Skriv ut  

BRA första flygbolaget i Fossilfritt Sverige

Miljö, Anders Carlsson, den 7 mars 2018
Halverade utsläpp om sju år och fossilfritt flygande om tolv. Det är målsättningen hos BRA och det ska ske bland annat med en förnyad flygplansflotta. Nu är man första flygbolag som beviljats medlemskap i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

BRA
BRA

Sverige ska bli ett av de första fossilfria industriländerna i världen. Det är regeringens målsättning och arbetet styrs bland annat genom föreningen Fossilfritt Sverige: ”en plattform för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och andra typer av aktörer som vill göra Sverige fritt från fossila bränslen”, enligt den egna hemsidan.

Nu har BRA som första flygbolag beviljats medlemskap i Fossilfritt Sverige, ett medlemskap som är i linje med det miljöarbete som flygbolaget redan driver.
 
– Det har vi gjort sedan 2015 med mål att bland annat halvera utsläppen från våra flygningar fram till 2025. Vi arbetar också mot målet att ha ett fossilfritt flyg år 2030, säger Anna Soltorp, Hållbarhetschef på BRA till Flygtorget. 

BRA, då under namnen Malmö Aviation och Sverigeflyg, var 2009 det första miljöcertifierade passagerarflygbolaget i världen. Sedan dess har miljöarbetet fortsatt, bland annat genom att byta ut den åldrade flottan av Saab 340 och Saab 2000 mot nya ATR72-600. Med start om två år, 2020, ska enligt planerna de första nya jetmaskinerna börja levereras från Bombardier samtidigt som de nuvarande AVRO RJ fasas ut. 
 
– Vi arbetar med två spår som bevisligen ger direkta utsläppsminskningar. Dels stora investeringar i nya flygplan som hos oss visar på minskningar med drygt 30 procent per passagerare och kilometer, dels biobränsle som redan nu används i alla våra flygplan i begränsad utsträckning men som vi vill ska öka. På 19 av våra linjer har vi inte heller någon höghöjdseffekt eftersom sträckan är kort och flygplanen inte behöver gå högt upp.
         
Bioflygbränsle är idag den trånga sektorn för flygets ambition på att minska miljöpåverkan. Tillgången är knapp och priserna därmed cirka fyra gånger högre än för vanligt jetbränsle. Ett flertal flygbolag, bland andra BRA, SAS och Norwegian flyger i liten skala med biobränsle och har kunnat visa på de positiva effekter som det ger – om bara tillgången kunde höjas.
 
– Jag skulle vilja se en kraftsamling för att komma igång med en svensk produktion. Vi har skogsråvara som kan användas. Att vi nu är med i Fossilfritt Sverige ger en tydlig signal om att vi vill vara med och driva på miljöarbetet inom flyget, säger Anna Soltorp. 



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re: Sur
Skrivet av Calle, 2018-03-07 18:13:16
Har flygskatten varit drivande på väg mot renare flygresor? HUR? Den är kontraproduktiv och skapar mindre investeringsutrymme och innehåller inga miljöincitament öht. Låt skatten oavkortat gå till utveckling av alternativa bränslen istället för Magdalenas bottenlösa hål.
Anmäl inlägget
vem är boven?
Skrivet av Sur, 2018-03-07 11:29:56
Mycket BRA initiativ.
Nu är det väl så att fossilfria bränslet är mycket dyrare så det kanske inte räcker med 60kr i höjning per enkelresa. Men kör man fossilfritt borde skatten utgå och då har flygskatten ändå varit drivande på väg mot renare flygresor vilket är själva poängen.
Anmäl inlägget
Bra BRA!
Skrivet av Nils Kihlberg, 2018-03-07 09:50:27
Oj oj, vad ska nu Miljöpartiet hitta på härnäst om flyget klarar av att köra fossilfritt ?. Som sagt det är inte flyget som är boven utan flygbränslet i dagsläget.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev