Skriv ut  

Gott om USA-flyg på Arlanda i sommar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 februari 2018
Delta återkommer inte till Arlanda i år. Det hindrar inte att antalet flygningar mellan USA och Stockholm troligen ökar i sommar. Tacka kryssningstrafiken för det.

United
United Boeing 757

United blir det enda amerikanska flygbolaget på Arlanda i sommar. Delta, som varit trogna Stockholm under sommarsäsongen återvänder inte utan satsar på Köpenhamn som enda destination i Skandinavien i sommar. Det gör att SAS och Norwegian blir de som står för merparten av den direkta flygtrafiken från Stockholm till USA. Av allt att döma har de två flygbolagen en marknadsandel som de amerikanska flygbolagen inte rår på, även om både United och Delta över tid har haft åretrunt-trafik till Arlanda. United har oftast använt en Boeing 757 på Stockholm. Sträckan till New York ligger i utkanten av den maximala räckvidden vilket i princip utesluter några större fraktvolymer ombord, något som också påverkar lönsamheten.

Men trots det blir det gott om USA-flyg på Arlanda i sommar, i alla fall om man ska döma efter hur förra sommaren var. Det är den ökande kryssningstrafiken som drar till sig ett ökande antal charterflygningar med både passagerare och besättningar, förra året så många som 7300 inkommande resenärer fördelade på drygt 20 flighter. Det är upplägget att kryssningsfartygen inte sällan har ett upplägg med båtresa ena vägen och flyg andra vägen. Det gör att hela eller delar av passagerarna ombord ska flyga hem när fartyget angör Stockholm, samtidigt som motsvarande grupp resenärer flyger in från USA. Det kan även vara tal om att delar av besättningen byts ut mot en ny som mönstrar på. 

Chartertrafiken på USA går till del till destinationer vid sidan av de som oftast trafikeras från Stockholm. Förra året fanns bland annat Philadelphia, St Louis, Charlotte, Dallas och Detroit på linjekartan för de charterbolag som flög trafiken. Flest flygningar Hade Virgin Atlantic som var inhyrd på cirka 25 procent av alla kryssningscharter på Arlanda. Resten av produktionen delade bland andra Titan Airways, Air Austral och Air Transat på. 

Även Malmö Airport har en del flyg kopplade till kryssningstrafiken. Bland annat har man haft Pullmans Boeing 747 vid olika tillfällen när rederiet valt Malmö hamn istället för Köpenhamn. 

– Vi har ännu inte klart med hur stor andelen USA-charter blir i år. Men med tanke på att den ökade förra året räknar vi med att det blir minst lika många flygningar, om inte fler i år, säger Elisabet Axtelius på Swedavia till Flygtorget.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tänk ett steg till
Skrivet av Fakta, 2018-02-21 18:27:48
Det är nog avsikten eftersom flighten redan är pre-clearad och därför kvalificerad som inrikes flight. T1 som Uniteds terminal som del i Star Alliance.
Vore intressant med inlägg om detta.
Anmäl inlägget
Tänk ett steg till
Skrivet av Pincy, 2018-02-21 10:18:02
Den stora fördelen med "Pre clearance" är om man ska åka vidare med inrikes i USA, man slipper då att gå igenom säkerhetskontrollen en gång till, och i vissa fall även byte av terminal (jag vet dock inte hur "tull" frågan är löst). Det skulle spara mycket tid om SAS kunde ankomma till T1 istället för T5 på ORD.

Jag har testat "pre clearance" vid resor från Kanada till USA och är mycket nöjd.
Anmäl inlägget
Pre clearance
Skrivet av Marie, 2018-02-21 09:01:10
Var i USA senast förra veckan. Det tog mig inte ens 5 min att gå igenom immigration. Dessa kiosker som numera finns på allt fler flygplatser, är enkla och snabba för oss som har ESTA och maskinläsbara pass. Håller med, vad är då pre clearance till för? Eller är det för att man tänker på alla dem utan svenska pass...?
Anmäl inlägget
pre clearance
Skrivet av Diavel, 2018-02-20 21:53:36
är inte värt mödan,har just varit i USA och immimigration funkade väldigt bra, jämfört med hur det var förr. Med ESTA och automatiserade pass kioskar, LAX, funkar det helt okej.
pre-clearence verkar vara bortkastade pengar, som vanligt när regeringen satsar på på nånting.
Anmäl inlägget
Air Canada - U.S. pre-clearance
Skrivet av Fakta, 2018-02-20 18:54:02
Air Canada som ägs av Canada som nation har inget att göra med U.S. pre-clearance. Amerikas Förenta Stater är ett suveränt land i kontinenten nordamerika.
Anmäl inlägget
amerikanskt?
Skrivet av AC, 2018-02-20 16:08:00
Det räcker väl inte med ett amerikanskt. Det måste väl vara från USA? Annars ser jag hellre Air Canada (som ju också är amerikanskt ;))
Anmäl inlägget
preclearance?
Skrivet av ABC, 2018-02-20 11:03:18
Är inte ett grundvillkor för preclearance att flygplatsen även trafikeras av amerikanska bolag? I så fall får de vårda United väldigt väl...
Anmäl inlägget
Våga Vägra DY
Skrivet av Marie, 2018-02-20 10:06:05
@Aldrig mer 757 och andra - Ja det kan jag förstå, men själv är jag av åsikten, att jag aldrig flyger med Norwegian. Betalar hellre mer, och sitter i äldre plan, än att stödja ett sådan bolag :-D
Anmäl inlägget
Aldrig mer 757
Skrivet av Sluta, 2018-02-20 09:52:29
Efter att ha flugit Norwegians 787 Dreamliner så sätter jag inte en fot i en 757.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev