Skriv ut  

Regeringen ska skynda på utvecklingen av biobränsle

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 februari 2018
Hur ska flygets miljöpåverkan minska? Det tänker regeringen ta reda på genom en utredning, led av Maria Wetterstrand. Samtidigt satsar man 100 miljoner på forskning kring biobränsle. Alldeles för lite, menar centerpartiet.

Tankning
Flygtankning

Om lite drygt en månad införs flygskatten I Sverige. Tanken bakom skatten är att den ska minska flygandet och flygbolagen ärt oroade av hur de olika skattesatserna ska påverka försäljningen. Samtidigt finns en utbredd misstro mot skatten som sådan, att den är kontraproduktiv och över huvud taget inte kommer att ge någon effekt eftersom den enbart utgår från antalet resenärer, inte utsläppen som sådana. Tillspetsat är det efter den 1 april billigare för flygbolagen att använda mindre, äldre flygplan än större nya och mer bränsleeffektiva. En av dem som kritiserat flygskatten är Mattias Goldman, vd för den gröna tankesmedjan Fores.

– Effekterna av skatten överdrivs; Det blir nog inga drastiska förändringar i flygandet - och därmed inte heller några större klimateffekter. Men signalen är dum; som att beskatta en el-Tesla och en monster-Hummer lika. Självklart gör vi inte det; den ena får supermiljöbilspremie och den andra måste betala hög skatt - och det bör vara likadant för flyget, skrev han tidigare i en debattartikel på Flygtorget.

Regeringen har nu gått ett steg vidare i arbetet med flygets miljöpåverkan och utsett Maria Wetterstrand, tidigare språkrör för Miljöpartiet, som utredare för vilka styrmedel som regeringen kan använda för att främja användningen av biobränsle inom flyget. Om det innebär piska eller morot framgår inte av regeringens utnämning utan det är vad utredningen ska komma fram till när den presenteras den 1 maj 2019.
 
– Jag har varit engagerad i den här frågan under lång tid i och med att jag delvis bor i Finland. Det blir tärande på mitt miljösamvete att det enda vettiga alternativet för att ta sig över Östersjön är att flyga, säger Maria Wetterstrand, som alltså flygpendlar mellan Finland och Sverige, till Dagens Nyheter.

Samtidigt satsar regeringen 100 miljoner under två år på forskning kring utvecklingen av med miljövänligt flygbränsle.

Det tyckte dock Centerpartiet var en alldeles för liten insats i ett viktigt område och kontrade med ett förslag på 750 miljoner. Det ska finansiera ett forskningsprogram som dels syftar till att få igång demoanläggningar för ett grönare bioflygbränsle med fokus på att starta storskalig produktion i Sverige, dels till forskning kring tekniska lösningar för att ställa om flygsektorn. 

Det är ett projekt som i så fall ska ske i samverkan med flygbranschen. Det kan då kopplas samman med Svenskt flyg som arbetar på en färdplan för hur inrikesflyget ska vara fossilfritt år 2030. 



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Till Ro1
Skrivet av Jeppe, 2018-03-01 15:46:44
You wish.. Men det kommer aldrig komma något vettigt från flashbacktomtarna på det här forumet. De kan helt enkelt inte bättre och "är man inte kapabel till att skapa eller göra något bra kan man alltid skrika och förstöra". Som stökiga killen i lågstadieklassen..
Anmäl inlägget
@Ro1
Skrivet av Diavel, 2018-02-28 18:53:41
Du tycker tydligen att det är okej att vår maktfullkomliga regering kaster 100 miljoner bort till Wetterstrand & Co. s pensionsfond, i stället för att göra nånting vettigt med pengarna, slösa bort pengar har sosserna alltid varit bra på. " Det är roligt att göra nytta i stället för att producera en massa dynga utan intelligens bakom" Ja ,det är det. Du borde prova det själv..
Det blir Ingen miljömässig effekt från den här fiasko skatten.
Anmäl inlägget
Flygbolag
Skrivet av Ro1, 2018-02-28 13:04:21
Det är märkligt vad alla tycker synd om multinationella flygbolag och har varken kan eller vill se samband mellan skatter och användande av miljöskadliga transportmedel.

Tänk om all negativ dynga och energi ni kunde användas till något gott. Försök att vara god någon gång. För er till kämpar för dem som inte har någon röst istället för börsnoterade bolag. Det är roligt att göra nytta istället för att producera dynga utan någon som helst intelligens bakom.
Anmäl inlägget
det finns inget realistiskt att ersätta kolväte
Skrivet av thomas, 2018-02-27 13:23:19
och hon betalar naturligtvis inte flygbiljetterna själv. Hon producerar sagor men utredningen kommer kosta hundra miljoner???
Anmäl inlägget
Hycklare
Skrivet av Otroligt, 2018-02-27 08:14:14
M. Wetterstrand är en av de största hycklarna vi har haft i svensk politik. Hon vill begränsa flygandet för alla andra, men själv ska hon kunna flyga t/r till Finland titt som tätt. MP börjar mer likna V...
Avsätt henne från denna utredning då hon inte på långa vägar är kompetent nog för att leda ett sånt projekt.
Anmäl inlägget
flyga på luft
Skrivet av thomas, 2018-02-26 19:12:23
de s.k bio-drivmedlen biodiesel etc visar sig innehålla många dåliga ämnen vid förbränning, de satsade pengarna går upp i rök, utan verkan
Anmäl inlägget
Wetterstrands pladder
Skrivet av Diavel, 2018-02-26 18:48:28
" enda vettiga sättet att ta sig över Östersjön är att flyga" Jasså finns det inga färjor längre?
Hon är på inget sätt kompetent att leda en sådan utredning.
På vanlig vis får hon väl sälskap av en massa andra has been politruker...
Anmäl inlägget
Nepotism
Skrivet av Helge, 2018-02-26 12:53:37
Hade kanske varit bättre att utse någon som bott i Sverige så hade klimatet sluppit hennes flygresor, samt någon som har kunskap om flygplan samt biobränsle
Anmäl inlägget
Sv Diavel
Skrivet av M, 2018-02-26 10:48:18
Ditt påstående "som alla vet är det i sossarnas DNA att se till att konfiskera så mycket som möjligt av folkets pengar" är fel.
Alla tycker inte som du. Nu höjs barnbidraget det tackar varken Moderat eller Vänsterpartist nej till.
Anmäl inlägget
Äldre flygplan betalar högre avgifter
Skrivet av Linkan, 2018-02-26 10:35:15
Redan idag betalar äldre flygplan med större utsläpp högre startavgift på samtliga av Swedavias flygplatser.

2. STARTAVGIFT, AVGASAVGIFT, BULLERAVGIFT, TNC OCH
ÅRSAVGIFT

Avgift för start innehåller enligt 2.1 också en del som är beroende av flygplansmotorernas avgasvärden och gäller alla flygplan med en MTOW över 5,7 ton.

Smutsiga flygplan betalar mer redan idag.
Anmäl inlägget
Flygskatten
Skrivet av Calle, 2018-02-26 10:13:37
Ta pengarna från flygskatten och lägg oavkortat på utveckling av ett miljövänligare flyg. Det skapar legitimitet för skatten och betalningsvilja.
Anmäl inlägget
mer skatter och avgifter
Skrivet av Diavel, 2018-02-26 08:53:38
Ingen tvekan om att det här kommer att leda till mer skatter och avgifter på flygandet och biltrafiken. Det är det endadenna regering kan, och som alla vet är det i sossarnas DNA att se till att konfiskera så mycket som möjligt av folkets pengar, som sedan slösas på bort på helt verkningslösa ”åtgärder”
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev