Skriv ut  

Pilotbrist ställer in flygningar från Borlänge

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 februari 2018
Bristen på piloter ökar stadigt. Enligt ICAO kommer det att behövas hundratusentals nya piloter inom en 20-årsperiod. I Sverige märks pilotbristen bland annat i Borlänge.

AIS Jetstream
Jetstream

Den kommersiella flygtrafiken kommer att, med nuvarande ökningstakt att ha fördubblats inom 15 år. Det gör i sin tur att flygbranschen närmar sig en allt större pilotbrist. Enligt ICAO, luftfartsorganisationen inom FN behövs det 620 000 nya piloter inom de kommande 20 åren. Det är 31 000 per år, varje år och 80 procent av dem måste utbildas innan dess. 

Men redan nu märks bristen av, det kan både Norwegian och Ryanair bland andra vittna om. I Sverige har Dalaflyget, med trafik från Borlänge och Mora. Det är holländska flygbolaget AIS Airlines som flyger linjerna till Göteborg och Malmö där rutten till Göteborg har legat nere en tid och av allt att döma inte kommer igång förrän en bit in i mars.

– Det har varit fler inställda turer är det brukat vara. 2017 har varit ett struligt år och det har tyvärr fortsatt i inledningen av 2018, säger Stefan Carlsson till Dalarnas Tidning.

AIS har Borlänge som teknisk bas för flygningarna i Sverige, dels de två linjerna för Dalaflyget, dels sträckan Örebro – Malmö. Men flygbolaget har tidvis drabbats av brist på piloter till de Jetstream 32 som används och det har gått ut över regulariteten. Problemen visar sig i passagerarsiffrorna: under januari passerade 151 resenärer Dala Airport i Borlänge vilket kan jämföras med 800 under samma månad förra året.
 
– Under en kortare period tror jag att kunderna kan ha en viss förståelse. Men blir man drabbad för andra och tredje gången på kort tid, då försöker man hitta andra vägar, säger Stefan Carlsson till Dalarnas Tidning.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re: Piloten
Skrivet av Stämmer Ej, 2018-02-26 12:37:06
Du får inget jobb med 700-1000 timmar. Du får inte jobb ens om du har TR på typen. De kräver minst att du skall betala 300-500 timmar på typen för att sen få jobba vidare. Vem vill betala för att jobba ett år och ändå leva samtidigt?
Anmäl inlägget
Svea
Skrivet av Kurt, 2018-02-24 13:22:18
Sveaflyg skall ha s340
Anmäl inlägget
Enkel matematik
Skrivet av FD Pilot, 2018-02-23 09:21:33
Bolag med högre löner har mest och bäst piloter,
Är det svårt eller!
Anmäl inlägget
Piloten
Skrivet av Välja och Vraka, 2018-02-22 19:40:43
Pilotbrist är det absolut, har man 700 - 1000h och uppåt så kan man välja och vraka. Jag har till dagens datum blivit erbjuden 3 jobb och då har jag redan jobb. För mig är det en otroligt främmande situation. Low timers har det dock fortfarande svårt...
Anmäl inlägget
Direktflyg
Skrivet av PF, 2018-02-22 19:15:18
Nu kommer resultatet efter Direktflygs nedläggning.
Erbjud folk vettiga villkor så är det inte ett problem att få folk med bas i Borlänge.
Anmäl inlägget
Bolaget har gjort bort sig
Skrivet av Så går det........., 2018-02-22 18:49:31
Med dom anställningsformerna piloterna på AIS har är det ingen sensation att dom sagt upp sig. När det var Direktflyg var det ett fungerande flygbolag även för dom anställda.............
Anmäl inlägget
Vanlig planering
Skrivet av Tyrone, 2018-02-22 16:49:19
Små flygbolag har inte kapacitet att sköta ett pilotkolllektiv. Det gäller att planera för utbildning, bemanning, nyanställningoch normal personalomsorg. Sånt kostar pengar och ska reduceras enligt bolagen.
Varför hugga ved till vintern när solen skiner mitt i sommaren?
Som man bäddar får man ligga är en alldeles utmärkt liknelse den också.
Anmäl inlägget
Konstigt att man inte annonserar idag då?
Skrivet av Märklig, 2018-02-22 13:21:31
Kolla platsannonserna det söker nästan efter inga piloter alls i Sverige. Om det här bolaget skulle ha brist lovar jag att de skulle få en drös med piloter om de satt ut en annons att de söker styrmän.
Anmäl inlägget
Problemet
Skrivet av AIS, 2018-02-22 12:13:48
Problemet för AIS ligger sig i att de tar 20.000€ av nya piloter för att få flyga skräpmaskinen!
Anmäl inlägget
Annat perspektiv!
Skrivet av Tack, 2018-02-22 10:16:24
Men hallå, du belyser ju problemet i ditt eget uttalande. Brist på kaptener med erfarenhet och gärna en type rating. Kallar du det pilotbrist? Det är brist på VD:ar med juristexamen och magisterexamen i ekonomi. Det är dags att du ser problemet ur ett annat perspektiv än ditt eget.
Anmäl inlägget
Till er som säger ”ingen pilotbrist”
Skrivet av Snoddas, 2018-02-22 10:09:42
Det är enorm pilotbrist runt om i världen. Kanske dags att höja blicken lite ovanför den svenska ankdammen och leta er utanför rikets gränser. Och ni behöver inte leta er långt bort. Har själv ingen erfarenhet av airline utan endast av business Aviation men har redan tre mer etablerade bolag i Europa som rycker i mig med erbjudande direct entry captain. Så sluta gnäll och prata strunt. Är enorm brist.
Anmäl inlägget
Facket
Skrivet av !, 2018-02-22 10:08:52
Problemet är att de inte tar höjd för, sjukdom, semestrar, föräldraledighet o.s.v. Det fungerar inte längre.
Anmäl inlägget
Sover gott
Skrivet av Jetstreampilot, 2018-02-22 10:00:58
Nej, nej, nej, är ni beredda, som man bäddar får man ligga.
Anmäl inlägget
AIS
Skrivet av a, 2018-02-22 09:54:31
Är väl troligen så att ingen vill köra pay to fly på en jetstream
Anmäl inlägget
ett skämt
Skrivet av Affe, 2018-02-22 09:19:08
Här sitter en pilot och jobbar på kontor. CPL/MEIR/MCC vaccinerad,avmaskad och allt det där dom kräver. Finns ingen pilotbrist!!
Anmäl inlägget
Har aldrig och kommer aldrig att bli pilotbrist!
Skrivet av Biggles, 2018-02-22 08:45:13
Om det är något flygbolag av någon anledning i Sverige som behöver 1 eller i högsta fall 2 piloter är platsen redan uppfylld innan och om det kommer ut någon annons om det jobbet. Det finns en enorm överkapacitet på piloter som går arbetslösa i Sverige och den bara växer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev