Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Norska regeringen: Vi ska inte äga SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 mars 2018
Det är uppåt för SAS. Då är det läge att sälja aktierna i flygbolaget. Det menar den norska regeringen som vill göra allvar av affären sedan SAS presenterat goda siffror.

SAS fenor
SAS

När SAS nyligen kunde presentera sitt bästa delårsresultat på många år, så reagerade den norska regeringen med att återigen ta upp frågan om det statliga ägandet i flygbolaget. Det är en liknande diskussion som förts i Sverige där bland andra näringsminister Mikael Damberg slagit fast att svenska staten inte ska vara en fortsatt långsiktig ägare i SAS.

Norge har idag den minsta ägarandelen i SAS. År 2016 sålda man, tillsammans med Sverige, en del av innehavet och i höstats deltog man inte i nyemissionen som då genomfördes vilket innebär att den norska staten numera äger 9,2 procent av aktierna. Faktum är att regeringen i Norge redan för sju år sedan fick en fullmakt av Stortinget att sälja hela den norska delen i flygbolaget men hittills har det inte funnits någon möjlighet att göra en god affär. 

– Det finns inget självändamål för oss att äga en del av SAS, säger den norska näringsministern Torbjörn Røge Isaksen i en intervju med NRK.

Men han kan inte ge något svar på om det är en affär på gång utan menar att allt beror på rätt köpare och rätt pris.

I motsats till Norge och Sverige har den danska regeringen inga planer på att avveckla sitt ägande i SAS. Tvärtom har det danska inflytandet stärkts i och med att man behållit sina andelar när Sverige och Norge minskat. Det beror bland annat på att SAS och Kastrup är så tydligt förknippade med varandra. SAS är fortsatt det största flygbolaget i Köpenhamn med drygt 35 procent av marknaden där. I takt med att Kastrups betydelse som transithub för den europeiska trafiken minskar, blir relationen till SAS än mer viktig, menar ett flertal flyganalytiker.






Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Linkan,
Skrivet av pf, 2018-03-09 16:26:49
jeg foreslår at du da ringer SAS for å få verifisert tabellen.
Anmäl inlägget
Pf du hänvisade till sidan 19
Skrivet av Linkan, 2018-03-08 23:46:17
Pf du hänvisade till sidan 19
Kolla den sidan där finns inget av vad du säger.

"årsredovisning, på side 19 av 100 finnes tabellen. Norge har målt bare de tre skandinaviske land"
Anmäl inlägget
Linkan, Linkan
Skrivet av pf, 2018-03-08 11:09:27
jeg gikk inn på https://www.sasgroup.net/en/sas-arsredovisning-2012/ valgte der swedish som tekst, man kommer der til et dokument på 100 sider....tabellen oppe i høyre hjørne heter "SAS geografiska fördelning av
passagerarintäkter, jan–okt 2012"
Anmäl inlägget
Pf ???
Skrivet av Linkan, 2018-03-08 08:09:22
På den av dig angivna sida finns inga uppgifter om passagerarintäkter!

Vad som anges i tabellen är koncernens infrastrukturkostnader jan–okt 2012, MSEK. Norska flygplatser är dyra, här drar Norska staten in stora intäkter.
Anmäl inlägget
ABC og andre, v.g. Google opp SAS 2012
Skrivet av pf, 2018-03-07 18:18:00
årsredovisning, på side 19 av 100 finnes tabellen.
Norge har målt bare de tre skandinaviske land, 38/72, eller 52,8 prosent av pax inntektene i 2012, S 30,5 prosent og DK 16,7

ABC, SAS burde være nøjde med "dette lille land"
Anmäl inlägget
Panisk
Skrivet av sv Leif, 2018-03-07 15:53:40
ABC är en svensk kvinnlig CA som "arbetar" på Virgin.
De känner väl av konkurrensen från Norwegian.
Därför panisk!
Anmäl inlägget
Panisk
Skrivet av Leif, 2018-03-07 14:17:44
Sv pf. ABC er en Norwegian-besatt, SAS-ansatt. Han klarer ikke å lese, en eneste nyhet, uten at hans, Norwegian-besettelse, slår ut. Norge er ikke interessert i underskuddsforetaket SAS, og vil bli av med det. La svensker og dansker eie det.
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av Hahaha, 2018-03-07 12:39:30
Inrikes Norge är Norwegians största kassako. Du lär nog bli besviken i framtiden.
Anmäl inlägget
Cava?
Skrivet av sv ABC, 2018-03-07 12:12:09
Av vilken anledning har du så hög svansföring?
Du tillhör ju den kategori, som ska serva och buga och bocka för paxen. När du dissar norrmännen på det sättet du gör, då undrar man om du verkligen ska ha ett serviceyrke. Fast det är ju klart, det går väl inget vidare nu för Virgin. Känner väl flåset i nacken från Norwegian
Anmäl inlägget
ABC, om det er reaksjon
Skrivet av pf, 2018-03-07 12:04:57
på min tidligere kommentar, så bør du se på en SAS Årsrapport fra 2012, eller var det 2013, der SAS oppgir hvor mye inntekter som kommer fra hver av de skandinaviske land, samt andre markeder.

