligare två flygbolag. Tillsammans befäster de trenden att använda nya Boeing 737 MAX 8 på de transatlantiska rutterna. På sikt är det Icelandair som kommer att dominera den transatlantiska trafiken med flygplanstypen.

Boeing 737 MAX 8
Boeing 737 MAX 8

Det blir fyra flygbolag som flyger mellan Europa och USA med den helt nya Boeing 737 MAX 8 kommande sommar. Det visar att trenden med mindre, single-aisle-maskiner på tunnare långlinjer är här för att stanna. Enligt vissa analytiker kan den transatlantiska marknaden vara på väg att genomgå samma utveckling och prispress som tidigare gällt kort- och mellandistansen i Europa. Driftskostnaderna för en single-aisle ligger långt under de som tynger de stora långlinjemaskinerna.

Att det är just MAX 8 som används på linjerna över Atlanten beror på att det är den maskin i MAX-familjen med längst räckvidd, 6 510 kilometer med 162 stolar i två klasser ombord. 

Det senaste flygbolaget i raden att sätta in nya MAX i atlanttrafiken är kanadensiska Westjet. Det blir två nya linjer från Halifax till Gatwick och Paris CDG. Lågkostnadsbolaget Westjet är ingen nybörjare på atlanttrafik, de har av och till flugit med 737-700 mellan Halifax och Glasgow under delar av sommartidtabellen. Men nu ger de sig in i det getingbo av konkurrens där Norwegian ännu så länge är den ledande aktören. På sikt kommer dock Icelandair att bli en stor 737 MAX 8-operatör över Atlanten. Flygbolaget har valt den maskinen som ersättare till de åldrande Boeing 757 som idag är ryggraden i verksamheten. 

Det finns även en rad andra flygbolag som har beställningar på 737 MAX 8 liggande hos Boeing, bland andra American Airlines, United Airlines, Primera Air och Ryanair. Mycket talar alltså för att Boeings mellanversion i den nya familjen kan komma att ge fler flygbolag MAX utdelning på trafiken över Atlanten. 

Den främsta utmanaren till MAX 8 är Airbus A320neo och A321neo som har samma räckvidd som MAX 8. I dagarna provflög dessutom A321LR som ska kunna flyga 7 400 kilometer med 206 stolar ombord. Bland andra Norwegian har beställningar liggande på A321LR.

Sommarens flygningar med Boeing 737 MAX 8 är bara en bråkdel av den samlade atlanttrafiken som fortfarande till största delen flygs med widebody-maskiner, men även med 757 och en del A320. Enligt engelska NATS genomförs i snitt cirka 2500 flygningar mellan Europa och Nordamerika – varje dag. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sardin
Skrivet av Pilot, 2018-02-03 15:22:33
Det är bevisligen många som också struntar i det. Kolla bara på Ryan. Norwegian tar 189 vilket är standard för en 737. Deras NG tar 186 men har även haft/har NG med 189. Debatten är ett icke problem. Men visst ökar norwegian benutrymmet, nya 787-9 för större premium. 50+ stolar ist för 30+.
Anmäl inlägget
intressant
Skrivet av Trött, 2018-02-03 12:29:49
Tror inte att du har flugit med DY's -800.
Komforten är inte som du påstår.
Upplever ingen större skillnad mellan SAS och DY's
-800.
Anmäl inlägget
intressant
Skrivet av Diavel, 2018-02-02 17:38:37
vilken konfig på B737-8 max som t.ex. Norwegian har valt. Det är ju faktiskt så att många pax gärna betalar lite extra för bättre komfort än den sardin burks konfig som bl.a. Norwegian och Ryanair har på B737-800. Ryan kommer ha sardinburks konfig.Hoppas Norwegian är smartare än så..
Anmäl inlägget
Tufft
Skrivet av Pilot, 2018-02-02 13:56:23
Ja det kan bli tufft för de traditionella bolagen i England.
Anmäl inlägget
Kan bli tvära kast på marknaden.
Skrivet av ABC, 2018-02-01 16:09:47
Nu när lågprisbolagen köper upp sig på BMAX & ANEO(LR) kan marknaden få väldigt tvära kast. Tänkas kan att t.ex. Ryanair eller Easyjet helt plötsligt bestämmer sig för att med kort varsel kasta in 50 maskiner i transatlantisk trafik istället för att parkera dem över vintern. Det blir en intressant framtid.
Anmäl inlägget
Succes
Skrivet av Boeing, 2018-02-01 10:57:23
Boeing har gjort det igen. Fantastiskt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev