Skriv ut  

SAS har nu lägre driftskostnader än Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 februari 2018
Upp på börsen och lägre driftskostnader. Just nu är det omvända världen i jämförelserna mellan SAS och Norwegian.

SAS A330
SAS Airbus A330

Höga driftskostnader i flygbolaget och därmed höga biljettpriser.

Det brukar vara Michael O’Learys favoritmantra när han ska kritisera de traditionella flygbolagen och samtidigt peka på varför de aldrig kan komma i nivå med Ryanair och andra lågkostnadsbolag. I den ständiga jämförelsen mellan SAS och Norwegian brukar det låta ungefär likadant.

Men nu har någonting hänt.

I dagarna presenterade Norwegian siffrorna för 2017 och det visade sig att förra året var ett ”skitår”, med Björn Kjos kärnfulla kommentar. Sammantaget tvingades Norwegian uppvisa en förlust på närmare två miljarder norska kronor, bland annat beroende på stora investeringskostnader för expansionen i Argentina, fortsatt tillökning i flygplansflottan men framför allt dryga kostnader för de tekniska problem som gjorde att man upprepade gånger var tvungen att hyra in flygplan och besättningar för att kunna hålla trafiken igång. Den bistra årsrapporten var i och för sig ingen överraskning för marknaden men pressade trots det ner aktiekursen med närmare sju procent.

Samtidigt lyfte SAS börskurs i svallvågorna efter tappet i Norwegian. Det kan ha kommit som en effekt av det faktum att en närmare läsning av årsrapporten visade att Norwegian i nuläget har högre enhetskostnader än enhetsintäkter, samtidigt som SAS har motsatt utveckling: Medan Norwegians driftskostnader var sex procent högre än intäkterna kan SAS visa på intäkter som ligger fem procent över driftskostnaderna. Det rapporterar norska media.
 
Att få kontroll över kostnadssidan har varit i SAS fokus i flera år och uppenbarligen är det ett arbete som nu börjar ge resultat. På det området är SAS inte ensamma, merparten av de stora nätverksflygbolagen genomför ekonomiska rekonstruktioner och förändringar i verksamheten som liknar de som byggt lågkostnadsbolagen. Samtidigt går det att se hur de vanliga lågkostnadsbolagen inför differentierade servicenivåer och tilläggstjänster som liknar de hos de traditionella flygbolagen.

– Vi i SAS effektiviserar och nyare flygbolag som Norwegian och Easyjet introducerar erbjudanden som liknar dem som vi som ett traditionellt nätverksbolag har. Det gör att konkurrensen ökar. Modellen för hur att driva flygbolag flyter samman och vi konkurrerar i högre grad på samma villkor, säger Björn Tibell, IR-chef på SAS till norska Ringerikes Blad.

De förbättrade siffrorna för SAS ligger dock fortfarande långt efter de stora lågkostnadsbolagen. Hos Ryanair är driftskostnadernas andel av intäkterna cirka 76-77 procent, hos Wizzair cirka 84 procent och hos Easyjet just över 90 procent. Det ska då jämföras med SAS på cirka 93 procent och Norwegian som under förra året hade cirka 106 procent.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@piloten
Skrivet av Haha, 2018-02-21 10:58:18
Bättre kvalitet? På city jet eller SAIL? Det är väl där framtiden ligger? Eller kanske rent av en resebyrå?
Anmäl inlägget
Hoppas SAS satsar annorlunda
Skrivet av Piloten, 2018-02-20 23:48:52
Hoppas ändå SAS inte jämför sig med lågkostnad bolaget Norwegian då det är helt olika flygbolag. Att SAS inser din är mycket bättre,.. kvalitet!
Anmäl inlägget
DY SAS
Skrivet av thomas, 2018-02-20 09:44:47
Anton det mest elementära i alla affärer
är saldot, kostnader minus intäkter
Dy får hela tiden rea ut sin produkt, det behöver inte SAS göra, därför går SAS bra, naturligtvis spelar rationaliseringarna in i resultatet, flygbolag som annan verksamhet kan inte ha för stor överrock.
Anmäl inlägget
@Anton
Skrivet av Anders, 2018-02-20 09:44:39
Det intressanta är att sas satsar på city jet och SAIL. Deras kalkyler bygger på detta. Det är det enda sättet de kan spara pengar på. SAIL får inte tag i piloter, de erbjuder marknadens SÄMSTA vilkor.
Norwegian hade stora problem att hitta piloter, ny har man nya kollektivavtal över hela SH och man direktanställer till core. Mara i OSL har 20+ piloter gått fran SAS till Norwegian. Återstår stt se vem som gör rätt. ;)
Anmäl inlägget
Varför fokusera på kostnader ?!?
Skrivet av Anton , 2018-02-20 07:49:22
Var bland det roligaste jag hört, driva företag handlar om att minimera kostnad och maximera intäkt. SAS gör det bra nu, Norwegian fallerar på båda.
Anmäl inlägget
SAS DY
Skrivet av thomas, 2018-02-19 21:16:52
varför fokusera på kostnader, det är väl snarare så att SAS kan ta ut högre biljett priser för sin produkt.
Anmäl inlägget
Boeing
Skrivet av sv Mr €,, 2018-02-19 11:53:23
är naturligtvis fullt medvetna om Norwegians planer. Boeing är mer professionella, än att låta sig störas av Airbus plan. Norwegian är ju storkund hos Boeing. Tror att de gärna vill att DY skall fortsätta på den vägen.
Anmäl inlägget
Norwegians expansion och SAS
Skrivet av Mr €, 2018-02-19 10:36:48
Svårt att jämföra då Norwegian expanderar enormt. SAS måste samla på hög för att ha råd att byte ut de törstiga A340'orna mot A350's, börjar bli aktuellt mycket snart med snabbt ökande JET-A priser. Norwegian förvandlas till ett nytt SAS med all ex. SAS personal som nu finns hos Norwegians. Vi får se Boeings reaktioner då Norwegian tar A321LR i drift om Boeing fortfarande är så hjälpsamma.
Anmäl inlägget
Minus är minus
Skrivet av Minus, 2018-02-19 08:04:24
Engångskostnader, ja det är ett vackert ord. Den ena engångskostnaden efter den andra och sen lotsas att den inte ska räknas med. Allt beror på hur man sköter ekonomin oavsett. Ett minus är inget annat än ett minus.

Nya flygplan som inte fungerar kostar pengar.
Anmäl inlägget
Definition
Skrivet av Driftskostnader, 2018-02-19 07:55:48
Hur gör Flygtorget jämförelsen mellan bolagens driftskostnader. Vad ingår i respektive bolagens driftskostnader? Är det just driftskostnader eller har man bakat in sånt som inhyrningar och engångsnedskrivningar av engångskaraktär?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev