Skriv ut  

SAAB-kopia återuppstår i Ryssland

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 mars 2018
Den ser ut som en kopia av Saab 2000 och har legat i malpåse i många år. Men nu vill Ilyushin dra igång produktionen av Il-114, bland annat för att mota bort icke-ryska flygplan från marknaden.

Il-114
Il-114

Hittills har den inte varit någon större försäljningsframgång. Men nu tänker Ilyushin Aviation Complex dra igång produktionen av Ilyushin Il-114-300. Den turbopropdrivna regionalmaskinen ska ersätta de icke-ryska regionalflygplan som idag flyger för olika bolag.
             
Il-114-300 såg dagens ljus redan 1990, alltså strax innan Saab 2000 gjorde debut och likheterna de två flygplanen emellan är slående. Den ryska maskinen är något större, har 68 stolar jämfört med de 50 som ryms i en Saab. Det svenska flygplanet har dock en högre marschfart och mer än dubbelt så lång räckvidd, 2 185 km i motsats till 1 000 km. Saab 2000 kom ut i ett glapp och misslyckades med att skapa en större efterfrågan. Den hade därför en relativt kort tillverkningsperiod och när produktionen stoppade 1999 fanns 63 maskiner ute på marknaden. Det har av och till talats om att återuppväcka tillverkningen av Saab 2000, särskilt som efterfrågan på regionala turboprop ökat väsentligt, en utveckling som framför allt gagnat ATR.
             
Men den utvecklingen tänker nu Ilyushin ta upp konkurrensen med. Det handlar också om ett visst nationalistiskt spel eftersom man i första hand säger sig vilja ersätta de åldrande maskiner som inte är tillverkade utanför Ryssland. 
 
– Vi ser att den regionala flygmarknaden är mycket lovande. I den rådande politiska situationen borde också ryska flygbolag satsa på att byta flygplansflottan till flygplan producerade i Ryssland, skriver Ilyushin i ett pressmeddelande.
             
Enligt flygplanstillverkaren har motorkapaciteten på Il-114-300 uppgraderats och flygplanen fått en helt nya kabin, tillsammans med en modernisering av avioniken på flightdeck.

– Vi är beredda på med kort varsel dra igång massproduktion av flygplanet som numera kan tävla med de största flygplanstillverkarna i väst, säger Alexei Rogozin, vd på Ilyushin. 
             
I dagsläget finns sex Ilyushin Il-114-300 i trafik, alla hos Uzbekistan Airways.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ser ut som en ATP..
Skrivet av ABC, 2018-03-11 12:42:42
Jag tycker den ser ut som en ATP. Kanske vore något för NextJet?
Anmäl inlägget
Sukhoi
Skrivet av Hoppsan, 2018-03-10 18:14:09
Sukhoi superjet 100 flygs ju av Cityjet men om den är något att ha vet jag inte. men den ryker som en ryss kärra i alla fall :P
Anmäl inlägget
2000 äger
Skrivet av JR Ewing, 2018-03-10 00:31:52
Saab 2000 är överlägsen i allt och ska inte vara med i denna diskussion, en som vet.
Anmäl inlägget
Moskvitch
Skrivet av Tyrone, 2018-03-09 19:51:38
Har Ryssland egentligen lyckats producera något högteknologiskt för den civila marknaden? Knappast.
Och dessutom om man köper ett flygplan därifrån kan man då lita på att supporten kommer att fungera kommande 20-30 åren som är en normal livscykel på ett flygplan.
Och är räckviden som någon nämnde på femtitalsnivå så är det nog bäst att planen stannar i Ryssland.
Anmäl inlägget
S2000 vs Il-114
Skrivet av Mr €, 2018-03-09 13:42:04
Saab2000 var försenad pga internt buller och certifieringsproblem, för dyr i inköp och drift med sin enorma Hercules motor. ATR72 är billigare i drift och större men långsammare. Man kan undra om IL-114 löst alla problem och certifiering enligt EASA/FAA regler samt då fått fram ett plan som är tystare, snabbare och mera ekonomisk är ATR72. Tror inte det är helt lätt.
Anmäl inlägget
Ta hit den.
Skrivet av Ola, 2018-03-08 19:07:46
Behövs och den är bättre än ATR72.
Anmäl inlägget
Tror inte det
Skrivet av ATP, 2018-03-08 10:39:07
Nja.. om det nu är en kopia på något, så är det väl snarare ATP’n? Utseende, storlek, hastighet, mm. Likheten med Saaben är... hm... propellrar?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev