Skriv ut  

BRA:s Saab 2000 har lämnat Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 februari 2018
Saab 2000 har lämnat landet. Sedan BRA bytte Saab mot ATR72 har de svenska maskinerna gått olika öden till mötes, och ingen är kvar i Sverige. Men nu verkar den mindre Saab 340 göra comback i ett nytt, hittills okänt svenskt flygbolag.

BRA SAAB 2000
Flygbolaget BRA - SAAB 2000

När BRA i juni 2017 tog sina tio Saab 2000 ur trafik var det ett par år tidigare än tänkt. Underhållskostnader och en flygplanstyp färre var två orsaker. Andrahandsmarknaden för leasing såg dessutom lovande ut, en viktig komponent för Anders Källsson som via Golden Air och Erik Thun AB hade ansvaret att snabbt sälja eller hyra ut dem. Sedan dess har tänkta kunder drabbats av ekonomisk knipa. Av de drygt 50 Saab 2000 som finns i trafik är idag var 19 avställda utan jobb vid årsskiftet, varav sex f d BRA. Bakom motgångarna ligger krisen i först SkyWorks i Schweiz, sedan i Adria Switzerland f d Darwin, som ställt av alla sina Saab 2000. Därnäst skar PenAir Alaska, som skulle tagit fler från BRA, ner allt utom sina subsidierutter, främst till ögruppen Aleuterna, i övrigt en perfekt Saab 2000 trafik. Dessutom har Saab under senaste året fått hem två av tre som stått inlåsta i ryska Voronezh, efter regionalbolaget Polets konkurs 2014. Så det verkade bli ett svårt jobb att avyttra BRA-planen så snabbt. 

– Vi har inga Saab 2000 till salu för närvarande, säger Anders Källsson på Thun Bolagen och Golden Air. Tre hyrdes relativt snabbt i somras ut till Tus Airways på Cypern. Men de är också hemma igen, ersatta med Fokker 70.

Det framkommer ändå att av de sju Saab 2000 han haft på sin lott är tre nu på väg till SkyWorks och tre till ett annat europeiskt flygbolag som han inte kan avslöja ännu. Dessutom är en såld till Saab. Därmed är alla ute för gott ur Erik Thun AB och Golden Air. Av de tre övriga, som tillhör Rockton Aviation, står en avställd i USA och de övriga två har gått till SkyWorks. Rockton låter amerikanskt, men har bolagsadress på Strandvägen i Stockholm.

– Saab 2000 kommer kanske inte synas så mycket på huvudflygplatserna framöver, fortsätter Anders Källsson. Men på korta banor och i bergiga länder har de ännu en framtid.

Saab har, enligt utländska militära nyhetsbrev, sålt tre begagnade Saab 2000 efter ombyggnad med radarsystemet Erieye till Pakistans Flygvapen med leverans 2018-2020, i tillägg till de fyra de redan har enligt dessa källor. Enligt svenska civila källor har de två. Den militära marknaden gör ju framtida Saab 2000-affärer aningen mer hemliga än eljest.

Anders Källsson, svarar dock kortfattat på frågan om vad som hänt med Golden Airs tidigare närmast ikonförklarade Saab 340 som gick 24 år på samma linje Trollhättan-Bromma Efter en tid i solen för uppstart av cypriotiska Tus Airways har den åter stått overksam i Trollhättan.

– Den ska snart flyga för ett svenskt flygbolag i en mindre verksamhet, säger han men förnekar att det är NextJet. 

Trollhättanlinjen har ju tvingat BRA att ta in ännu en flygplanstyp, två 30 år gamla Fokker 50 från Amapola.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

:)
Skrivet av :), 2018-02-22 16:28:42
Helt sant, de har tydligen rättat det i texten nu:)
Anmäl inlägget
Flybe?
Skrivet av Sidospår, 2018-02-22 14:12:01
Flybe har inga Saabflygplan.
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Kurt, 2018-02-21 18:11:30
Hm funderar på vem denna Svenska operatör är som skall ta över 340:in
Anmäl inlägget
Fantastisk
Skrivet av Bjørn, 2018-02-21 11:44:44
Fikk muligheten ti, å fly med denne Saab 340 utgaven en gang, og kikke inni Saab 2000 utgaven en annen gang. Må si at det er et fantastisk fly. Herlig å fly med. Liker småfly svært godt, dog helt ikke mindre enn Saab 340. Trenger ikke mer enn et sete jeg. Hadde det ikke vært meg imot å fløyet halve kloden rundt i et slikt et, men skjønner jo godt at rekkevidde, marked og lønnsomhet aldri ville gjort det mulig.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev