Boeing 737 Max
Det var Lufthansa som i februari 1968 var först ut att börja flyga med Boeing 737. Varken Lufthansa eller Boeing hade knappast räknat med att flygplanstypen skulle vara i full produktion femtio år senare. Men i dagarna firade den amerikanska flygplanstillverkaren att de rullat ut flygplan nr 10 000. Det var Southwest Airlines som tog emot en ny 737 MAX 8 vilket är logiskt. Det amerikanska flygbolaget är världens största brukare av 737 och har i princip byggt hela sin framgång som lågkostnadsbolagens föregångare på en enhetsflotta av just 737:or. Idag har man cirka 700 flygplan i olika versioner i flottan.
Boeing kan nu stoltsera med att för andra gången ha tagit plats i Guinness förteckning över olika världsrekord. Redan för tolv år sedan var man med när 737 blev världens mest tillverkade flygplan i och med att man passerade 5 000 exemplar. Nu är siffran alltså fördubblad och därmed även noteringen i Guinness.
Det är inte otroligt att det kan bli fler noteringar. I dagsläget har Boeing cirka 4 300 beställningar liggande, de allra flesta på den nya MAX-familjen men även ett par hundra på de äldre versionerna som -800. Boeing tillverkar även 737 som Business Jet, sjöspaningsmaskin, i ren fraktversion och i ett flertal mer eller mindre hemliga militära versioner.
SAS var launch-customer – och en av få flygbolag som flugit 737-600, lilla grisen kallad. Den var i princip specialtillverkad för SAS som en ersättare till den lilla DC 9:an och med kapacitet att flyga på de mindre flygplatserna i norra Norge. I dagsläget har SAS ett åttiotal 737 i tre versioner -600, -700 och -800 en del av dem i NG-utförande. Historiskt sett har det funnits 122 av 737 i flottan men de äldre -400 och -500 är utfasade. Hur framtiden för 737 i SAS ser ut är inte helt klart. Av allt att döma är det ur A320-familjen som nästa stora flygplansinköp ska ske vilket på sikt kan innebära att SAS är på väg att gå över till en enhetsflotta med Airbus på både kort- och medeldistans och långlinjerna.
Idag tillverkas 47 Boeing 737 i månaden, en produktionstakt som ska höjas till 52 i slutet av året. Enligt Boeing startar eller landar det en 737 var 90:e sekund världen över och det är i snitt 2800 maskiner i luften samtidigt.
Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
737
Skrivet av thomas, 2018-03-17 12:02:39
utvecklingen av detta plan och dess motorer är fantastisk över tid, nya modeller kan flyga en 70% längre med samma bränslemängd, och med fler pax och cargo ton. Bolagen motortillverkare och Boeing har verkligen tagit ett stort miljöansvar sen slutet 60 talet.
|
|
The one and only!
Skrivet av Biggest, 2018-03-15 22:41:12
Ingen annan tillverkare kan mäta sig med detta! :-)
|
|
Antal
Skrivet av Pelle, 2018-03-15 19:19:35
SAS har inte ett åttiotal, utan i dagsläget 67 737NG som är i drift. Av dessa är det 43 som får ny kabininteriör och ska vara kvar lite längre
|
|
Frakt version
Skrivet av Boeing, 2018-03-15 17:04:59
Boeing nytillverkar ej 737 som fraktplan. Däremot konverterar man pax till frakt.
|
|
Källkritik?
Skrivet av Hugo, 2018-03-15 15:52:23
"Enligt Boeing startar eller landar det en 737 var 90:e sekund världen över och det är i snitt 2800 maskiner i luften samtidigt." Man ser ju direkt att dessa siffror inte går ihop. Lite enkel räkning ger att den genomsnittliga flygtiden per flygning i så fall skulle vara 140 timmar. Det är inte rimligt. Minst en av siffrorna är fel.
|
|
737NH?
Skrivet av Robert D, 2018-03-15 11:40:30
736-600/700/800 är alla NG maskiner!
|
|