Skriv ut  

Så mycket kostar flygskatten flygbolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 mars 2018
Två miljarder kronor. Så mycket betalade flygbolagen med trafik på Norge in till den norska statskassan förra året. Samtidigt sviktar underlagen för ett antal av de minsta flygplatserna i landet. Det visar en rapport som NHO Luftfart gjort om konsekvenserna av flygskatten där.

Flygplan

Norge ligger ett par år före Sverige och införde en skatt på flygresandet redan 2016. Den så kallade ”flypassasjeravgiften” har bara en avgiftsnivå, 83 kronor + 12 procent moms, alltså 93 kronor. Den gäller varje passagerare som reser från en norsk flygplats. Nu har branschorganisationen NHO Luftfart i Norge räknat på hur avgiften påverkat flygverksamheten och de olika regionala flygplatserna.

Det visar sig då att den kostat de flygbolag som opererar i Norge två miljarder kronor under 2017. Den har också påverkat de regionala flygplatserna i landet, bland annat har Rygge flygplats lagts ner och flera av de mindre regionala flygplatserna i landet har fått se ett minskat antal flygningar.

– Avgiften är en betydande börda för flygbolagen, särskilt som den läggs på toppen av de cirka sex miljarder som de redan betalar i andra flyg- och miljöavgifter, säger Torbjörn Lothe, vd på NHO Luftfart till Flygtorget.

Passageraravgiften är kvantitativ, den belastar alltså antalet passagerare. Det gör att det i första hand är de stora flygplatserna som står för merparten av skatten: På Oslo Gardermoen betalade flygbolagen in 907 miljoner, Bergen 247 miljoner, Trondheim 176 miljoner, Stavangen 171 miljoner och så vidare i fallande skala. Men det är bland de minsta flygplatserna med ett tunnare passagerarunderlag som effekterna blir märkbara. I veckan meddelade Wideröe att de drar ner på frekvenserna och ställer in en del linjer i norra Norge.

– Det är just därför vi gjort analysen, för att peka på det faktum att delar av Norge fått ett sämre utbud av flygtrafik. Det påverkar både resenärerna och flygplatserna i sig. Regeringen ska vara medvetna om vilka konsekvenser som avgiften för med sig.

Det finns inga planer på att ta bort avgiften i Norge. Tvärtom sneglar man nu på Sverige och det system med olika avgiftsnivåer som regeringen inför från den 1 april. Det innebär troligen att enhetstaxan på 93 kronor ersätts med två-tre olika avgifter beroende på hur lång flygresan är.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skatten inget problem
Skrivet av Analytikern, 2018-03-22 22:22:02
Om en regional flygplats läggs ner för 60 kronor ökad kostnad skulle den blivit nedlagd även utan skatt. Exempel Gävle mflr.
Inte har vi slutat köra bil trots att skatten och priset på bensin ökat från 80 öre till 15 kronor. Vi kör mer bil än någonsin.
Anmäl inlägget
Flygskatt...
Skrivet av @Analytikern, 2018-03-22 12:13:28
Och tack vare att slutkunden står för skatten i slutändan, läggs alltså de mindre flygplatserna ner och trafiken dras in på mindre orter.
Anmäl inlägget
Flygskatt ingen kostnad för flygbolagen
Skrivet av Analytikern, 2018-03-22 09:37:01
Flygskatten är på samma sätt som moms ingen kostnad för flygbolagen. Kostnaden hamnar på flygpassageraren.
Hör idag inga klagomål från handeln att moms är någon belastning. Moms och flygskatt betalas av köparna, resenärerna. Båda dessa skatter läggs på priset. Det är slutkund som betalar. Många flygplatser har lagts ner trots att ingen flygskatt funnits. Förändringen beror i huvudsak på andra saker.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev