Skriv ut   Tipsa en vän  

Analys: Malmö – London en bärkraftig linje

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 mars 2018
Kastrup har över etthundra flighter i veckan till London. Trots det finns stor efterfrågan på flygtrafik mellan Malmö och London. Det visar en ny analys av marknaden.

Malmö Airport
Malmö Airport

Det kallas för Malmö-paradoxen: Trots att det går 129 flighter i veckan från Köpenhamn till flygplatserna i London finns det ingen direkttrafik från Malmö Airport till någon av flygplatserna i Londonområdet. Nu har analyssajten anna.aero konstaterat att det gjorts 75 000 sökningar det senaste året av människor som är på jakt efter en flygning mellan Malmö och London. Därmed räknar sajten sträckan som en typiskt ”unserved” rutt.

– Ja, London är en destination som vi är hundra på skulle fungera hos oss. Det vet vi sen Ryanair flög sträckan tidigare, säger Peter Weinhandl, vd för Malmö Airport till Flygtorget.

Ryanair lämnade Malmö för ett par år sedan och fokuserade på Kastrup, men har återvänt i mindre skala. Den tidigare linjen från Stansted hade god kabinfaktor även på inkommande. Det skulle också kunna göra Malmö till ett transit-alternativ på sträckan London – Stockholm. I dagsläget flyger Norwegian och SAS en bit över 100 flighter i veckan mellan Malmö och Stockholm, vilket kan jämföras med 129 flighter per vecka mellan Köpenhamn och Stockholm. Resonemanget går också att föra över på BRA som har tät trafik upp till Stockholm och som med linjen till Helsingfors har tagit ett par försiktiga steg i en internationell expansion. 

Å andra sidan finns det andra flygbolag som skulle kunna vara intresserade att plocka upp en linje med en tydligt definierad marknad och en mindre, billigare flygplats med snabba flöden. Wizz Air är en av de stora aktörerna på Malmö med dussinet destinationer i östra Europa. I somras startade flygbolaget även en bas i Luton, som numera räknas som en av flygplatserna i Londonområdet. Det öppnar för möjligheten att använda Malmö som transit för flygbolagets stora antalet destinationer i östra Europa, där inte alla har direkttrafik till London. Ett annat flygbolag skulle kunna vara Flybe som har ambitioner på att växa regionalt. Anna aero pekar också på det faktum att det inte finns någon trafik från Kastrup till London City Airport och menar att det kan vara en möjlig nischprodukt från Malmö. 

– Vi får många nya linjer det kommande året och jag vet av erfarenhet att nya etableringar gärna lockar andra flygbolag. London skulle kunna vara en sådan, säger Peter Weinhandl.





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Syftet
Skrivet av Diavel, 2018-03-02 18:32:05
Björn , vad är syftet med att du promoverar Arlanda och Sturup? Att du hoppas att fler ska sluta flyga från Kastrup, så att Gardermoen får en chans att bli störst? Patetiskt, inget annat
Anmäl inlägget
Tilbud og etterspørsel!
Skrivet av Bjørn, 2018-03-02 11:38:10
Det er ikke betydelig mer i reisetid fra Malmø til Kastrup kontra Malmø-Sturup. Ok, man må fly til Stockholm for å fly videre, men slik er det enn så lenge. Det blir kun flere ruter om man bruker flypl. Dyrt og bruke Kastrup. Ja det er dårlig rutetilbud fra Malmø-Sturup, men med feil holdning, blir det ikke bedre! Kastrup er størst takket være svenskene!
Anmäl inlägget
Finns behov av Malmö-London
Skrivet av Resenären, 2018-03-02 08:52:39
För affärsresenären kan det kvitta, men som privatresenär blir man mer eller mindre rånad på Kastrup med dyr parkering, eventuell mat mm och en dansk urstark krona och eventuell broavgift på toppen om man inte vill trängas på Sveriges per km dyraste tågresa. Självklart finns det för den som inte bor på Malmö C, ett behov av flyg ifrån Sturup. Tror dock att flygbolagen ser att marknaden totalt sett är större ifrån CPH i båda riktningarna, och därför väljer den flygplatsen.
Anmäl inlägget
Malmö International to London
Skrivet av Kurt, 2018-03-02 07:29:56
Sätt in en Jetstream och fyll den en dag i veckan är problemet löst.
Anmäl inlägget
Inte en chans
Skrivet av Diavel, 2018-03-01 18:46:36
Björn, vänligen förklara mig och många andra i syd Sverige, varför det är vettigt att flyga till Arlanda för att resa ut i Europa, helt idiotiskt! Många svenskar jobbar på Kastrup. Arlanda är till för folk från norra och mellersta Sverige. Att Sturup går bättre är självklart positivt, men något alternativ till Kastrup blir den alldrig
Anmäl inlägget
Skulle inte tro det
Skrivet av Reality, 2018-03-01 16:54:32
Varför ska Stockholm ha den största flygplatsen? Med flygskatten lär ju inte det hända.

Det är ju både enklare, och kortare restid till Kastrup än till Sturup från Malmö stad. Det är dåliga väganslutningar från norr till Sturup. Vem är Sturup egentligen till för? Folk i Trelleborg?
Anmäl inlägget
Svenske flyplasser
Skrivet av Bjørn, 2018-03-01 10:24:40
Denne, sammen med Gøteborg-Landvetter, burde dekke hele sør-vest Sverige regionen. Sikker på at Malmø kan hente hjem MANGE svenske reisende, som dessverre bruker Kastrup lufthavn. Støtt opp om de svenske lufthavnene, og svenske arbeidsplasser. Malmø har et enormt potensiale, og folk støtter opp om sin flyplass, og ikke støtter danskene i å skryte av å ha Skandinavias største flyplass, Det er det Stockholm som burde ha! Ha tro på Sverige!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev