Skriv ut  

SAS kläms från två håll på hemmamarknaden

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 mars 2018
Finnair ökar närvaron på SAS egen hemmamarknad och flyger in passagerare till den egna hubben i Helsingfors. Nu tar även KLM/Air France ytterligare ett steg in med ambition att hämta passagerare till Schiphol och Paris. Och SAS tidigare dotterbolag Widerøe samarbetar nu allt mer med utomstående flygbolag.

KLM Fokker 70
KLM

Den skandinaviska marknaden är i fokus för fler flygbolag än SAS. Finnair har nyligen utökat sin matartrafik till Helsingfors från både Sverige och Norge och har ambition att växa på det som man ser som sin hemmamarknad. Finnair har nu flöden in till framför allt linjerna till Asien från Bromma, Arlanda och Göteborg samtidigt som samarbetspartnern BRA flyger från Malmö och Umeå. Nyligen har man också startat samarbete med Widerøe som ska starta trafik från Bergen när de nya Embraer E190-E2 tillförs flottan. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.

SAS får nu än hårdare konkurrens på hemmaplan sedan KLM/Air France ökar närvaron i Skandinavien. I det kommande sommarprogrammet har det gemensamma flygbolaget sammanlagt 566 avgångar i veckan till de två egna hubbarna, Schiphol i Amsterdam och CDG i Paris. Det är dels en ökning i antalet frekvenser, dels trafik från två helt nya flygplatser: Den 14 maj startar linjen från Växjö till Amsterdam och den 26 maj öppnar linjen mellan Bergen och Paris. Båda linjerna har daglig trafik.

– Vi fortsätter att stärka vår position i Norden genom en ökad flygkapacitet, helt nya destinationer och med riktigt bra samarbetspartners, säger Paul Terstegge, Nordenchef för Air France och KLM.
         
Det är framför allt KLM som stärker närvaron i Skandinavien. Med den kommande linjen från Växjö flyger man från fyra svenska städer direkt till Amsterdam. 
 
På danska marknaden utökas antalet avgångar med KLM till 48 stycken i veckan från Köpenhamn till Amsterdam. Det betyder att KLM kommer att flyga sju dagliga avgångar, sex dagar i veckan och en dag i veckan där det är sex avgångar.

Vid sidan av den egna trafiken har de olika flygbolagen även olika samarbetsavtal på plats. Sedan den 5 mars i år flyger KLM codeshare på flera destinationer i Norge tillsammans med Widerøe. Det är det andra nära samarbetet vid sidan av Finnair som det tidigare dotterbolaget i SAS tecknat på senare tid. 

I Sverige och i Finland har KLM sedan ett år tillbaka ett samarbete med Nextjet. Som ger code share-avtal på sju svenska städer i Nextjets linjenät i Sverige och Finland.
Sammantaget flyger nu KLM/Air France till respektive hub från dussinet olika destinationer i Norden.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda
Skrivet av Östgöte, 2018-03-23 10:21:16
Arlanda är byggt för Point to point. Inga terminaler hänger ihop på airside. Exit på femman ligger fel, borde ligga mer centralt mot SJ i Skycity. Skycity borde varit en airside terminal, SAS var helt emot men LFV byggde i alla fall. Men ARN behöver inte ha en navstruktur, det är kört, bara norrlänningar som behöver byta där och dom är ju inte så många.
Anmäl inlägget
KLM
Skrivet av Fakta, 2018-03-21 17:10:39
Till Östgöte!
Det vore intressant om du utvecklade dina tankar om ARN
Anmäl inlägget
Ja du....
Skrivet av Sickan, 2018-03-20 11:57:42
KLM = OK
Schiphol = Suger
Air France = Suger
Charles de Gaule = Suger

Finnair är det värre med, dem har en bra produkt och flygplats. SAS har ju också en bra produkt, men dem får kämpa på. Senaste åren har ju gått åt rätt håll.
Anmäl inlägget
Staten och SAS
Skrivet av Pelle, 2018-03-20 11:54:55
I ökad konkurrens och alternativa flygmöjligheter bör ju motiven för staten att vara delägare i SAS minska.
Anmäl inlägget
Som man bäddar...
Skrivet av Böljan, 2018-03-20 11:16:29
Tyvärr är SAS medaktör till situationen tillsammans med Kastrup och dess höga avgifter. Ett nätverksbolag måste ha en tydlig hub för attt fungera, det inser bl a KLM och Air France. Matartrafik från Karlstad, Jönköping, Norrköping, Linköping och Växjö går numera förbi Kastrup och glädjer andra bolag än SAS. Örebrolinjen går knaggligt och Skövde, Västerås m fl har avvecklat linjerna till Kastrup.
Anmäl inlägget
KLM
Skrivet av Östgöte, 2018-03-20 09:58:44
Klart man tar KLM till Amsterdam och slipper ARN. Konstigt att SAS och Norwegian inte fått till en ordentlig genomtänkt flygplats i Stockholm.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev