Amapola Fokker 50
I höstas tog regeringen bort kravet på att förstaklassbrev ska vara framme hos mottagaren redan nästa dag. Den så kallade övernattbefordran byttes mot två dagars leveranstid. Det får nu effekt på postflyget som varje natt flyger post mellan ett tiotal orter i Sverige. Den 1 april försvinner två av de linjer som Amapola flyger när posttransporterna från Växjö och Jönköping till Stockholm flyttas över till tåg och landsväg. Samtidigt minskas postflygningarna till Umeå från två till en.
– Vi tappar en sjudagarsflygning härpå flygplatsen och det är naturligtvis tråkigt. Vi har haft postflygningen till Arlanda i 15 år. Men vi har ju sett att brevvolymerna minskat så helt oväntat är inte beskedet, säger Rony Forsberg, vd för Jönköping Airport till Flygtorget.
Från Postnords sida är beslutet dels en effekt av regeringens beslut, dels en del i miljöarbetet. I dagsläget är det ungefär 5 procent av den samlade postdistributionen som går med flyg men den står för 30 procent av Postnords totala utsläpp. Att minska antalet flygningar ska sänka den miljöpåverkan, menar man. Men det är inte tal om att helt avveckla postflyget inom Sverige. Avstånden inom landet, bland annat från Kiruna och Visby, kan inte överbryggas med annat än flyg om de nya tvådagarsreglerna ska uppfyllas. Just nu pågår också en utredning om hur framtidens flygpostverksamhet ska se ut. Den ska vara klar till i oktober i år och sedan ligga till grund för den kommande upphandlingen av postflyget.
I Jönköping är förlusten av postfrakten ett avbräck. Under åren 2008-2011 fungerade flygplatsen som ett mininav i Postens transportsystem för att knyta ihop södra och norra Sverige. År 2011 stod postflyget för två tredjedelar av den totala fraktvolymen vid Jönköping Airport. Under innevarande år utgörs enbart ca 18 procent av den totala frakten av Postnords flygningar till Stockholm.
– Det kompenseras dock av att frakten i stort fortsätter att växa. Faktum är att den ökat med 240 procent sedan 2010. Där är det snarast den omvända - med kapacitetsbrist på de stora flygplanen.
Det gör att ett av flygbolagen, Time Matters,är på väg att uppgradera från en Saab 340 till en CRJ på de flygningar som går slingan Baden Baden – Jönköping – Billund. Vid sidan av det flyger TNT in en Boeing 737 från Bryssel varje natt medan Dan Air har en Saab 340 igång på sträckan Jönköping – Oslo.
Amapola å sin sida löser den minskade trafiken med en rockad där de tre ATR72 som varit inhyrda från Swiftair byts mot egna Fokker 50. Samtidigt har Amapola tre Fokker-maskiner igång på passagerarlinjer där två flyger en del av BRA’s linjenät, bland annat på Trollhättan och Halmstad medan en producerar Sparrows linje mellan Kristianstad och Arlanda.