Holdes sistnnevnte utenfor, var SAS's inntektsandel over 50 prosent fra dette lille land....jeg vet ikke om det sier noe om "fattigdommen" i de to andre (neppe), men at de som her "have a choice"
Anmäl inlägget
Lille Land?
Skrivet av Bjørn, 2018-03-07 11:33:29
Vennligst ikke snakk om Norge som det lille land når det kommer til fly og flytransport. Der er vi VESENTLIG større enn både Danmark og Sverige, tross for dobbelt så mange svensker i Sverige som nordmenn i Norge! Både SAS og Norwegian tjener mest penger i Norge. Si mye om nordmenn, men hold fakta klare! Hvorfor skal staten eie et flyselskap? Staten skal drive staten, ikke flyselskap!?
Anmäl inlägget
Norrmännen nöjer sig nog...
Skrivet av ABC, 2018-03-06 23:26:04
När(om) Norwegian lägger näsan i vädret tar nog storebror Norska Staten över styret av alla Norwegians avgångar från Norge och allt annat kastas tillvargarna. Några dussin 737 och någon handfull 788 räcker gott för detta lilla land. Att bolaget saknar businessclass spelar nog mindre roll. Finns knappast en enda norrman som varken upplevt det eller förstaklass. Ge dem lite Cava och de tror de fått Champagne..
Anmäl inlägget
Dette handler om
Skrivet av pf, 2018-03-06 20:22:56
SAS, ikke Norwegian, innsender ABC !
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av emil. , 2018-03-06 18:09:52
Norwegian har ingen business och är därmed inget alternativ att ha som huvudsaklig LH carrier.
Anmäl inlägget
Förberedelse inför Norwegians kollaps?
Skrivet av ABC, 2018-03-06 13:40:00
Jag antar att det som försäljningen kan inbringa i framtiden används för att köpa in norska linjenätet ur det krisande Norwegian. Något land måste väll gå mot strömmen och vilja ha ett statligt nationellt flygbolag?
Anmäl inlägget
Nya ägare
Skrivet av CEO, 2018-03-06 12:25:10
Skulle gissa att det sitter ihop med att man byter styrelseordförande, ännu inte tillkännagivet flygplansaffären, med att nya ägare vill ha ett finger med i spelet om framtiden.
Danska staten kommer nog sitta kvar med sina aktier under en övergångsperiod......
Anmäl inlägget
Har ingen betydelse för SE eller NO
Skrivet av Flight-op, 2018-03-06 12:16:54
Att Danmark köper upp SAS kanske leder till att interkontinentala linjer flyttar til danmark , men det sugs ju snabbt upp av andra som öppnar typ Norwegian. Och om SAS inte flyger över ryssland från NO eller SE , så kan Norwegian ta det tillståndet - bara bättre från Oslo och Arlanda. Efter alla nedragningar i service på SAS ser jag heller ingen anledning att prioritera SAS från Arlanda utan väljer helt fritt att mellanlanda i andra länder än danmark.
Anmäl inlägget
Hyckleri
Skrivet av Linkan, 2018-03-06 12:16:07
Varför uttalar Norska regeringen budskapet "Vi skall inte äga SAS"?

Menar man vad man säger är det väl bara att sälja aktierna idag oavsett vad man får betalt. Jag tror inte man verkligen vill sälja sina aktier för då hade man redan sålt dem (oavsett vilket pris man fått).
Anmäl inlägget
Bara bra
Skrivet av Diavel, 2018-03-06 11:05:14
om Norska och Svenska staten säljer sina SAS aktier. Då kommer vi få ett SAS som är väsentligt mer handlingskraftigt och om man flyttar HQ till Köpenhamn slipper vi den svenska rädslan för beslut.
Anmäl inlägget
SAS och DK
Skrivet av Mr €, 2018-03-06 09:48:35
Det blir säkert Danmark som suger upp aktierna och timmarna efter de fått majoritet skall huvudkontoret flyttas till SAS Hotellet i Köpenhamn samt alla chefer vara Danska. Vi får se hur lättlurade det Svenska Finans Departementet är denna gång efter SAS, Posten och skatteuppgörelse för arbetspendlare som bor i Sverige men skattar i Danmark och den försenade Fehrman Bältbron.
Anmäl inlägget
En affär nära förestående!
Skrivet av Ryktet, 2018-03-06 09:13:12
Ryktet säger att det snart kommer tillkännages en affär med de Sv o No aktierna i SAS!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev