Skriv ut  

Wizz startar önskelinje på Skavsta

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 mars 2018
Det är en destination som stått högt upp på önskelistan. Från den nya basen i Wien startar Wizz en turnaround på Skavsta som därmed blir största svenska flygplats för flygbolaget.

Wizzair
Wizz Air

Wizz Air är tillsammans med Ryanair huvudaktörer på Skavsta. Båda flygbolagen har nyligen lanserat nya linjer och framför allt är det Wizz Air som satsar alltmer på flygplatsen. Fokus har hittills varit östra Europa och i dagsläget flyger Wizz till 13 destinationer med Polen som största marknad. För en dryg vecka sedan lanserades ännu en polsk destination, Stettin och nu kommer en destination en aning längre västerut, Wien.

– Det är verkligen en rutt vi har haft högt på önskelistan länge, säger Lena Josefsson som är marknadsassistent på Skavsta flygplats.

Den nya linjen startar inte förrän om ett år men med en lång framförhållning räknar flygplatsen med att den har en tydlig kommersiell bärkraft. Från flygplatsen är man också glada över att flygbolaget nu breddar utbudet av destinationer.

– Flyglinjen till Wien representerar ett nytt initiativ från Wizz Air när det gäller förbindelser till hela Europa. Vi är väldigt glada över att denna destination snart kommer att bli tillgänglig från Stockholm Skavsta Airport, som blir ytterligare en juvel i vårt nätverk, säger Peter Steinmetz, VD Stockholm Skavsta Airport säger: 

Linjen till Skavsta är en turnaround från Wien och den bas som Wizz nu bygger upp på flygplatsen.  Det ingår i den expansion som Wizz genomför med nya baser i ett flertal länder, bland annat på Lutons flygplats i Storbritannien. Den nya basen i Wien ska i ett första skede ha fem A321-maskiner och vid sidan av Skavsta blir det linjer till Malmö Airport, Billund, Bergen Flesland och Reykjavik. Främsta konkurrent på linjerna till Sverige blir Austrian Airlines som dock flyger på storflygplatserna i Stockholm och Göteborg.

I Sverige trafikerar Wizz Air fyra flygplatser: Skavsta med 15 nuvarande eller planerade linjer, Malmö Airport med 14 destinationer, Göteborg Landvetter med 9 destinationer och Växjö Smålands Airport med två destinationer. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Mindre transfer
Skrivet av Laxen på köken, 2018-03-05 17:53:16
Austrian har inte så många transferresenärer längre. Deras nätverk på Östeuropa och Mellanöstern har minskat betydligt sedan Lufthansa köpte bolaget. De favoriserar istället München för dessa marknader. Tillsammans med den höga prisbilden blir det mestadels affärsmän till/från Wien och mindre plan. Niki flög med stora plan under många år med låga priser för övriga grupper, liksom Ryan till Bratislava. Jo, det finns säkert en större osynlig marknad.
Anmäl inlägget
Längre västerut?
Skrivet av Geografen, 2018-03-05 15:36:38
En rättelse är på sin plats. Stettin i Polen ligger, rent geografiskt, längre västerut än Wien. Måhända kan det vara en kulturell skillnad med begreppet "väst" i artikelförfattarens avsikt, men även det begreppet försvann de facto efter kalla kriget.
Anmäl inlägget
Men..
Skrivet av ABC, 2018-03-05 14:24:49
Men om Austrian mest kör mindre maskiner trots alla sina affärsresenärer och anslutande passagerare hur ska då Wizz lyckas fylla sina stora A321 från Skavsta? Svenskarna tycks tycka att Österrike utan skidor är trist och särskilt många österrikare ser man inte i Sverige förutom i en husbil...
Anmäl inlägget
Jodå, det blir succé
Skrivet av Laxen på löken, 2018-03-05 11:49:43
Ryanair har tidigare flugit till Bratislava, vilket de kallade för ”Wien-Bratislava”. Jag åkte själv med dem dit en gång, med direktbuss de få milen till vidare till Wien. Utan Air Niki och SAS’ korta försök från Arlanda och med Austrians små obekväma maskiner (CRJ) så tror jag nog att det kan finnas en marknad för Wizz här.
Anmäl inlägget
VIE som destination från Sverige?
Skrivet av ABC, 2018-03-05 10:38:27
Har inte NIKI försökt med trafik till VIE och både Ryanair och SKY med trafik till mycket närbelägna BTS? Austrian har väll inte så mycket lokaltrafik och känslan är att de flesta av deras ekonomiresenärer far vidare till Grekland och Mellanöstern. Någon som har siffror?
Anmäl inlägget
Wien
Skrivet av Arlanda, 2018-03-05 10:21:36
Med så fantastiska förbindelser från Arlanda kan väl knappast Wien bära sig från Skavsta?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev